Angela Chelaru. Imaculat și în detalii – povestea de succes a brandului Fresh&Joy

Pavel Zingan într-un interviu cu Angela Chelaru, fondatoarea brandului Fresh&Joy, clientă maib business.

Ați fondat afacerea încă în 1995, astfel că experiența dvs. în antreprenoriat va ajunge în curând la o cifră impresionantă - 30 de ani. Ce v-a determinat să vă deschideți propria firmă în 1995?

Ideea mi-a venit în timp ce eram în concediu de maternitate. Anterior lucrasem contabil-șef și aveam și experiență în comerț. Dar, am realizat că nu vreau să mă întorc la vechiul loc de muncă și mă văd ca antreprenor independent. Anul 1995 a fost un an de mari schimbări pentru întreaga țară, practic toate sistemele se formau din nou și trebuia să înțelegi în ce domeniu poți începe o afacere cu investiții minime, care în cazul meu erau indemnizațiile de maternitate. Am acționat intuitiv, deși tocmai absolvisem Facultatea de Comerț și Economie a Universității de Stat din Moldova, dar aceasta nu avea legătură cu gestionarea unei afaceri, deoarece în perioada sovietică nu exista conceptul de „business”.

Am câștigat capitalul inițial din importul de produse de uz casnic, mai exact produse pentru curățenie. Pentru noi, era convenabil, deoarece aceste produse nu aveau termen de valabilitate, nu era necesar să se creeze condiții speciale pentru transportare și depozitare, cum ar fi, de exemplu, pentru produsele alimentare. Și un alt avantaj era că produsele pentru curățenie erau mereu la cerere și pe piață nu era încă o concurență mare. Am început importul cu câteva poziții din România și Polonia.

Astăzi nu sunteți doar un importator - sunteți unul dintre producătorii locali de produse de uz casnic. Când ați început propria producție?

În anul 2000, la un Forum Economic am întâlnit viitorii noștri parteneri de afaceri din Slovenia, care ne-au propus să ne furnizeze materii prime. De asemenea, am găsit în străinătate echipamente pentru producția de șervețele pentru curățenie. Așa ne-am creat propria producție și am înregistrat marca Fresh&Joy. Primele produse pe care le-am produs independent au fost șervețelele pentru curățenie din țesături de cauciuc, viscoză și bumbac. A fost o perioadă bună pentru afacerea noastră, am înregistrat o creștere semnificativă a vânzărilor și o mare cerere pentru produsele noastre.

Ce se poate găsi acum în gama Fresh&Joy?

Practic tot ce este necesar pentru o curățenie rapidă și de calitate și pentru menținerea curățeniei în casă și la birou. Avem bureți, șervețele de curățenie din țesături biodegradabile, covorașe din țesături special dezvoltate de diferite dimensiuni pentru bucătărie și baie. Este foarte important - în producție folosim materiale reciclate.

Nu v-ați dorit să încercați alte direcții în antreprenoriat?

Am avut câteva încercări de a diversifica afacerea. După ce am lansat producția, vânzările au crescut semnificativ. Am vrut să încerc ceva nou - am lansat un magazin online, am deschis o cafenea, am creat o linie de îmbrăcăminte. Nu toate proiectele s-au dovedit a fi de succes, dar sunt bucuroasă că am riscat și am încercat. În plus, astfel de proiecte permit realizarea personală în domenii de care am fost mereu interesată, dar nu am avut timp să mă ocup de ele.

Care a fost acea zonă pentru dvs.?

Cusutul. Acea zonă pe care am amânat-o mult timp, dar care mi-a plăcut dintotdeauna. În familia mea, mai multe femei au cusut din generație în generație, am văzut cum lucra cu țesătura bunica mea, mama mea și, deși eram sigură că și eu voi reuși la fel de bine, am amânat mult timp acest lucru.

În 2014, am creat prima mea colecție de haine pentru casă și, cum s-a întâmplat, a rămas singura colecție de până acum. Ca idee de afaceri, nu a fost de succes, dar ca realizare personală mi-a adus multă satisfacție.

A trebuit să renunțați la cusut?

Nu, m-am întors la cusut în 2020, în timpul pandemiei. Deoarece Fresh&Joy lucrează foarte mult cu B2B și cu HoReCa, depindeam de restaurante și cafenele, care treceau prin una dintre cele mai mari crize și erau nevoite nu doar să-și suspende activitatea, ci să închidă complet locațiile. Dar mi-am amintit la timp de pasiunea mea pentru cusut și am început să mă dezvolt în această direcție. La început am cusut lenjerie de pat, apoi ne-am stabilit nișa - textile pentru casă. Așa a apărut direcția Fresh&Joy - Home Décor.

Cu ce tip de țesături lucrați?

Cel mai mult îmi place să lucrez cu țesăturile naturale. Colaborăm cu furnizori din Belarus pentru că au țesături din in de cea mai înaltă calitate și vă pot asigura că acesta este unul dintre cele mai bune materiale de pe piață. În gama noastră avem și alte țesături, inclusiv cu efect de respingere a apei. Acestea, desigur, nu pot fi 100% naturale, deoarece au o altă funcționalitate. Coasem fețe de masă, decoruri pentru mese, șervețele. Realizăm lucrări la comandă, personalizăm produsul clientului și, dacă este necesar, îl marcăm cu brandul său. Cu Fresh&Joy - Home Décor participăm activ la diferite târguri din Chișinău, unde oamenii se pot familiariza cu produsele noastre și le pot achiziționa.

În cei 30 de ani de antreprenoriat ați reușit să faceți față diferitelor situații de criză și să vă încercați potențialul în mai multe domenii. Aveți vreun sfat pe care l-ați putea oferi antreprenorilor începători?

Întotdeauna trebuie să alegeți parteneri de încredere și să lucrați pentru calitate. Nu urmăriți volume mari de produse ieftine, mai bine concentrați-vă pe o cantitate mai mică de produse sau servicii de calitate superioară. Și, desigur, încercați întotdeauna să construiți relații pe termen lung și solide cu furnizorii sau partenerii. De exemplu, partenerul nostru bancar - maib - este cu noi din 1995, de când am deschis firma. Am trecut împreună prin credite, crize și multe alte situații.

Pentru ce ați luat primul credit?

Pentru achiziționarea unui spațiu propriu. Acum avem în plan și extinderea spațiului de producție, care va necesita investiții semnificative. Desigur, din nou, maib va fi un partener de încredere, căruia îi suntem foarte recunoscători pentru colaborare.

 

Urmariti-ne si pe:

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok