Giorgi Shagidze, CEO maib: „Listarea maib la bursa internațională acționează ca o poartă deschisă pentru a aduce noi investitori în țară”

Dumitru Ciorici, jurnalist: Cunoaștem din interviurile pe care le-a acordat conducerea băncii că planificați listarea maib la o bursă internațională. De ce e important pentru dvs. și ce ar fi diferit față de bursa locală?

Giorgi Shagidze, CEO maib: În primul rând, trebuie să spun că decizia de listare a acțiunilor noastre trebuie luată de acționari. Încă nu a fost luată o astfel de deicizie, dar la această etapă explorăm oportunitățile și beneficiile pe care banca și acționarii le vor avea după listare. Listarea la o bursă recunoscută oferă beneficii enorme oricărei companii și cred că astfel trecem la următorul nivel de maturitate: cu o guvernanță corporativă exemplară, o comunicare exemplară cu investitorii, cu transparență, lichiditatea acțiunilor și prețul, desigur. Dar, pe lângă beneficiile pe care le va obține compania, cred că listarea implică beneficii enorme pentru țară și pentru climatul general de afaceri din țară. Mai ales că, atunci când cea mai mare bancă este listată la o bursă de valori recunoscută, aceasta acționează ca o poartă deschisă pentru a aduce noi investitori în țară, pentru a poziționa corect țara pentru investitori internaționali. Astfel, beneficiile sunt multiple, de aceea explorăm foarte activ această posibilitate, după cum ați observat.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Ce presupune efectiv procesul de pregătire a instituției pentru listarea la o bursă internațională? Care sunt pașii și cât durează atingerea acestui obiectiv?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Există un proces de pregătire tehnică. Maib întrunește deja majoritatea criteriilor și cred că, dacă lansăm IPO, din punct de vedere tehnic, putem lista în 9-12 luni. Dar, în afară de procesul tehnic, cred că cea mai importantă este strategia și care este istoria, ce se sugerează investitorilor și de ce trebuie să investească. Și aici strategia maib este importantă, cu sau fără IPO. Și, am spus asta de mai multe ori, dar putem repeta – ceea ce vrem să realizăm este, numărul unu – să ne concentrăm pe client și să ne asigurăm că experiența clienților este la nivelul următor. Și aici avem o mulțime de inițiative: un brand reînnoit, o rețea de sucursale reînnoită, proceduri noi, încercăm să simplificăm procedurile în sucursale. Numărul doi este digitalizarea – avem deja o prezență puternică în domeniul digital, dar vrem să o îmbunătățim și să ne asigurăm că lansăm ecosisteme. De fapt, am lansat deja așa-numita „piață auto”, vom continua și vom consolida această direcție. Numărul trei este IPO, despre care am discutat. Iar numărul patru este extinderea, în mod clar, în regiune, dar cu produse digitale, astfel încât să putem aborda și servi moldovenii care trăiesc în străinătate.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Mulți jucători de pe piața locală vor urmări acest interviu și poate vor dori să urmeze exemplul dvs. Dacă ați putea să ne dați un termen concret: cât durează pregătirea pentru un IPO?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Pregătirea tehnică, dacă există un nivel de maturitate suficient, durează de la 9 până la 12 luni. Cred că trebuie să subliniez din nou că pregătirea tehnică nu garantează un IPO de succes. Ceea ce garantează un IPO de succes este o combinație a strategiei, a guvernanței corporative, a funcției de comunicare în domeniul investițiilor și așa mai departe. Deci, compania trebuie să fie foarte avansată înainte de a începe pregătirea tehnică pentru IPO.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Deci, este nevoie de minim un an…

