Antreprenoriatul este o lume complexă, captivantă, plină de oportunități, dar și de provocări. Potrivit statisticilor, 52% dintre afacerile noi își încetează activitatea în primul an de activitate, din motive precum: lipsa resurselor, insuficiența cunoștințelor, incapacitatea antreprenorului de a face față diverselor provocări, lipsa motivației antreprenorului pentru a avansa și altele.
Dacă dorești să pășești pe calea antreprenoriatului, poți primi suport în navigarea primului an de activitate prin intermediul diferitor proiecte, programe și organizații specializate.
Printre acestea sunt și incubatoarele de afaceri, despre care vom discuta în acest articol realizat în colaborare cu Tatiana Bucos, șefa Centrului de Servicii Pro-business și Educație „SMARTLab ASEM", coordonatoarea Incubatorului de Afaceri, trainer și mentor în cadrul programelor de educație antreprenorială.
Incubatoarele de afaceri sunt organizații care oferă suport antreprenorilor la etapele timpurii în dezvoltarea afacerilor. Pe lângă oferirea spațiilor de lucru și a diverselor facilități necesare pentru activitatea afacerilor, incubatoarele oferă resurse vitale pentru start-upuri, precum: programe de training și consultanță în domeniul antreprenoriatului, mentorat personalizat, oportunități de networking și acces la investitori.
Care este diferența dintre incubatoarele de afaceri, acceleratoare și HUB-uri
Aceste tipuri de organizații sunt implicate în susținerea afacerilor, dar au scopuri și funcții diferite:
- Incubatoarele de afaceri au scopul de a susține ideile de afaceri în stadii incipiente până în momentul în care sunt suficient de puternice pentru a opera independent.
- Acceleratoarele sunt programe mai intensive, de obicei de scurtă durată (3-6 luni), care au ca scop accelerarea creșterii afacerilor deja existente, adesea prin investiții financiare și coaching intensiv. Sunt potrivite pentru start-upuri care au un produs sau serviciu definit și care caută o creștere rapidă.
- HUB-urile (sau co-working spaces) sunt spații de lucru colaborative care aduc împreună antreprenori, freelanceri și persoane creative din diferite domenii. Deși nu oferă întotdeauna servicii de mentorat sau finanțare directă, ele sunt locuri excelente pentru networking și partajarea de idei.
Tipuri de incubatoare de afaceri
În funcție de obiectivele urmărite, subiectii ce le administrează și a modului de organizare a activității, incubatoarele de afaceri pot fi divizate în câteva categorii, unele dintre ele fiind prezentate mai jos:
- Incubatoare universitare: sunt asociate cu universitățile și au ca scop comercializarea produselor dezvoltate în baza rezultatelor cercetărilor din laboratoarele universitare sau susținerea afacerilor dezvoltate de către studenți.
- Incubatoare corporative: sunt inițiate de companii pentru a dezvolta produse noi în domenii specifice de interes. Aceste incubatoare oferă suport în dezvoltarea de noi produse de către angajații companiei sau de persoane din exterior. Produsele dezvoltate în cadrul incubatoarelor pot deveni parte a ofertei companiei, profitul obținut din vânzări fiind împărțit între antreprenor și compania care asigură funcționarea incubatorului.
- Incubatoare sociale: sunt axate pe susținerea afacerilor sociale, care își propun soluționarea problemelor sociale, culturale sau de mediu printr-o abordare antreprenorială.
- Incubatoare tehnologice: sunt specializate în sprijinirea start-upurilor din domeniul tehnologic, prin oferirea accesului la resurse tehnice avansate, mentorat specific și conexiuni cu industriile tech.
- Incubatoare virtuale: oferă suport în dezvoltarea afacerilor la distanță, printr-o platformă online, fără a asigura spațiu fizic de lucru.
Fiecare tip de incubator are ca obiectiv principal susținerea și accelerarea creșterii afacerilor aflate la etapele timpurii de dezvoltare, chiar dacă se diferențiază prin specificul serviciilor, a resurselor oferite, sau prin categoriile de antreprenori cu care lucrează.
Care tip de incubator crezi că s-ar potrivi cel mai bine ideii tale de afacere?