Bun venit la prima ta afacere: ce trebuie să știi dacă vrei să o lansezi, la ce instituții să mergi și ce greșeli să eviți (diez.md)

Lumea antreprenoriatului poate părea complexă și plină de necunoscute, mai ales pentru cei care sunt la început de drum. Deschiderea unei afaceri vine la pachet cu o mulțime de întrebări, decizii și responsabilități: de la alegerea ideii potrivite și obținerea resurselor necesare, până la gestionarea corectă a relațiilor cu partenerii și evitarea greșelilor comune. Este firesc ca, la început, să simți că fiecare pas este o provocare.

În această călătorie, cunoașterea și experiența altora pot face o mare diferență. Acest articol, elaborat de echipa diez.md, îți va oferi răspunsuri la cele mai actuale întrebări, prin prisma experienței lui Traian Chivriga, un antreprenor moldovean cu peste 10 ani de activitate.

Nota autorului: articolul este scris la persoana întâi. Respectiv, ceea ce veți citi mai jos este relatarea directă din partea persoanei intervievate.

Sunt Traian Chivriga, am 33 de ani și fac antreprenoriat în Republica Moldova din anul 2013, atunci când am creat primul meu start-up – Vintage.

Îți voi povesti în acest articol puțin din experiența mea antreprenorială și, dacă te tentează și pe tine să începi propria afacere, îți voi oferi și câteva sfaturi utile. În cele ce urmează, vei afla că nu trebuie să închiriezi un oficiu când ești abia la început, că nu trebuie să amesteci businessul cu petrecerile și că alegerea unui partener nepotrivit poate distruge compania.

Nota autorului: Traian este fondatorul acceleratorului pentru start-upuri și afaceri XY Partners, care, începând din 2019, a ajutat peste 340 de afaceri din Moldova să se dezvolte prin intermediul programelor de accelerare. De asemenea, este și cofondatorul organizației Business Angels Moldova (BAM), care facilitează conexiunea între investitori și start-upuri. Mai nou, este director general și cofondator la Sirius – o platformă care ajută companiile să-și gestioneze finanțele mai bine.

În primul rând, gândește-te la o problemă din viața ta pe care ai dori să o rezolvi. Soluția acestei probleme va reprezenta ideea ta de afacere.

În al doilea rând, aplică la un accelerator sau incubator de afaceri; vei învăța bazele și vei găsi primii clienți.

Și în al treilea rând, găsește un cofondator care îți completează abilitățile și împărtășește viziunea ta.

Acum să le luăm pe fiecare în parte mai detaliat. Vom începe cu prima. Atunci când ai găsit problema pe care vrei să o rezolvi, apar două opțiuni:
1. faci totul singur (creezi soluția, cercetezi piața și nu te duci la niciun program de mentorat/accelerare);
2. aplici la un program de mentorat.

Sugestia mea este să mergi totuși la cineva care a trecut deja prin ceea ce urmează să treci și tu. Uneori este o decizie mult mai bună să urmezi un drum deja bătătorit decât să mergi pe altul nou.

Deci, te duci într-un accelerator pentru afaceri sau la un alt fondator de start-up și îl rogi să-ți fie mentor. Există și opțiunea să convingi un angel investor să fie mentorul tău.

Nota autorului: organizațiile precum XY PartnersDreamupsYEP MoldovaTechnovator au multiple programe de accelerare pentru afaceri și start-upuri.

De exemplu, la XY lucrăm anual cu circa 50 de start-upuri și aproximativ 60 de afaceri tradiționale. Astfel, incubăm timp de un an în jur de 110 companii care trec prin programele noastre de accelerare. Timp de patru ani, am ajutat 344 de afaceri. Pentru context, în Moldova se creează în fiecare an aproximativ 1 000 de companii. Cred că XY a incubat cam 7-8 % dintre toate companiile noi care au fost create în țară din 2019 încoace.

Un accelerator nu-ți garantează succesul, dar îți ridică șansele de a avea succes. Voi explica de ce.

1. Când intri într-un program de accelerare, ești alături de mulți alți antreprenori. Poți învăța de la fiecare câte ceva ce ai putea implementa în ideea ta de business.

2. Acceleratorul presupune multe persoane – mentori, investitori – cu care poți face cunoștință. Într-un program cu durata de trei luni, poți să faci cunoștință cu 100 de persoane noi.

3. Noi avem o programă care îți spune cum să înregistrezi un SRL, cum să faci un MVP, cum să-l lansezi, cum să faci un contract și multe altele.

Totuși, țin să menționez că oamenii sunt diferiți, iar unii se descurcă foarte bine și singuri, fără a avea nevoie de mentorat, acceleratoare etc. Totul este individual.

În acest articol veți găsit care sunt top 15 acceleratoare pentru start-upuri și afaceri la nivel internațional.

