În 2023 în premieră pe piața bancară din Moldova maib a lansat obligațiunile corporative, iar pe 4 decembrie, liderul sectorului bancar a anunțat al doilea program de ofertă publică. Macar Stoianov, Vicepreședinte maib, a relatat mai multe detalii despre avantajele obligațiunilor corporative într-o discuție cu jurnalista publicației Logos Press, Anghelina Taran.
LP: De ce a decis maib să dezvolte și creeze un astfel de produs pe piață?
Maib este lider absolut în sectorul financiar din țară, cu o cotă de piață de peste 33% din active, 38% din credite, peste 1,1 milioane de carduri și cea mai populară aplicație digitală maibank, cu peste 550 de mii de utilizatori.
Scopul maib este de a-și îndeplini în mod continuu misiunea, consolida poziția de lider de piață și stimula evoluția și progresul sectorului financiar din Moldova. Ne concentrăm pe inovații continue, inclusiv în ceea ce privește produsele și serviciile, ceea ce ne permite să rămânem „în prima linie”. De exemplu, în ultimele câteva luni, maib a lansat o serie de produse inovatoare, precum obligațiunile corporative, un produs nou de credit dedicat proiectelor fotovoltaice etc., dar și noi funcționalități în aplicația mobilă maibank – onboarding digital, opțiunea de plăti în rate cumpărăturile efectuate, polițe de asigurare și altele.
Obligațiunile corporative reprezintă una dintre inițiativele noastre cheie. Acest produs creează multiple avantaje. Clienții noștri care au nevoie să economisească pentru investiții viitoare, pensii sau educația copiilor au acum posibilitatea de a face economii cu un venit mai mare și pe un termen mai lung. Clienții care caută instrumente avantajoase pentru a investi și majora disponibilitățile bănești cu împrumuturi pe termen lung, altele decât depozitele, găsesc, de asemenea, o ofertă avantajoasă în obligațiunile corporative. În același timp, acest produs permite băncii diversificarea surselor de finanțare în monedă locală, ceea ce asigură o finanțare mai stabilă. De asemenea, acesta permite dezvoltarea pieții financiare din Moldova prin tranzacționarea obligațiunilor la Bursa de Valori din Moldova.
Astfel, maib a luat decizia strategică de a lansa un nou produs - obligațiunile corporative. Programul nostru inițial a fost conceput pentru 400 de milioane de lei, împărțit în patru emisiuni de câte 100 de milioane de lei fiecare.
LP: În cazul în care se desfășoară un al doilea program, înseamnă că primul a fost de succes. Care au fost rezultatele acestuia?
Da, înregistrăm progres vizibil în acest domeniu. Nivelul de interes și de subscriere pentru obligațiunile corporative maib continuă să crească rapid. Dacă primele două emisiuni de obligațiuni corporative din programul I le-am vândut în proporție de 58% și 28%, următoarele două - deja la 84% și 88%. Acesta este un indicator clar al interesului tot mai mare al clienților pentru acest produs. În total, peste 700 de clienți au investit în obligațiunile corporative maib. Experiența acumulată, înțelegerea produsului și eficacității sale, precum și tendința pozitivă continuă, ne-au încurajat să accelerăm pașii și să lansăm al doilea program de obligațiuni corporative. În cadrul celui de-al doilea program, în mod regulat, în decursul a 12 luni, vom lansa 10 emisiuni consecutive de obligațiuni de șase clase diferite.
LP: Care este audiența țintă pentru acest produs?
Ne concentrăm în mod special pe segmentul clienților persoane fizice. Principalii noștri clienți sunt persoane care au suficiente mijloace bănești pentru cheltuielile zilnice și care, în același timp, doresc să investească în anumite instrumente financiare care sunt mai lichide decât un simplu depozit pe o perioadă de 12-18-24 de luni și mai profitabile. În cadrului primului program, numărul subscrierilor de la persoanele juridice a fost redus, majoritatea clienților fiind persoane fizice, așa cum ne așteptam. Acest instrument este adresat către persoanele fizice, segmentul care are mai puține oportunități de investiții în Republica Moldova. Acest segment de clienți se limitează, preponderent, la depozite și investiții în proprietăți imobiliare. În schimb, persoanele juridice, în special clienții corporativi, au o gamă mai largă de oportunități de investiții.
LP: Obligațiunile sunt mai profitabile decât alte instrumente financiare. De ce?
Stabilirea prețului oricărui produs financiar presupune mai mulți parametri. Unul dintre ei este riscul de lichiditate. În contextul obligațiunilor pe un termen de trei ani, oferim un produs cu un nivel mai scăzut al acestui risc. Ratele de dobândă mai mari pot fi privite ca un indicator al eficienței pieței, inclusiv al primei de lichiditate caracteristice unui produs cu o durată mai mare (trei ani). Astfel, avem posibilitatea de a oferi condiții mai favorabile datorită caracteristicilor acestui produs.
LP: Cu cât este mai mare randamentul obligațiunilor decât cel al depozitelor?
În primul program, a fost utilizată rata dobânzii a depozitelor maib pentru un an plus 2 puncte procentuale. La începutul celui de-al doilea program, activele maib au crescut, am acumulat experiență, iar piața a crescut. Prin urmare, pentru a calcula randamentul obligațiunilor corporative, trebuie utilizată rata medie ponderată a dobânzii la depozitele noi atrase în monedă națională pentru întregul sector bancar pentru o perioadă de la 6 până la 12 luni, la care este adăugată o marjă fixă, care corespunde uneia dintre cele șase clase ale obligațiunilor corporative. Am făcut acest lucru pentru a acoperi nevoile clienților la momentul emisiunii. De exemplu, dacă vedem că piața este în creștere, stabilim o rată a dobânzii, dacă este în scădere, stabilim alta. Acest lucru ne oferă posibilitatea de a ajusta prețul corespunzător atât la momentul emisiunii, cât și pe durata produsului.
LP: La depozite rata flotantă este în scădere, dar la obligațiuni în ce direcție se poate mișca?
Întrucât rata dobânzii este corelată cu indicele din sistemul bancar, rata va reflecta dinamica existentă pe piață. Dar, în orice caz, va fi puțin mai mare decât pe piață.
LP: Care sunt diferențele dintre cele șase tipuri de obligațiuni?
Valoarea fiecărei emisiuni și indicele de referință utilizat (media ponderată a depozitelor noi atrase de pe piață) sunt identice. În schimb, marja va fi diferită, aceasta reflectând situația care va exista pe piață la momentul emisiunii noi. De exemplu, atunci când am decis asupra programului primei emisiuni, la începutul anului, ratele dobânzilor erau semnificativ mai mari, așa că am adăugat 2 p.p. la acestea. În prezent, randamentul depozitelor este de 3-4%, cu un maxim de până la 5%. În aceste condiții, nu putem menține marja de 2 p.p. Prin lansarea unei noi emisiuni pe 12 luni, am dorit să avem flexibilitate, în funcție de situație. Prin urmare, produsul a fost creat cu posibilitatea ca banca să aleagă unul dintre cele șase tipuri de randament (marjă fixă) pentru fiecare dintre cele 10 emisiuni a câte 100 de milioane de lei fiecare. Atunci când clientul vine să cumpere obligațiuni corporative, va ști care dintre aceste șase opțiuni este oferită într-o anumită emisiune. De exemplu, ai cumpărat astăzi o obligațiune cu un randament de „3,7% (indice de sistem) + 1 p.p. = 4,7%”. Peste o lună va exista o nouă emisiune și un produs diferit (din punct de vedere al marjei) dintre aceste șase. Altfel spus, fiecare emisiune va oferi un singur tip de randament al obligațiunilor. Pentru client, acesta rămâne stabil pe parcursul anului (obligațiunile ajung la scadență peste trei ani). După un an, randamentul acestor obligațiuni va fi revizuit, ținând cont de indicele din sistemul bancar, dar marja va rămâne neschimbată pentru cumpărător pe parcursul celor trei ani (de exemplu, 1 p.p.). Această componentă face ca obligațiunile corporative să fie mai avantajoase decât un depozit cu rată variabilă. Dacă ai cumpărat obligațiuni, de exemplu, în a doua emisiune, randamentul va fi egal cu „indicele + altă marjă, de exemplu, 0,5 p.p.”. Acest 0,5 p.p. este, de asemenea, fix pentru trei ani, iar indicele din sistemul bancar se poate schimba o dată pe an.
LP: De ce perioada de circulație a obligațiunilor corporative este stabilită la trei ani?
Am analizat acest lucru din punctul de vedere al gradului de dezvoltarea a pieței interne și pregătirii clienților. Dacă luăm un an, un an și jumătate sau doi, atunci în acest caz obligațiunile sunt mai similare cu depozitele, iar cinci ani ar putea fi o perioadă prea îndelungată. Dacă e să comparăm cu vânzarea valorilor mobiliare de stat, se poate observa că există o mare cerere pentru obligațiunile de stat cu o durată de circulație de un an. Luna trecută au fost oferite pentru prima dată obligațiuni de stat cu o durată de circulație de zece ani. Acestea au avut o cerere mai scăzută comparativ cu obligațiunile cu o durată de circulație mai mică, deoarece oamenilor le este greu să-și planifice cheltuielile pe o perioadă atât de mare. Prin urmare, am considerat că trei ani este un termen optim.
LP: Dacă cumpărătorul are dreptul de rambursare anticipată a obligațiunilor, venitul obținut sub formă de dobânzi trebuie returnat, ca la un depozit, sau rămâne la investitor?
Când achiziționezi orice activ pe termen mai îndelungat, îți dorești să ai posibilitatea de a-l vinde pe piața secundară fără a aștepta sfârșitul termenului de circulație. Deoarece maib tinde să dezvolte bursa de valori locală, acest produs oferă clienților posibilitatea de a le vinde acolo. În cazul în care nu există cerere pe bursă, atunci acestea pot fi trimestrial răscumpărate de către bancă. Astfel clientul pierde dobânda doar pentru ultima lună. Venitul din dobânzi se achită lunar. Apropo, aceasta este una dintre diferențele față de primul program de emisiune, când venitul din dobânzi se achita trimestrial. Atunci, clienții au exprimat dorința ca plata dobânzii să aibă loc la fel ca în cazul depozitelor, adică lunar.
LP: Pentru bancă sunt mai avantajoase obligațiunile pe o durată de trei ani decât depozitele pe termene mai scurte?
Oricărei țări pentru dezvoltare îi sunt necesare resursele financiare pe termen lung pentru a le investi în infrastructură, producere, proiecte majore, perioada de rambursare a cărora poate fi de 10-15 ani. Una dintre provocările a economiei Moldovei este faptul că resurse pe termen lung sunt puțini. Acestea provin preponderent din fonduri internaționale. De exemplu, maib are parteneriate cu BERD, BEI, Corporația Financiară Internațională (IFC) etc., dar acest lucru nu este suficient. Unul dintre motivele pentru care am lansat acest produs este de a crește treptat ponderea finanțării în lei moldovenești pe termen lung. Adică, datorită emisiunilor de obligațiuni corporative, oamenii au posibilitatea de a-și păstra banii pe o perioadă lungă de timp cu un randament mai mare decât la depozite, iar banca poate acorda credite pe o perioadă mai mare de timp și poate acoperi riscurile sale legate de schimbarea ratelor dobânzilor.
Dacă e să comparăm condițiile din primul program de obligațiuni corporative și din al doilea, în afară de revizuirea periodicității achitării dobânzii sunt și alte modificări?
Am îmbunătățit rata dobânzii. În primul program, am folosit ca indice de referință rata dobânzii la depozitul maib classic pe 12 luni. În al doilea program, am luat ca indice de referință media pe sistemul bancar, acesta reflectând mai obiectiv dinamica și tendințele pe piață. La acest indice se adaugă o marjă, de exemplu, 1 punct procentual. Astfel este mai avantajos să investești în acest instrument și să obții o rată mai atractivă.
Dacă la începutul anului existau diferențe mari între ratele dobânzilor la depozite acordate de diverse bănci, în prezent acestea sunt nesemnificative, adică situația s-a stabilizat. Ne așteptăm la menținerea acestei dinamici în următoarele luni. Aplicarea ratei medii ponderate pe sistem asigură transparența pentru piață și pentru cumpărătorii produsului.
Există un plafon minim pentru cumpărarea obligațiunilor corporative? Se poate cumpăra o singură obligațiune?
Da. Am stabilit nivelul minim al investiției la 20 de mii de lei, deoarece segmentul nostru țintă sunt persoanele fizice.
Dacă o persoană fizică aduce o sumă mare de bani, trebuie să confirme proveniența acestora?
În cazul obligațiunilor corporative, ca și în cazul oricăror altor produse, banca este obligată să respecte toate cerințele legislației. Orice client al băncii trece prin procesul KYC („cunoaște-ți clientul”), în cadrul căruia banca efectuează evaluarea necesară a profilului clientului, inclusiv (pentru anumite categorii) evaluarea riscului clientului și analiza provenienței mijloacelor bănești.
Unde se pot adresa clienții pentru întrebări despre obligațiunile corporative?
Toate informațiile necesare despre produs pot fi consultate în oferta publică, publicată pe site-ul maib, precum și în orice sucursală maib sau în Departamentul Investiții Corporative - în mun. Chișinău, str. 31 august 1989, nr. 127, maib park, et. 7 (tel: +373 22 303-398; +373 22 303-397).
Vă dorim implementarea cu succes a acestui proiect.
Autor: Anghelina TARAN