achită contactless în transport public
Mai comod, mai modern, mai sigur, mai rapid şi... fără grija cash-ului – sunt doar câteva dintre avantajele plăţilor fără numerar. Mai nou, acestea au fost extinse şi în transportul public din municipiul Chişinău, în cadrul unui proiect pilot lansat în martie anul curent de maib, în parteneriat cu Mastercard şi Primăria municipiului Chişinău. Aceasta este şi prima soluţie lansată în Moldova de acceptare a plăţilor fără numerar pentru călătoria în transportul urban, maib contribuind astfel la dezvoltarea şi tehnologizarea capitalei, în contextul conceptului de smart city. Maib acordă o atenţie deosebită dezvoltării infrastructurii de plăţi şi a soluţiilor tehnologice inovatoare. Credem că implementarea tehnologiilor moderne din sectorul bancar în viaţa de zi de zi va contribui la simplificarea vieţii cotidiene a oamenilor şi la creşterea nivelului de confort. Aliona Stratan, Prim-vicepreşedinta Comitetului de Conducere maib:
Irina Untila, Directoarea Oficiului Mastercard din Moldova:
Proiectul reprezintă primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, care a fost semnat de Mastercard şi Primăria Chişinău în ianuarie 2021. 1. Cum plătești călătoria în transportul public folosind un terminal mobil? Taxatorii sunt echipaţi cu terminale mobile şi te vor ajuta să utilizezi noul serviciu. Pentru a achita călătoria fără numerar este suficient:
2. Cum are loc plata la validatoarele staționare? Pentru a plăti la validatoarele staționare, este suficient:
Pentru achitările la validatoarele staționare nu vei primi bilet confirmativ. În unitățile de transport vor circula controlorii - aceștia îți pot solicita să apropii cardul bancar de validator sau de un POS terminal special, care va confirma sau infirma achitarea călătoriei. 3. Care este preţul călătoriei în cazul plăţii fără numerar? Se percep comisioane suplimentare pentru achitarea cu cardul? În cazul plăţii fără numerar, preţul călătoriei nu se modifică şi constituie 6 lei pentru rutele de troleibuz şi autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plăţile fără numerar. 4. Ce carduri bancare pot fi utilizate pentru a plăti călătoria prin intermediul terminalului mobil? Pentru achitarea călătoriei în transportul public sunt acceptate cardurile bancare contactless ale oricărei bănci din Moldova şi din lume, emise de diferite sisteme de plăţi. Cardurile care acceptă tehnologia de plată contactless au un marcaj special - indicatorul contactless. De asemenea, terminalul mobil permite achitarea călătoriei cu smartphone-ul sau un alt dispozitiv care acceptă funcţia de plată contactless. De exemplu, poţi achita călătoria cu un smart watch care acceptă Garmin Pay. 5. Călătoria poate fi achitată și cu numerar? Da, poţi plăti pentru călătorie şi cu numerar: după ce primeşte banii de la pasager, taxatorul efectuează plata la terminalul mobil şi eliberează un bilet tipărit cu detaliile călătoriei. 6. Cum are loc achitarea călătoriei de către categoriile care beneficiază de facilităţi, de exemplu, pensionari? Pentru categoriile beneficiare de facilităţi, condiţiile de călătorie au rămas neschimbate. Este suficient ca pasagerii să prezinte taxatorului legitimaţia de beneficiar, care îi oferă dreptul să călătorească gratuit. 7. Cum pot să achite copiii pentru călătorie? Copiii cu vârsta de până la șapte ani și elevii claselor 1-4 călătoresc gratuit. Ceilalți copii, de asemenea, pot achita călătoria cu un card bancar, dacă părintele a solicitat emiterea acestuia în numele copilului, sau în numerar: după ce primeşte banii pentru călătorie, taxatorul va efectua plata pe terminalul mobil şi va elibera un bilet tipărit cu detaliile călătoriei. 8. Cât timp durează plata contactless pentru călătorie? Viteza este unul dintre principalele avantaje ale tehnologiei de plată contactless Mastercard. Plata are loc aproape instantaneu. În plus, pentru plata fără numerar nu este nevoie să se piardă timp căutând bancnote şi calculând restul, ceea ce, de asemenea, economiseşte timpul. 9. Banii pentru o călătorie pot fi încasaţi accidental de două ori? Nu, terminalul procesează câte o plată. După achitare emite un semnal sonor, imprimă biletul şi se blochează. Pentru a efectua o altă plată de pe acelaşi card, taxatorul trebuie să iniţieze din nou plata. Prin urmare, este imposibil să se achite accidental călătoria de două ori. 10. Ce este tehnologia contactless? Tehnologia contactless, după cum sugerează şi traducerea termenului din engleză – „fără contact”, permite efectuarea tranzacţiilor printr-o simplă apropiere a cardului de ecranul terminalului de plată. Aceeaşi operaţiune realizată cu un card obişnuit ar necesita introducerea cardului în terminalul de plată şi tastarea codului PIN. În prezent, practic toate cardurile emise în lume au integrată tehnologia contactless, care permite efectuarea achitărilor mult mai rapid. 11. Cât de sigure sunt plăţile contactless? Plăţile contactless sunt una dintre cele mai sigure metode de plată. În timpul tranzacţiei, informaţiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase. În plus, utilizând plata contactless pasagerul nu transmite cardul din mână în mână şi nu intră în contact cu numerarul, ceea ce este mai igienic. Studiile arată că există în medie peste 26 000 de bacterii pe bancnotele europene, care pot fi un pericol pentru sănătate. 12. Ce reprezintă funcţia de plată NFC? Tehnologia NFC (Near Field Communication) permite efectuarea tranzacţiilor printr-o simplă atingere a telefonului sau ceasului de ecranul terminalului. Prin integrarea cardurilor într-un portmoneu electronic (Apple Pay, Google Pay sau Garmin Pay) poți achita cu telefonul sau ceasul smart, în cazul în care la POS-terminalul acceptă achitările contactless. |