Să te detaşezi într-o concurenţă acerbă este o realizare, însă şi mai mare este realizarea atunci când o bancă reuşeşte să se menţină în topul performanţei şi credibilităţii. Pe parcursul mandatului celui de-al treilea Preşedinte al Comitetului de Conducere al Moldova Agroindbank (MAIB), Serghei CEBOTARI, banca a reuşit cu demnitate să-şi păstreze reputaţia intactă. În paralel, MAIB s-a străduit să fie un exemplu de afacere care se dezvoltă continuu, într-un mod onest şi transparent, şi care este un exemplu şi de responsabilitate socială, susţinând sectoarele fără de care o societate nu are viitor: educaţie, cultură, sănătate, sport. Într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Profit, bancherul a relatat despre traiectoria MAIB pe parcursul mandatului său, rezultatele financiare obţinute, precum şi despre provocările majore din domeniu.
Profit: Dl Cebotari, e bine ştiut că e una să devii lider şi e cu totul altceva să menţii acest statut. Această sarcină v-a revenit Dvs. într-o perioadă plină de provocări. Cum apreciaţi traiectoria MAIB pe parcursul mandatului Dvs.?
Serghei CEBOTARI: Pentru sectorul bancar cuvântul „provocări” este la el acasă. Cu atât mai mult pentru un lider al sectorului. Stabilindu-ţi standarde şi obiective înalte, e firesc ca acestea să existe.
Mie mi-a fost dat să conduc banca într-o perioadă când am setat standarde şi obiective foarte înalte, care cereau profesionalism, coeziune, consecutivitate, viteză, concentrare maximă pentru a fi realizate. A fost o provocare pe care am generat-o noi, echipa MAIB, pentru a fi mereu MAIBuni. Iar pe de altă parte, a trebuit să facem faţă unor aşa-zise provocări care au echivalat cu situaţii de criză prelungite, cauzate de diverşi factori externi. Mă refer aici la perioada mai mult decât tensionată din anii 2014-2018, când presiunea exercitată asupra echipei de management de către acţionarii netransparenţi a fost uriaşă, iar deja în 2020 a trebuit să ne adaptăm peste noapte şi să creăm cu o rapiditate incredibilă condiţii care să ne permită activitate continuă în perioada pandemică.
A trebuit să gestionăm provocările interne şi să asigurăm îndeplinirea obiectivelor stabilite, ca să ne menţinem statutul de lider, iar, în paralel, să demonstrăm rezistenţă în gestionarea provocărilor externe, pentru a păstra reputaţia băncii intactă.
Nu a fost deloc simplu, pe alocuri a fost chiar extrem de complicat. Dar cu atât mai mare a fost satisfacţia reuşitei. În pofida tuturor provocărilor, dar şi datorită ambiţiei echipei de a atinge şi chiar de a supraîndeplini obiectivele stabilite, MAIB nu doar şi-a menţinut statutul de lider, dar l-a şi consolidat.
Profit: Multe persoane consideră că „banca a avut noroc” că anume Serghei Cebotari a fost ales Preşedinte pentru această perioadă. La ce se referă acestea?
S.C.: Corect ar fi fost să le fie adresată lor această întrebare. Dar dacă mă întrebaţi pe mine, pot să spun că banca a avut noroc, după cum v-aţi exprimat, de fiecare dintre cei trei Preşedinţi. Toţi trei am crescut, dacă pot să zic aşa, şi ne-am dezvoltat profesional în această bancă, i-am cunoscut şi cunoaştem în continuare fiecare venă şi terminaţie nervoasă, ştim cum funcţionează fiecare piesă a acestui mecanism foarte complex. Toţi trei suntem oameni din interior şi am investit nu doar cunoştinţe şi abilităţi manageriale, dar şi am pus suflet în tot ceea ce am făcut, am fost scutul băncii atunci când a fost necesar. Datorită acestui fapt, MAIB a fost mereu la înălţime. Banca a făcut faţă cu demnitate tuturor crizelor financiare care au avut loc până acum. Indiferent dacă vorbim despre criza financiară din 1998 sau de cea din 2007-2009, sau din 2014-2018, MAIB a înregistrat mereu rezultate financiare pozitive şi a avut o traiectorie mereu ascendentă.
Profit: Reieşind din rezultatele menţionate mai sus, vă rog să specificaţi ce reprezintă MAIB pentru sistemul bancar moldovenesc?
S.C.: MAIB a fost şi rămâne locomotiva sectorului bancar naţional, o bancă sistemică, conştientă de rolul important care-i revine în dezvoltarea sectorului financiar-economic, iar echipa sa abordează la modul cel mai serios acest rol.
Dar adevărata esenţă se ascunde după aceste cuvinte. Dincolo de toate şi mai înainte de orice, MAIB este o echipă de OAMENI de valoare, de profesionişti de nota 10, care cunosc foarte bine piaţa, ştiu să analizeze şi să îşi asume riscuri, care sunt dedicaţi, uniţi şi împărtăşesc aceeaşi viziune. Ei sunt cei care transformă MAIB într-o instituţie vie, cu sufletul pentru această ţară, şi care-şi doreşte mai mult ca orice să o vadă prosperând şi să aibă cetăţeni mândri că s-au născut anume aici. De aceea, ne-am concentrat eforturile pentru ca persoanele fizice să aibă acces la produse şi servicii financiar-bancare care să-i ajute să-şi sporească bunăstarea, iar businessul să aibă susţinere pentru a creşte şi a se dezvolta acasă.
În paralel, pentru că suntem o ţară care încă mai are nevoie de exemple pozitive în toate sectoarele, ne-am străduit ca MAIB să fie un exemplu de afacere care se dezvoltă continuu, într-un mod onest şi transparent, şi care este un exemplu şi de responsabilitate socială, susţinând sectoarele fără de care o societate nu are viitor: educaţie, cultură, sănătate, sport. MAIB s-a implicat mereu şi pe această dimensiune, acesta fiind felul nostru de a le spune mulţumesc sutelor de mii de clienţi care au încredere în MAIB.
MAIB a avut întotdeauna verticalitate, a crezut în misiunea şi viziunea sa şi a făcut tot ce i-a stat în puteri pentru a contribui la asigurarea unui viitor mai bun acasă.
Profit: Vorbind în cifre şi în termeni strategici, cum a evoluat banca pe parcursul mandatului Dvs.?
S.C.: De o manieră demnă de MAIB! Altfel nici nu putea fi! Deşi a fost o perioadă foarte complicată, când am fost nevoiţi să ţinem piept la mai multe încercări, inclusiv lipsa finanţării străine, am rezistat şi nu am cedat nici un centimetru din poziţiile noastre. Am asigurat un nivel destul de înalt de capitalizare, iar evoluţiile ulterioare au demonstrat că aceasta a fost absolut necesară pentru a trece cu succes toate testele acelei perioade.
Am ajustat strategia, pentru a corespunde necesităţilor clienţilor, cerinţelor timpului şi tendinţelor din sector. Am pus accentul pe digitalizare şi sunt mândru de saltul calitativ pe care l-a făcut banca în această direcţie, dezvoltând serviciu după serviciu pentru a ajunge la un ecosistem digital pus la dispoziţia clienţilor, oferindu-le practic acces la banca lor în orice moment şi din orice colţ al lumii.
Întreaga echipă a lucrat continuu pentru a îmbunătăţi mereu nivelul de deservire a clienţilor. Iar aici nu există o limită. Nu există un moment când poţi să spui că gata, am atins apogeul, mai bine de atât nu se poate. Deservirea clienţilor este una dintre direcţiile care va fi constant pe agendă şi în topul priorităţilor.
Dacă e să vorbim în cifre, am înregistrat rezultate excelente, mai ales pentru o perioadă în care ne-a fost blocat completamente accesul la resurse internaţionale. Am majorat portofoliul de credite de 1,7 ori, iar cel de depozite a sporit de 2,5 ori. Am dublat practic activele şi profitul băncii. Numărul clienţilor a atins practic un milion, majorându-se de 1,8 ori în perioada anilor 2013-2020.
Profit: Ce aţi lăsat succesorului Dvs.?
S.C.: O echipă de profesionişti pentru care MAIB înseamnă enorm de mult. O instituţie foarte bine capitalizată, cu un fundament care-i permite să atingă orice obiective şi-ar stabili. O bază de clienţi loiali care văd în MAIB un partener de încredere. O adevărată comoară care a lucrat mereu pentru binele acestei ţări şi sper că în continuare va fi nu mai puţin de atât.
Profit: Care este urarea Dvs. pentru MAIB la 30 de ani?
S.C.: Să fie mereu liderul cu rădăcinile în această ţară şi cu sufletul pentru oamenii ei. La Mulţi Ani, MAIB!
Источник: profit.md