Giorgi Shagidze, CEO maib: Dacă doriți să traducem termenul în acest fel, atunci da.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Cât de important a fost rolul investitorilor noi ai maib în definirea obiectivului de pregătire a instituției pentru listarea la o bursa internațională?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Din nou subliniez că această decizie trebuie să fie luată de către acționari, dar rolul investitorilor noi a fost, aș spune, esențial și fără ei nu văd cum s-ar putea întâmpla, din punctul meu de vedere. Și da, ei susțin obiectivul. Important este să înțelegem că și noii investitori, care vor să investească în maib după IPO, trebuie, de asemenea, să aibă încredere că investitorii care au intrat în perioada de tranziție vor rămâne cu siguranță și vor ajuta banca să crească și să avanseze. Deci da, rolul lor este foarte important.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Printre prioritățile noii conduceri maib văd aspecte care se referă la accent pe creditare, reducerea timpului de acordare a creditelor și digitalizarea. Ce diferențe vor simți clienții peste un an, de exemplu?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Cred că prioritatea noastră nu este un accent mai mare pe creditare, ci este axată pe client, iar numărul doi este digitalizarea. Orientarea către client înseamnă mai puțin timp pentru a lua împrumutul, proceduri și procese foarte transparente și foarte simple, o structură a comisioanelor cu adevărat transparentă și rate ale dobânzii transparente. Toate împrumuturile pe care le acordăm din luna septembrie au o structură foarte transparentă a comisioanelor și a ratei dobânzii.  Aceasta înseamnă servirea clienților într-o sucursală diferită, într-un model de serviciu diferit, în care clientul merge într-un singur loc și primește întregul serviciu dintr-un singur loc. Și acest lucru este important pentru ca și clienții să simtă diferența. În spațiul digital acest lucru este și mai important, și cu mai multe posibilități. Vrem să ne asigurăm că suntem alături de clienții noștri 24 de ore pe zi, de fiecare dată când clientul decide să facă ceva în spațiul digital vrem să fim acolo. Vrem să facem parte din orice platformă și ecosistem care există în mediul digital.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Giorgi, care este la momentul actual profitabilitatea capitalului în cadrul băncii (ROE)?  Și care este ținta pentru acest indicator? Pentru că știu că investitorii țin cont în mod special de acest indicator atunci când iau decizia.

