Pavel Zingan într-un interviu cu Daniel Isac, fondatorul companiei Happy Viking, client maib business.
Daniel, bună ziua! Sunteți fondatorul și directorul companiei Happy Viking. Pentru majoritatea cititorilor, acest nume este probabil necunoscut, deoarece lucrați în B2B. Care este domeniul dvs. de activitate?
Happy Viking a apărut pe piață în 2005. Compania și-a început activitatea dedicânde-se importului și distribuției de produse alimentare congelate de origine animală – pește, fructe de mare, carne de porc și pui.
Inițial, aceasta a fost o companie moldo-daneză. Cu timpul, am reușit să achiziționez partea daneză și de atunci compania este moldovenească.
Cum ați ales numele Happy Viking?
Deoarece inițial compania avea capital danez, unul dintre partenerii din Danemarca a sugerat acest nume ușor și interesant, care caracterizează esența companiei noastre. Vikingii sunt popoarele nordice, iar Danemarca este o țară nordică, care este asociată cu vikingii. Acest nume a devenit simbolul relațiilor noastre solide cu partenerii danezi cu care am început afacerea.
Cum ați început activitatea?
În primii ani, compania a fost foarte activă în retail și HoReCa, ocupându-se de distribuția de pește congelat și fructe de mare, precum și de carne de porc refrigerată. Am fost primul furnizor de pește și fructe de mare pentru rețeaua de magazine Metro. Pentru HoReCa, am fost unul dintre cei mai mari furnizori de delicatese din pește și fructe de mare. Am fost primii furnizori care au reușit să aducă în Moldova pește și fructe de mare de la producătorii oficiali din Islanda, Danemarca, Norvegia, Spania.
Criza din 2009 a schimbat puțin strategia noastră de lucru, și ne-am concentrat mai mult pe direcția cărnii. Importam carne din Brazilia și din țările Uniunii Europene. Cu timpul, am început să lucrăm mai activ cu furnizorii noștri din Europa, deoarece transportul din Brazilia durează mult timp, iar noi căutam căi logistice mai comode.
Scopul Happy Viking este nu doar să ofere pieței carne proaspătă și competitivă ca preț, ci și tehnologii noi în logistică, soluții moderne la nivel european pentru servicii.
Cât de mare este concurența pe piața locală în domeniul dvs. de activitate?
În prezent, concurența este foarte mare, de aceea trebuie să oferim un serviciu de cea mai înaltă calitate. În 2005, când am deschis firma, am fost prima companie din Moldova care a început să aducă legal și oficial fructe de mare, fructe, pește și carne în țară.
Lucrăm în B2B și pentru noi este foarte important atât produsul pe care îl oferim, cât și calitatea serviciului, de aceea suntem mereu în contact strâns cu partenerii noștri de afaceri și ascultăm atent necesităţile și doleanțele lor, străduindu-ne să ne facem munca la un nivel înalt și conform tuturor standardelor necesare.
Din prima zi de la înființarea companiei, ne-am propus să oferim locuitorilor Moldovei produse alimentare sigure și de înaltă calitate. În cazul nostru, acestea sunt peștele și carnea. Înțelegem întreaga responsabilitate pe care o purtăm pentru fiecare kilogram de produs care ajunge în Moldova și, în cele din urmă, pe mesele consumatorilor noștri. De aceea, lucrăm numai cu furnizori verificați care îndeplinesc toate standardele de calitate.
Cum se alege un furnizor pentru a fi sigur de calitatea produsului?
Este o întrebare foarte bună. De selecția furnizorilor mă ocup personal. În anii 2000, am fost unul dintre primii care a obținut certificarea de la Administrația pentru Alimente și Medicamente (Washington) pentru siguranța alimentelor și implementarea standardelor corespunzătoare. Având cunoștințele necesare, am participat la cele mai mari expoziții mondiale, unde am putut analiza calitatea produselor furnizorilor și evalua cât de adecvate sunt pentru piața noastră.
Alegerea unui furnizor este un proces minuțios care începe cu studiul istoriei companiei, analiza recenziilor, a piețelor cu care aceștia deja colaborează și multe alte nuanțe. Pentru a încheia un contract, mergem împreună cu reprezentanții ANSA din Moldova, examinăm toate documentele necesare și toate detaliile, pentru a ne asigura că am ales corect furnizorul.
De-a lungul anilor de activitate, nu am avut nicio greșeală în alegerea furnizorilor, ari acesta este un aspect de care suntem mândri. Suntem, de asemenea, mândri că am reușit să stabilim relații de parteneriat cu lideri mondiali, care sunt printre cei mai mari furnizori de carne din lume.
Ce planuri aveți pentru dezvoltarea companiei în viitorul apropiat?
Piața noastră este foarte dinamică și se schimbă rapid. Pentru a nu rămâne în urmă și a fi mereu la zi, urmărim constant tendințele și dinamica și încercăm să răspundem cât mai rapid posibil la diferite situații și să ne adaptăm în funcție de nevoile pieței și de schimbările partenerilor noștri. Pentru a ne dezvolta, trebuie întotdeauna să facem planuri, să le implementăm și să fim în pas cu timpul.
Acum punem un mare accent pe carnea refrigerată. Este una dintre cele mai promițătoare direcţii la care lucrăm. Colaborăm activ cu un producător din Spania care ne furnizează carne de porc refrigerată. În ceea ce privește carnea de pui, lucrăm acum cu parteneri de încredere din Ucraina.
Avem multe planuri, ne orientăm către extinderea gamei de produse și creșterea numărului de clienți.
Urmărim tendința care apropie Moldova de piața europeană și, pentru a fi pregătiți mâine pentru standardele impuse de Uniunea Europeană, lucrăm deja astăzi la îmbunătățirea calității și la creşterea standardelor. Vizităm constant diverse expoziții pentru a fi la curent cu tendințele mondiale. De asemenea, investim constant în echipa noastră, participăm regulat la cursuri educaționale pentru ca profesioniștii noștri să-și îmbunătățească și să-și aprofundeze cunoștințele.
Și, desigur, dezvoltarea este imposibilă fără un partener bancar de încredere. Lucrăm de mulți ani cu maib, și vreau să menționez că în ultimii ani am simțit progresul care s-a produs în sfera bancară. În ultimii 2-3 ani, multe aspecte s-au schimbat în bine, de la comunicarea cu clientul până la serviciile oferite de bancă. Sunt fericit că drumurile noastre cu maib s-au intersectat și că firma mea are un partener bancar de încredere.