Sergiu Groza, Șeful Departamentului (Orchestrei) Platforma Digitală la maib, într-un interviu cu jurnalistul Pavel Zingan.
Sergiu, salut. Când vorbim despre platforme online ne gândim imediat la eBay sau Amazon. Maib planifică să construiască astfel de platforme în Republica Moldova?
Să analizăm în retrospectivă. Să ne imaginăm, ca analogie, un supermarket, unde există o clădire, rafturi, multă logistică invizibilă pentru clientul obișnuit și... produse pe rafturi. Când ne-am întâlnit data trecută, eram responsabil pentru „marfa" de pe rafturi, pentru produsele băncii care sunt destinate direct clientului. Acum am un nou rol. Din octombrie anul trecut sunt responsabil pentru „clădire și rafturi". Sarcina mea este să mă asigur că platformele pe care rulează întreaga infrastructură pentru echipele de produs ale aplicației mobile a băncii funcționează.
Deci, platformele despre care vorbim sunt platformele interne ale băncii?
În prezent, da. Dar aceasta este doar prima parte a activității. Acum dezvoltăm, hai să numim acest produs SuperApp, unde va exista o platformă de integrare cu sistemul nostru și pentru servicii terțe. Principala noastră valoare este că avem un „punct de contact" cu sute de mii de clienți. Suntem peste 600 000 acum și ne apropiem de cifra de 700 000 de utilizatori. Așadar, ne propunem să folosim acest avantaj pentru a aduce o nouă valoare pentru client, pentru a crește implicarea clientului. În SuperApp, clientul va putea accesa nu doar soldurile cardurilor sale, ci și ceva mult mai important și mai valoros pentru el.
Poate că exagerez, dar să presupunem că este vorba de vânzarea de bilete de avion?
Poate. Nu suntem deschizători de drumuri în acest domeniu, nu reinventăm roata, pe piață există deja aplicații similare.
Pe piața din Republica Moldova?
Nu, pe piața din Republica Moldova suntem o companie pilot. Ambiția noastră nu se rezumă doar la a fi numărul unu pe piața locală. Vrem să fim printre băncile-lider în tehnologie la nivel mondial.
Sună ambițios. Așadar, vom avea parte de o aplicație nouă, SuperApp?
SuperApp se va dezvolta din maibank. Deocamdată, schimbările pe care le pregătim nu sunt vizibile la suprafață, dar până la vară clienții noștri vor avea multe servicii noi. Vei vedea schimbări majore în maibank.
Nu crezi că există o „lacună" care trebuie rezolvată? Pe de o parte, maibank se dezvoltă rapid, dar, pe de altă parte, pentru a deschide un cont la o bancă, trebuie să vin fizic la bancă și să completez o mulțime de documente.
Aici realitatea este deja alta. Pentru a deschide un cont la maib nu trebuie să mai vii la bancă.
Băncile din Republica Moldova au schimbat această practică și eu nu știu?
Deocamdată doar maib, suntem un proiect pilot în acest sens pe piață.
Cum funcționează?
Este foarte simplu și durează maxim zece minute. Trebuie doar să ai actul de identitate la îndemână. Descarci aplicația maibank și parcurgi pașii de deschidere a unui cont, plus îți faci o poză cu actul de identitate. Ulterior, poți deschide imediat un card online și poți efectua diverse operațiuni bancare.
În plus, am reușit să îl scutim pe client de o altă vizită la bancă, absolut inutilă din punctul lui de vedere
Despre ce este vorba?
O dată la trei ani, clienții tuturor băncilor sunt obligați să se prezinte personal la bancă și să prezinte buletinul de identitate, să răspundă la o serie de întrebări și să semneze o serie de documente. Această procedură se numește „actualizarea datelor clientului" și este obligatorie conform normelor BNM.
Cunosc această procedură, am parcurs-o recent la una dintre băncile din Republica Moldova unde am card.
Astfel, dacă ești client maib, nu mai este nevoie să vii la bancă pentru procedura de actualizare a datelor. Îți amintesc că poți face această procedură integral în aplicația maibank. De asemenea, vom reduce timpul de introducere a datelor, va trebui doar să confirmi în mod constant că datele nu s-au modificat.
Este o informație utilă. Pot să îmi deschid un cont maib dacă mă aflu în străinătate?
Deocamdată nu.
Chiar dacă am un număr de telefon din Republica Moldova și sunt în roaming?
Dacă deschizi un cont, aplicația îți va cere locația geografică. Deocamdată, și acesta este unul dintre motivele pentru care până acum nu am făcut publicitate pe scară largă acestui serviciu, acționăm ca o bancă pilot.
Totuși, dacă clientul maib se află în Republica Moldova, are acces acum și la deschiderea contului, și la actualizarea datelor?
Exact. Și suntem foarte fericiți că am reușit să facem cât mai confortabil procesul de actualizare a datelor. Acum întregul proces îți ia câteva minute și îl poți efectua din confortul propriei case sau de la birou.