noi suntem maib
Istoria maib cuprinde mai multe evenimente importante care au marcat activitatea și dezvoltarea noastră:
Pentru a-și susține strategia de dezvoltare, în 2023 maib și-a prezentat noul scop și noile valori și anume „Creăm soluții financiare simple și inteligente, potrivite stilului de viață, care inspiră oamenii să fie mai fericiți și afacerile – mai prospere”.
Anul 2023 a fost un an dinamic, în special pentru produsele și serviciile maib: cardurile maib gama universal și gama premium au devenit și digitale, fiind posibilă deschiderea acestora inclusiv în format digital în aplicația maibank, am lansat onboardingului 100% digital disponibil pentru cetățenii moldoveni, platforma web maibpay.md, factoringul local pentru afaceri, OnePOS etc.
Maib a semnat în luna martie un Acord de Cooperare cu Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie și un acord de împrumut în valoare de 20 milioane EUR în luna mai cu Corporația Financiară Internațională (IFC), acesta reprezentând prima tranșă din finanțarea de 30,8 milioane USD oferită de IFC.
Comunitatea maib alto a participat la cele 3 ediții ale evenimentelor de plantare a mestecenilor și de dezvoltare a biodiversității în Grădina Botanică Națională „Alexandru Ciubotaru” din Chișinău.
Maib a anunțat despre lansarea programului maib edu, o iniţiativă care urmăreşte creşterea la nivelul următor a gradului de educaţie, despre aprobarea și implementarea tonului vocii în comunicarea cu clienții, dar a și adoptat strategia ESG și a stabilit planul de acțiuni pentru obiectivele sale de sustenabilitate.
În luna septembrie, maib a inaugurat noul său oficiu central digital la Chișinău, iar în luna decembrie a anunțat schimbări în managementul de top al băncii, tranziția către un nou CEO urmând a fi finalizată în iunie 2024.
În 2023 maib a sărbătorit un milion de carduri în circulație, precum și un milion de clienți maib, iar la sfârșitul anului a anunțat lansarea campaniei de imagine cu genericul „Tu conduci. maib”
Pe parcursul anului 2023 maib a primit mai multe distincții la nivel internațional:
EMEA Finance: „Cea mai bună bancă din Moldova”;
Euromoney:
- „Cea mai bună bancă din Moldova”;
- „Cea mai bună bancă pentru IMM-uri”;
- „Cea mai bună bancă RSC”;
- „Lider de piață pe segmentul: Responsabilitate Socială Corporativă (RSC)”;
- „Lider de piață pe segmentul: Corporate Banking”;
- „Lider de piață pe segmentul: Soluții digitale”;
The Banker: „Cea mai bună bancă a anului în Moldova";
Global Finance:
- „Cea mai bună bancă din Moldova”;
- „Cea mai bună bancă IMM din Moldova".
Maib a continuat să transforme sucursalele și agențiile conform noii identități vizuale și noului model operațional, implementând un concept simplificat de denumire a acestora, dar și un nou dress code pentru echipele din rețea. Maib a început transformarea agile, pentru plus de flexibilitate, rapiditate și reacție rapidă la schimbare.
Banca s-a angajat în următorii 3 ani să modernizeze aplicația mobilă și Internet Bankingul pentru Business Banking. La fel, a implementat serviciul SmartPOS, care face posibilă acceptarea plăților cu cardul pe smartphone sau tabletă.
Pe parcursul anului, banca a lansat cardul maib junior pentru copii și adolescenți, cardul pentru plăți zilnice - daily card, cardul freelance, soluția universală și ideală pentru freelanceri și liber-profesioniști, precum și cardurile digitale maib daily digital și maib freelance digital, o premieră pentru piața bancară din Republica Moldova.
Pentru clienții premium a fost creat maib alto, primul serviciu bancar de clasă premium din Republica Moldova.
De asemenea, în domeniul plăților, banca a implementat instrumentele de plată Apple Pay, Google Pay și Garmin Pay.
Au fost lansate două ecosisteme: CasaHUB, primul ecosistem imobiliar din Moldova, precum și AgricolaHUB, platforma care unește toți cei care fac agricultură în Republica Moldova.
În domeniul educației maib a inaugurat student lab by ASEM & maib, un „laborator bancar” dotat cu instrumentele și aplicațiile moderne utilizate zi de zi în sucursalele maib, maib academy, un centru modern pentru traininguri și dezvoltare profesională, maib IT academy și a continuat să susțină proiectele legate de fintech.
Giorgi Shagidze este numit de Consiliul băncii și aprobat de BNM în funcția de Președinte maib. Este aprobată strategia de dezvoltare actualizată pentru perioada 2021-2024, cu o nouă misiune, viziune și noi valori.
Maib în parteneriat cu Mastercard lansează proiectul pilot al plăților fără numerar în transportul public din capitală.
