Asigurarea Obligatorie de Răspundere Civilă Auto Internă (RCAI)
despre
Asigurarea Obligatorie de Răspundere Civilă Auto Internă (RCAI) este asigurarea auto pentru toți posesorii de vehicule auto din Republica Moldova. Oferă protecție pentru orice pagubă sau vătămare corporală produsă prin accident rutier, provocat de către posesorul/ utilizatorul de autovehicul pe teritoriul Republicii Moldova.
Riscurile acoperite:
- avarii sau distrugeri ale unor bunuri (inclusiv autovehicule) cauzate tertelor persoane
- deces sau vătămări corporale cauzate tertelor persoane
Limitele raspunderii asiguratorului:
- 100.000 euro* – la avarierea sau distrugerea de bunuri, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident;
- 100.000 euro* – pentru fiecare persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de 500.000 euro*, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident;
- 5.000 euro* – prejudicii morale pentru fiecare persoană păgubită în caz de dizabilităti sau deces, dar nu mai mult de 10.000 euro*, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident.
*echivalentul în lei la cursul oficial de schimb al leului moldovenesc, comunicat de către Banca Națională a Moldovei la data producerii accidentului.
Avantajele asigurării RCAI:
- operativitate la încheierea politei de asigurare – emitere online;
- reduceri pentru şoferii cu un istoric bun la volan;
- facilitarea procesului de obținere a despăgubirilor în caz de accident - rezolvarea în cele mai bune condiţii a oricărei solicitări.
tarife
documente necesare
- certificat de înmatriculare al autovehiculului;
- dacă bunul aparține persoanei fizice va fi necesar buletin de identitate.
- după caz, alte acte ce atestă dreptul de posesiune asupra autovehiculului (procură, contract de locațiune, contract de leasing, etc).
caz asigurat?
La apariția cazului asigurat (accident rutier) și sunteți în calitate de păgubit, mai jos veți găsi câteva recomandări ce sunt necesare de a întreprinde:
- în mod obligatoriu sesizați Inspectoratul de patrulare, în vederea întocmirii corespunzătoare a actelor referitor la cauzele şi circumstanţele producerii accidentului, precum şi la consecinţele lui;
- faceţi cât mai multe poze, video la locului accidentului rutier și ale pieselor deteriorate în urma accidentului;
- informați cât de curând posibil compania de asigurări despre accidentul rutier - recomandat în scris;
- solicitați companiei de asigurări să examineze vehiculul avariat şi să încheie, în care se face un proces-verbal de constatare a pagubelor și tot odată să vă informeze cu privire la setul de acte necesar, pe care trebuie să-l prezentați în vederea întocmirii corespunzătoare a dosarului de daune;
- în cazul în care companie de asigurări vă acorda o sumă de despăgubire sub limita prevăzută de lege și nu sunteți de acord cu ea – sunteți în drept de a nu semna actul de despăgubire, menționând pe act că nu sunteți de acord cu suma despăgubirii de asigurare. Obiecţiile referitoare la suma despăgubirii se vor comunica asigurătorului în scris în termen de 5 zile calendaristice cu înregistrarea cererii la compania de asigurări.
*Tipul RCA este reglementat prin Legea 106/2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule.
Ce se despăgubește de asigurarea RCA?
Compania de asigurare trebuie să compenseze prejudiciile cauzate persoanei păgubite prin accidentul produs de un vehicul al cărui proprietar și/sau utilizator a îndeplinit obligația de asigurare obligatorie RCA, acoperind astfel daunele produse:
- atât în timpul deplasării, cât și în timpul staționării vehiculului;
- în urma desprinderii accidentale, în timpul deplasării vehiculului, a remorcilor, semiremorcilor sau atașelor;
- de dispozitivele sau instalațiile cu care a fost echipat vehiculul;
- ca urmare a scurgerii, risipirii sau căderii accidentale a substanțelor, a materialelor sau a obiectelor transportate.
Se despăgubesc şi următoarele cheltuieli:
- vătămări corporale sau deces;
- daune materiale;
- costuri privind reparația vehiculului;
- cheltuieli de judecată suportate de persoana păgubită;
- și alte cheltuieli prevăzute de Legea cu nr. 106/2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule.
*CONSTATARE AMIABILĂ
Ce înseamnă Constatare amiabilă?
Constatarea amiabilă este procedura simplificată și benevolă de documentarea a accidentului de autovehicul, prin completarea și semnarea de către conducătorii auto a formularului „Constatare amiabilă de accident”. Părțile de comun acord, completează formularul de constatare amiabilă de accident (urmând instrucțiunile de completare de pe partea verso a formularului), și în decurs a 48 ore anunță asigurătorul șoferului vinovat pentru a deschide dosarul de daune și de a cere despăgubire.
*Se recomandă să se prezinte ambele părți la sediul companiei de asigurare a șoferului vinovat de producerea accidentului.
IMPORTANT: În cazul accidentelor cu daune materiale nesemnificative (de până la 15000 lei), fără vătămări corporale și fără victime, pot fi documentate cu ajutorul procedurii Constatare Amiabilă.
Dacă se alege opțiunea de constatare amiabilă, trebuie să fiți foarte atenți la această procedură ca ea să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- Trebuie să dețineți fizic formularul tipizat care se primește la achiziționarea asigurării.
- În rezultatul accidentului nu există victime sau vătămări corporale.
- În accident trebuie să fie implicate doar DOUĂ autovehicule.
- Accidentul este soldat cu daune materiale nesemnificative, mai mici de 15000 lei;
- La momentul producerii accidentului, ambii participanți dețin polița de asigurare RCA valabilă, emisă cu cel puțin 24 ore înainte de producerea accidentului;
- Există consimțământul ambilor conducători, privind documentarea accidentului prin procedura de constatare amiabilă și este identificata persoana răspunzătoare de producerea accidentului.
- Foto/video clar din toate unghiurile de la locul accidentului
*Părțile implicate în accident au posibilitatea tehnică de a înregistra video/fotografia locul accidentului rutier sau de a înregistra datele martorilor (dacă aceștia există).
DE REȚINUT: În cazul în care măcar una din condițiile mai sus nu se respectă pe forma de constatare amiabilă, este necesar ca să apelați la Inspectoratul de patrulare pentru înregistrarea cazului și întocmirea actelor necesare!
|
|
|
|
aplică online pentru asigurare
completează câmpurile de mai jos