Giorgi Shagidze, CEO maib: Cred că trebuie să înțelegem în primul rând care este costul capitalului pentru Moldova sau cea mai mare bancă din Moldova. Și cred că opiniile ar fi că costul capitalului în Moldova este între 10% și 15%, puteți dezbate care este exact acest număr. Și atunci sarcina noastră sau a oricărei companii, atunci când este vorba de rentabilitatea capitalului, este de a avea un profit care depășește costul capitalului, așa ar evalua investitorii. Din cauza situației create de pandemie, desigur, aceste randamente au fost diferite pe parcursul primelor nouă luni ale acestui an și anul trecut. Cu toate acestea, în trimestrul trei am livrat deja o rentabilitate a capitalurilor proprii mai mare decât costul capitalului. Și continuăm să obținem această rentabilitate a capitalului propriu. Nu vreau să specific cifra acum, dar vom avea rentabilitatea capitalului peste costul capitalului, acest fapt este important de subliniat.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Și acum să ne întoarcem la bursă. Ce procent din acțiuni sunteți dispuși să puneți la dispoziția investitorilor internaționali?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Aceasta este, de asemenea, o întrebare bună, dar depinde de deciziile acționarilor noștri. Investitorii internaționali s-ar aștepta la participații între 30 și 50%, dar nu este obligatoriu.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Ați menționat la început cât de important este IPO pentru o țară. Și, într-adevăr, nu avem prea multă experiență în rândul companiilor locale care să se listeze la bursele internaționale. Ce se va schimba – ținând cont de beneficiile prezenței în mass-media, beneficiile atenției financiare – ce se va schimba pentru comunitatea locală de investitori și pentru clienți?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Permiteți-mi să încep cu clienții.  Deci, cred că clienții vor obține produse și servicii de la compania care respectă cele mai înalte standarde în materie de guvernanță corporativă, transparență, raportare și comunicare cu investitorii, ceea ce va contribui la o îmbunătățire continuă a companiei și a produselor pe care compania le va oferi clientului – aceasta este prima schimbare. A doua – atunci când cea mai mare bancă este listată la o bursă de valori de renume atrage cei mai reputați, cei mai de succes, cei mai cunoscuți investitori, pe care îi putem numi „investitori de ancorare”, care sunt văzuți ca fiind cei mai buni, iar ceilalți investitori îi urmează. Iar numărul trei este că atunci când o altă companie din Moldova va decide să facă un IPO, pentru ei traseul listării este mult mai simplu și mult mai lin, deoarece cei mai de succes investitori și-au asumat deja riscul țării. Numărul patru – acești investitori vin în țară. Din experiența mea anterioară, când am condus IPO-ul unei alte bănci de succes la Bursa din Londra, am avut investitori care au venit în țară după IPO și căutau companii din țară ca investitori privați. Deci beneficiile sunt enorme. Poziționăm țara în fața celor mai buni investitori, înțelegem ce solicită, ce caută în țară și așa mai departe. Aceasta contribuie la integrarea Moldovei pe piețele internaționale de capital.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Mulțumesc. Înainte de a încheia discuția noastră, aș vrea să aflu ce se va întâmpla pe 15 noiembrie la „Moldovan Capital Markets Day” la Bursa de Valori din Londra? Ce va însemna asta mai exact? O pregătire, un test?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Este o zi foarte importantă și, din punctul meu de vedere, aceasta este prima ocazie pentru Moldova de a invita cei mai mari investitori de succes pe piața de capital și de a prezenta țara și reformele pe care le face guvernul sau banca națională. Acolo vor putea să afle de la companii precum maib, Purcari, Endava despre planurile lor. „Moldovan Capital Markets Day” va fi deschisă de doamna prim-ministru, vor participa președintele BERD, directorul Bursei de Valori din Londra, reprezentantul FMI, reprezentantul Băncii Mondiale, deci este o zi foarte importantă. Avem deja peste 200 de persoane înregistrate, iar aceștia sunt oamenii care iau decizii cu privire la investiții. Astfel de evenimente ajută țara să se poziționeze corect atunci când este vorba despre investitori internaționali. Nu este legat de IPO-ul maib ca atare, chiar dacă va fi util pentru orice companie din Moldova care va decide să facă IPO.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Pot participa și alte companii din Moldova?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Există și alte companii, cum ar fi Purcari, Endava sau maib.  Din nou, este vorba despre o discuție macro, condusă de Banca Mondială, FMI și BERD. Repet, aceasta este „Moldovan Capital Markets Day”, unde reprezentanții Guvernului, ai instituțiilor financiare internaționale, ai Băncii Naționale și ai companiilor moldovenești prezintă țara și prioritățile sale celor mai cunoscuți și respectați investitori de pe piața de capital, prin intermediul unei platforme reputabile – Bursa de Valori din Londra.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Dar știu că pe 15 noiembrie va mai avea loc un eveniment la Londra pentru moldovenii care lucrează acolo, dar vor să revină în țară – Târgul de Cariere. Puteți să-mi spuneți mai multe despre asta?

Giorgi Shagidze, CEO maib: Da, acesta este un eveniment foarte interesant și cred că se desfășoară la momentul oportun. Așadar, în seara aceleiași zile îi invităm pe moldovenii care locuiesc și muncesc sau studiază în Marea Britanie pentru a-i convinge să revină în țara lor și să contribuie la dezvoltarea ei. Și vom explica din perspectiva maib ce oportunități de cariere avem și de ce ar trebui să ni se alăture. Eu sunt sigur că Guvernul va explica dintr-o perspectivă proprie de ce ar trebui să se alăture structurilor guvernamentale, Purcari va vorbi din perspectiva sa. Va fi o bună oportunitate de a interacționa cu membrii diasporei și de a vedea în ce fel pot contribui revenind în țară.

Dumitru Ciorici, jurnalist: Vă urez succese și vă mulțumesc pentru interviu.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok