La nivel global, vânzările online de aparate electronice au ajuns deja la 60%.
În România, e-commerce-ul din acest segment reprezintă 25% din volumul total de vânzări. În Moldova, comerţul online pe acest segment este o direcţie nouă, ce încă se confruntă cu dificultăţi în dezvoltare.
EMIT SRL, dealerul autorizat al brandului SONY în Moldova, activează din anul 1997. Produsele acestui renumit brand pot fi cumpărate la Sony Center. În 2017, compania a început implementarea unui proiect de e-commerce. Pentru acest serviciu, compania a început să se deservească la Moldova Agroindbank. EMIT a înţeles că produsele sale nu sunt ieftine şi există dispozitive electronice sofisticate din punct de vedere tehnic care necesită consultaţia specialiştilor. Ca urmare, nu se va înregistra o creştere semnificativă în segmentul vânzărilor online. Cu toate acestea, compania a decis să dezvolte direcţia e-commerce, deoarece este dificil să ne imaginăm lumea modernă fără e-commerce.
„Prin intermediul site-ului vindem 5-10%”, spune managerul senior Roman Cliuni. „Însă când toate magazinele fizice au fost închise, vânzările online practic s-au dublat. Cei care nu aveau un card bancar, efectuau un transfer bancar. Dar aceasta vizează doar mărfurile, cunoscute cumpărătorului. De exemplu, online se vând căşti. Tehnica sofisticată, cum ar fi televizoarele, se vând offline, deoarece oamenii au o mulţime de întrebări tehnice şi vor să le testeze."
În pandemie, obiectivele au fost atinse.
E-commerce-ul ne-a permis să ajungem la nivelul magazinelor online moderne
Una dintre cele mai mari companii de produse electrotehnice din Moldova, VOLTA SRL, a creat de mult o pagină web. Iniţial, avea rolul unui catalog de mărfuri, vândute în reţeaua de magazine VOLTA. Dar a fost dezvoltat la nivelul unui magazin online, unde este prezentat întregul sortiment – peste 40 de mii de mărfuri de la branduri renumite.
„Opţiunea de e-commerce ne-a permis să ajungem la nivelul magazinelor online moderne”, spune Anatolie Vasiliev, şeful departamentului de vânzări online. - În 2019, am refăcut
site-ul, împreună cu programatorul am creat funcţionalităţile şi le-am testat cu MAIB, ajustând raportarea. Acum totul funcţionează bine. Am adăugat plata cu ajutorul cardului prin intermediul Moldova Agroindbank, cumpărarea în credit etc., deoarece am avut solicitări în acest sens de la cumpărători – persoane fizice. Persoanele juridice optează pentru plata prin transfer. Majoritatea persoanelor, care au achitat în numerar, au trecut la plata cu cardul. Acest fapt se observă în special în timpul pandemiei, deoarece oamenii evită orice contact. În plus, mulţi lucrează la distanţă şi chiar dacă comandă ceva online este posibil să nu aibă bani pentru a plăti marfa la primire. Iar plata cu cardul este sigură din toate punctele de vedere. Până nu confirmăm disponibilitatea produsului, banii nu sunt retraşi din cont, ci doar îngheţaţi. Credem că aceasta este un serviciu excelent şi util.
Dacă MAIB va dezvolta noi opţiuni, le vom adăuga, desigur, şi noi."
Potrivit Marianei Pogriban, şefului departamentului de marketing, la început vânzările online nu erau populare, deoarece cumpărătorii doreau să vadă produsul, să îl ţină în mână şi să fie consultaţi de specialişti. În plus, aceste mărfuri sunt foarte accesibile, deoarece pe lângă magazinele proprii, VOLTA are o distribuţie mare în toată Moldova. Peste 20 de mii de puncte de vânzare cu amănuntul cumpără produsele companiei. În ceea ce priveşte plata online cu cardul, aceasta devine din ce în ce mai solicitată. În prezent, fiecare a treia achiziţie din magazinul online www.volta.md este achitată cu cardul bancar.
„Cumpărătorii noştri sunt obişnuiţi să cumpere offline, însă am dori ca mai mulţi cumpărători să treacă pe online. Lucrăm în această direcţie, deoarece este convenabil, rapid şi sigur. În pofida situaţiei epidemiologice, principalele obiective ale companiei sunt atinse cu succes, ceea ce sporeşte semnificativ motivaţia şi încrederea în forţele proprii ale angajaţilor VOLTA”, a remarcat Mariana Pogriban.