Acum despre cofondatori, punctul pe care l-am menționat mai sus ca fiind important atunci când abia începi o afacere. Spun din propria experiență: când alegi un partener de afaceri, este important să fi lucrat deja împreună anterior. Aceasta este și prima greșeală pe care o fac mulți la început. Dacă nu alegi o persoană potrivită, după asta ar putea apărea conflicte pe care nu le vei putea gestiona, pentru că, surpriză, oamenii sunt diferiți de cum ți-au părut la prima vedere.

De exemplu, primul start-up pe care l-am lansat în 2013, Vintage, nu a mers anume din acest motiv – ne-am certat cu cofondatorii.
Ideea este să nu începi o afacere cu persoane pe care nu le cunoști. De aceea, în cadrul programelor noastre mereu cerem să fie un CTO, care este de regulă programator, și un CEO, care se ocupă de vânzări. Îi punem împreună și avem echipa perfectă. Respectiv, e ok să fii și prieten cu acea persoană pe care o alegi în calitate de cofondator, dar cel mai important este ca abilitățile voastre să fie complementare.

Alte greșeli pe care să nu le faci la început

1. Când am lansat primul start-up, aveam niște bani puși deoparte, iar primul lucru pe care l-am făcut a fost să închiriez un oficiu. Nu ar fi trebuit să fac acest pas; nu aveam nevoie de birou la acea etapă. Dar atunci ni se părea important.

2. O altă greșeală pe care am făcut-o – am amestecat businessul cu having fun. Făceam des petreceri împreună și, la un moment dat, s-a denaturat ideea că noi la lucru suntem la lucru, dar în orele de după lucru suntem prieteni.

3. Următoarea greșeală este că nu bugetam banii așa cum era necesar. Prin urmare, a avea un buget bine pus la punct este esențial.

4. Încă o greșeală: nu te concentra pe aspecte neimportante care nu sunt legate de dezvoltarea produsului sau de discuțiile cu clienții.

Când începi o companie, trebuie să te concentrezi doar pe două lucruri:
1. să faci produsul;
2. să vorbești cu clienții.

De exemplu, dacă este vreo conferință la care nu sunt potențiali clienți pentru tine, ar fi mai bine să nu te duci. Dacă activitatea nu implică găsirea de clienți sau dezvoltarea produsului tău, mai bine să o eviți.

5. Evită să dezvolți un produs prea complex; adaugă funcționalități doar dacă sunt necesare. Exemplu: Heal.md, start-up care beneficiază de mentorat în cadrul programului XY Accelerator VIII, organizat de XY Partners, în loc să dezvolte mai întâi un marketplace pentru spitale, a creat un serviciu de concierge pentru turiștii medicali. Un landing page simplu face inițial lucrul de a testa piața.

6. Alegerea unui partener nepotrivit poate distruge compania. De exemplu, majoritatea absolvenților din XY care au eșuat au făcut-o în urma unui conflict sau a unei neînțelegeri între cofondatori, lucru pe care l-am menționat și mai sus.

Și mai sunt multe greșeli legate de vânzări, marketing, produs, administrație etc. Cred că am trecut prin aproape toate greșelile posibile. Dar acum sunt recunoscător, pentru că, datorită acelei experiențe, știu ce să fac pentru a nu le mai repeta.

Când ești la început de drum în antreprenoriat, sunt importanți trei pași pe care să-i faci. Îi voi enumera mai jos, reține-i. 

1. Testează și validează ideea înainte de a investi resurse semnificative. Exemplu: Floral Soul a testat cererea de plante pentru birouri prin transmiterea ofertelor pe e-mail înainte de a construi un magazin fizic și de a face primul import de plante.

Ca să fie mai clar: dacă ai produsul, în acel moment trebuie să mergi și să-l arăți clienților (prieteni, cunoscuți, nu contează). Aceasta este cea mai ușoară și rapidă cale. Poți să mergi și într-o cafenea, la Tucano, de exemplu, te apropii de cineva și îi spui că lucrezi la un start-up sau ai un produs și îl rogi să-ți dea feedback.

2. Construiește un produs minim viabil (MVP) care este funcțional, nu perfect. Exemplu: iASIG, care a beneficiat de mentorat în cadrul Entrepreneurship in Residence Program in Moldova, organizat de XY Partners, a început cu un produs simplu care vindea doar Carte Verde. Peste ceva timp, a lansat RCA și Asigurare Medicală, Rovinieta și alte servicii utile.

Etapa de MVP este valabilă și pentru afaceri tradiționale, nu doar pentru start-upuri. De exemplu, dacă vrei să deschizi o afacere și să vinzi covrigi, în loc să investești 50 000 de euro în spațiu și utilaje, mai bine prepari câțiva covrigi acasă și le dai mai multor persoane să-i încerce. Așa vei testa dacă oamenilor le plac și dacă merită să începi o astfel de afacere. Această metodă este funcțională practic pentru orice tip de afacere.

Pentru a vă fi mai clar ce înseamnă start-up și ce este o afacere tradițională, citiți acest articol.