Maib inaugurează primul său Centru Ipotecar cu genericul „Cel mai frumos loc e ACASĂ”, dedicat clienților care își doresc să pășească în casă proprie. În 2021, banca împlinește 30 de ani de la fondare – aniversare la care maib decide să mulțumească societatea pentru fidelitate, încredere și susținere, oferind 1 milion de lei Institutului de Medicină Urgentă, sub formă de dispozitive medicale, necesitatea stringentă a acestora fiind dictată și de pandemia COVID-19.
La 7 octombrie maib a anunțat noua identitate vizuală a brandului, care susține Strategia actualizată, misiunea, viziunea și noile valori ale băncii. Banca a anunțat inclusiv despre decizia de a scrie numele cu caractere minuscule – maib.
La 1 noiembrie maib lansează prima ecosistemă dedicată segmentului auto – www.auto.maib.md - toate automobilele noi la un click distanță.
Este lansat numărul scurt al Contact Center 1313. În contextul pandemiei COVID-19, banca întreprinde un şir de măsuri de susţinere a clienţilor şi afacerilor lor. În parteneriat cu Mastercard, banca lansează cardurile GAMA – o serie de carduri unice pe piața RM, care oferă posibilitatea de a primi cashback garantat atât de la bancă, cât și de la parteneri pentru plățile zilnice în unitățile comerciale și de prestări servicii.
Se lansează LiberCard, primul card de cumpărături în rate şi fără dobândă, cardul Instant, prima zonă de autoservire cu POS-terminale într-un supermarket. Este depăşit pragul de 1 000 000 de carduri VISA emise de maib. Banca este recertificată la conformitate cu standardul pentru managementul securităţii informaţiei ISO 27001:2017.
În structura de acţionariat intră HEIM Partners Limited, care a achiziţionat pachetul de 41.09% acţiuni. HEIM Partners Limited este un consorţiu internaţional de investitori format din Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Horizon Capital şi AB Invalda INVL. Maib continuă să lanseze noi produse: tichetele de masă electronice Lunch Card, Easi Banking, P2P, achitările în lot.
Pentru a-şi spori nivelul de competitivitate şi securitate, maib şi-a consolidat capacităţile de prevenire a spălării banilor şi a finanţării terorismului prin implementarea celor mai performante soluţii AML. Au fost executate lucrări de automatizare a Back Office-ului, în vederea centralizării operaţiunilor, excluderii acestora din sucursale şi optimizării lucrului cu clienţii. Maib a inaugurat primul Centru pentru Tineret „MAIB Studio Avanti” în cadrul căruia copiii şi tinerii beneficiază gratuit de instruiri interactive în domeniul educaţiei financiar-bancare.
Este lansat un amplu proces de transformare pe mai multe linii de business pentru a spori eficienţa şi calitatea deservirii.
Banca trece printr-un proces de rebranding şi îşi schimbă logoul. Prin licitaţie maib obţine dreptul de deservire a trezoreriilor teritoriale, a instituţiilor vamale şi începe să presteze servicii unui nou segment de clienţi – beneficiarii de plăţi sociale. Se extinde reţeaua fizică, fiind constituită din 104 sucursale şi agenţii, 214 ATM-uri, 3025 POS-terminale, 5 centre non-stop de autoservire bancară şi 37 de zone de autoservire. Banca îşi fortifică poziţiile, deţinând cota de 26.3% la active, 28.7% - la credite, 27.8% - la depozite.
Se semnează acordul de parteneriat cu American Express, maib devenind reprezentant exclusiv în Republica Moldova cu dreptul de acceptare şi emitere a cardurilor bancare American Express. De asemenea, este lansat un nou produs – Bancassurance.
Serghei Cebotari este ales Preşedinte al Comitetului de Conducere. Maib devine unul dintre cei mai mari angajatori din republică, cu peste 1500 de angajaţi.
Demarează proiectul „Sucursala virtuală” - maib Online, care a integrat toate serviciile oferite de bancă la distanţă. Maib obţine statutul de membru al Asociaţiei Europene de Business.
Maib devine prima bancă din Republica Moldova deţinătoare a certificatului de înregistrare internaţională a mărcii sale comerciale BC „Moldova Agroindbank” S.A., conform prevederilor Aranjamentului de la Madrid privind înregistrarea internaţională a marcilor şi Protocolului privind Aranjamentul de la Madrid, recunoscut în 27 de ţări din spaţiul Comunităţii Europene.
Maib devine prima instituție bancară din Moldova care este certificată conform celui mai recunoscut standard de management al securităţii informaţiei la nivel mondial - ISO 27001:2005. Certificarea este oferită ca urmare a unui audit realizat de SRAC, cel mai important organism de certificare a sistemelor de management din România, care este si partener al IQNet – cea mai mare rețea internațională a organismelor naționale de certificare.
Sunt lansate cardurile cu cip VISA şi Mastercard. În premieră pe piaţa bancară este aplicată soluţia serviciului Cash-In, cu posibilitatea de achitare a creditelor, suplimentare a conturilor curente şi depozite prin terminale de plată. Se dezvoltă sistemul de deservire a clienţilor prin telefon, fiind create serviciile InfoCentru şi InfoTel. În această perioadă banca a încheiat mai multe acorduri de finanţare cu Fondul European pentru Europa de Sud-Est, Banca Mării Negre pentru Comerţ şi Dezvoltare, Corporaţia Financiară Internaţională şi BERD pentru creditarea businessului mic şi mijlociu. La fel, maib a obţinut dreptul de a gestiona conturile Fondului „Provocările Mileniului” în cadrul programului Compact.
Persoanele fizice pot gestiona conturile de depozit în orice sucursală a băncii pe întreg teritoriul ţării, iar în calitate de proiect-pilot este demarat serviciul Internet-Banking.
BERD şi Western NIS ies din capitalul băncii, vânzându-şi acţiunile.
Banca îşi concentrează eforturile asupra dezvoltării reţelelor electronice de vânzare a produselor bancare. Spre sfârşitul anului, maib îngloba 92 de puncte fizice de vânzare a produselor bancare şi 383 de puncte electronice.
Numărul total al clienţilor atinge cifra de 200 mii de persoane fizice şi juridice. Baza de depozite a sporit cu 47% în comparaţie cu anul 2003, în primul rând pe segmentul retail, iar depozitele persoanelor juridice s-au majorat cu 60%.
Maib este prima bancă din Republica Moldova care fondează o companie de leasing, în calitate de preşedinte al acesteia fiind ales vicepreşedintele maib, Serghei Cebotari. Tot în 2002 este creat Centrul de business, care a adoptat filosofia deservirii individuale a clienţilor corporativi, inclusiv atragerea depozitelor, gestionarea lichidităţii, operaţiunile valutare etc. Maib devine membru al sistemului VISA Internaţional şi îşi extinde gama produselor în baza cardurilor bancare.
Transformările continuă. Este fondată compania fiică MoldMediaCard, fiind desfăşurată activitatea de lansare a plăţilor prin intermediul cardului. Adunarea generală a acţionarilor confirmă BERD şi Western NIS Entreprise Fund în calitate de potenţiali investitori străini ai băncii, iar un an mai târziu instituţiile financiare au investit în capitalul statutar al acesteia, obţinând 9.8% şi, respectiv, 9.9% din acţiuni. Maib obţine şi prima distincţie de „Cea mai bună bancă din Moldova” din partea revistei Euromoney. Totodată, banca desfăşoară o intensă activitate de caritate, fiind un actor social important care sprijină comunitatea.
În data de 5 ianuarie este înregistrat domenul şi site-ul oficial www.maib.md. Maib deţine o cotă de 30% a portofoliului de credite. Cu 10% creşte şi portofoliul de clienţi, acesta constituind 84 mii de persoane fizice şi juridice.
Deşi anul este marcat de criza financiară care a zguduit ţările CSI, banca reuşeşte să înregistreze o creştere a indicatorilor financiari. Au fost puse bazele structurării segmentului corporativ de clienţi, sunt efectuate primele operaţiuni forward de tipul overnight şi swap cu băncile din străinătate, iar în cadrul unui parteneriat strategic maib a început colaborarea cu concernul Sudzucker (Germania).
Maib devine un participant activ al pieţei investiţiilor corporative. În acelaşi an este înregistrat la Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală primul logo, care i-a reprezentat imaginea până în 2015, când a avut loc rebrandingul.
În fruntea băncii este aleasă Natalia Vrabie, care a deținut funcția de Președinte al Comitetului de Conducere timp de 17 ani. Maib este declarată lider în sistemul bancar din Republica Moldova după mărimea capitalului normativ, operaţiunile de credit şi volumul total al decontărilor efectuate în interiorul ţării, precum şi după volumul, dar şi calitatea tranzacţiilor internaţionale. În cadrul băncii s-a instituit „Comitetul pentru gestionarea activelor şi pasivelor”.
A continuat evoluţia în domeniul proceselor bancare prin aplicarea bilanţului zilnic, a contului corespondent unic şi a poştei electronice, ceea ce permite efectuarea decontărilor în termen de o singură zi bancară. Banca a fost conectată la sistemele informaţionale REUTER şi SWIFT. Maib a semnat şi primul acord cu BERD privind valorificarea unei linii de credit în sumă de 20 mil. dolari, destinată susţinerii businessului mic şi mijlociu.
Banca a evaluat independent portofoliul de credite, în conformitate cu standardele bancare internaţionale, efectuând primele defalcări în fondul de risc în volum de 30 mil. lei.
Maib devine fondator al Bursei de Valori din Moldova, fiind orientată, în special, spre businessul agroindustrial. Maib şi-a lărgit gama de servicii prestate şi obţine treptat statutul de bancă universală. Maib devine şi membru-fondator al fondurilor de privatizare „Agrofond”, „Dividend” şi al corporaţiei „Vininvest”.
A fost fondată Banca Comercială „Moldova Agroindbank” S.A. (MAIB), ca urmare a reorganizării reprezentanţei din Moldova a Băncii Agroindustriale a URSS. Președinte al Comitetului de Conducere al băncii este ales Grigore Furtună, care a condus banca până în anul 1996. Banca obţine licenţa pentru desfăşurarea operaţiunilor bancare, inclusiv în valută străină.