3. Colectează feedback și iterează rapid pentru a îmbunătăți produsul. Exemplu: la Sirius – soluție de gestionare a facturilor –, noi facem lansări săptămânale de funcții care sunt cerute de utilizatori.

Iterație – îmbunătățirea continuă a unui produs sau serviciu prin modificări mici, bazate pe feedback, până se ajunge la varianta optimă.

Totodată, la XY iterăm în fiecare program. Prima ediție a avut loc în 2020, iar acum avem a opta ediție în 2024, care este total diferită în comparație cu prima. Aceasta se datorează feedbackului pe care l-am primit de la persoanele cu care lucrăm, ele ne ajută să devenim mai buni.

În Republica Moldova există mai multe forme de organizare juridică, iar una dintre ele se poate potrivi perfect pentru ideea ta de afacere.

Dacă te întrebi pe care să o alegi, începe cu un SRL, care este cea mai simplă și flexibilă formă juridică. Chiar și la XY toate companiile absolvente sunt înregistrate ca SRL.

Nota autorului: în Republica Moldova, activitatea de antreprenoriat poate fi practicată în calitate de persoană fizică sau de persoană juridică. Dacă vreți să deschideți o afacere, ar fi bine să analizați următoarele forme de organizare juridică în calitate la fel de persoană juridică:

  • societate în număr colectiv;
  • societate în comandită;
  • societate cu răspundere limitată (SRL);
  • societate pe acțiuni;
  • cooperativă de producție;
  • cooperativă de întreprinzător.

Dacă ai nevoie de investiții externe, poți deschide o companie holding în SUA, Estonia sau România, care să dețină SRL-ul. Exemplu: multe start-upuri tech au structuri internaționale pentru a atrage investitori, precum Unde.io, Floral Soul sau Pearl Code.

Ulterior, în cazul în care vei avea nevoie, SRL-ul poate fi transformat într-o Societate pe Acțiuni dacă afacerea crește.

Alte forme juridice nu sunt bancabile. Puțin probabil că vei putea primi un credit pe bază de patentă. De obicei, SRL-ul este o formulă standard. 

Mai mult, acum legea nouă cu privire la activitatea de întreprinzător este destul de permisivă pentru SRL-uri:

  • poți avea mai mulți cofondatori;
  • phantom stock le permite angajaților de valoare pentru companie să primească legal o parte dintre dividende;
  • poți foarte ușor să înregistrezi compania.

Nota autorului: ministrul dezvoltării economice și digitalizării, Dumitru Alaiba, a explicat mai exact ce înseamnă reforma phantom stock.

Phantom stock înseamnă că, dacă o companie sau un start-up are un angajat valoros pe care nu dorește să-l piardă, fondatorii decid împreună să-l motiveze prin oferirea a 10-15 % din profitul anual. Fondatorii îi dau acești bani angajatului din dividendele pe care le-ar primi în mod normal. Acest lucru se întâmpla și anterior, doar că nu era transparent. Se retrăgea numerar și se oferea cash angajatului, ceea ce făcea procesul netransparent. Acum, acele 10-15 % sunt deja impozitate ca dividende. Nu multe țări de pe continent au un astfel de sistem.

Dumitru Alaiba

Nota autorului: SRL este cea mai des întâlnită formă juridică din Moldova. Societatea cu răspundere limitată poate fi constituită de una sau mai multe persoane fizice sau juridice, iar numărul de asociați nu poate fi mai mare de 50. Avantajele acesteia sunt:

  • vei putea angaja personal;
  • îți oferă posibilitatea să atragi investiții pentru dezvoltarea afacerii;
  • vei putea aplica la granturi și la alte programe de finanțare.

Până în luna mai 2024, în Republica Moldova erau înregistrate aproximativ 209 000 de întreprinderi, dintre care majoritatea (156 093) sunt societăți cu răspundere limitată (SRL-uri).

Anul trecut s-au deschis mai multe companii în Moldova decât în 2022. Avem o creștere a numărului de companii create în țară, ceea ce indică faptul că a devenit mai ușor să deschizi o afacere în Moldova.

În ceea ce privește veniturile, observ că în prezent avem mai multe start-upuri și e-commerce-uri, precum și afaceri interesante cu modele inovatoare. Pot fi puțin subiectiv, dar cred că lucrurile sunt acum mai bune din punct de vedere calitativ. În final, avem un număr mai mare de companii și, în același timp, calitatea serviciilor și a produselor este mai ridicată.

Cred că tot mai multe persoane doresc să facă acum antreprenoriat, pentru că poate s-au săturat să lucreze pentru altcineva. Acum este mai ușor și mai puțin riscant să deschizi o companie. Sunt disponibile mai multe resurse: granturi, programe de accelerare, incubatoare de afaceri, spații de co-working – toate acestea nu erau disponibile în trecut. În plus, avem și generația tânără care nu se mai regăsește în mediul corporativ.

Toți tind spre libertate. Atunci când faci compania ta, ești liber teoretic. Ești liber să faci ce vrei și cum vrei și pentru cine vrei.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok