Maria Jomiru: „Scopul HR este să facă angajații fericiți”

Interviu cu Maria Jomiru, HR Business Partener maib

De ce este importantă alinierea sarcinilor HR la nevoile liniilor de business? Ce inițiative a lansat maib pentru studenți și pasionații de IT? Care este definiția fericirii pentru angajații maib? Află răspuns la toate aceste întrebări în interviul colegei noastre, Maria Jomiru, HR Business Partener, oferit jurnalistului Pavel Zingan.

Maria, salut! Am observat că transformarea organizațională la maib s-a reflectat și în funcțiile angajaților. Acestea nu mai sunt formale și, adesea, reflectă esența schimbărilor. „HR Business Partener” sună neobișnuit. Înseamnă partener de afaceri?

Exact așa. Suntem partenerii liniilor de business în procesele de HR. Pe de o parte, le reprezentăm interesele în HR, iar pe de altă parte, reflectăm interesele HR în liniile noastre de business. HR Business Partnering înseamnă să lucrezi pe termen lung pentru rezultate și eficiență, colaborând constant cu liderii de business și managerii pentru a dezvolta potențialul angajaților, pentru a planifica, a gestiona talentele, precum și a dezvolta abordări care să țintească obiectivele comune stabilite.

Să luăm, bunăoară, partea de recrutare. Acesta este un proces continuu de asigurare a diviziilor noastre cu specialiști care posedă competențele necesare, astfel încât diviziile să își poată, la rândul lor, implementa cu succes strategia, precum și să asigure continuitatea afacerii. Or, jobul este viața într-o continuă schimbare, unde cineva pleacă în vacanță, altcineva își schimbă locul de trai. Și în acest sens, suntem parteneri ai liniilor de business și avem grijă de aceste aspecte.

Dar HR modern nu implică doar recrutare, nu?

Actualmente HR reprezintă un mix de sarcini multifactoriale, cum ar fi: implementarea practicilor de HR, participarea la crearea planurilor de afaceri și la implementarea strategiei de afaceri, precum și plus valoarea adusă la nivel transformațional. Apariția unui nou model de afaceri și optimizarea celor existente implică și schimbări structurale în liniile de business. Există schimbări tehnologice și sunt schimbări, care afectează „latura umană” - oameni, poziții, structura lor relațională. Este necesar să fim flexibili  mereu, să ne asigurăm că strategiile de HR se aliniază cu cele ale liniilor de business, să creăm cea mai bună experiență pentru clienții maib și să avem în echipă angajați fericiți.

Așadar, recrutarea, cele mai bune practici HR, schimbările de structură la introducerea unui nou model de afaceri...

Adaugă în listă și procesul de prognozare și planificare a personalului. Identificarea și integrarea angajaților în echipă și alinierea la cultura corporativă reprezintă un alt proces „inerțial”. Astfel, împreună cu diviziile de business, întocmim un plan privind numărul de specialiști de care avem nevoie, specializările și competențele necesare.

Această activitate implică planificare și pregătire conștientă, pentru asigurarea continuității activității băncii.

Câți angajați din departamentul tău sunt antrenați în oferirea soluțiilor la toate aceste sarcini?

HR Business Partner de obicei sunt atribuiți la un anumit domeniu de afaceri. Suntem împărțiți în trei echipe în frunte cu HRBP. Echipa mea este responsabilă de business banking, adică de tot ce ține de afacerile mici și mijlocii, clienții corporate și echipele din domeniul operațiuni și logistică. Aici e vorba de sarcinile operaționale, dar există o altă misiune foarte importantă a HR Business Partner precum este implementarea strategiilor inovatoare de HR în inițiativele de HR. Mai mult, în fiecare an avem o nouă inițiativă

Care sunt inițiativele pe care le gestionezi?

De exemplu, anul trecut ne-am centrat activitatea pe dezvoltarea brandului nostru de angajator. Inițiativa aceasta am lansat-o printr-un proiect dedicat studenților - internshipul (stagiu plătit).

Această inițiativă s-a dovedit a fi una de succes și eficientă, încât anul acesta, pe 9 octombrie, vom lansa cea de-a treia ediție.

Câți studenți au urmat un program de internship la maib?

În cadrul primulei ediții de internship am primit peste 150 de solicitări. Am selectat 22 de studenți care au efectuat apoi un stagiu de șase luni, timp în care aceștia au îmbinat munca și studiile. Sunt mândră că 12 oameni au fost ulterior angajați la noi și toți continuă să lucreze până în prezent. Ei lucrează în marketing, finanțe, planificare și bugetare. După a doua ediție de internship, avem și la HR un nou coleg.

Cum poți beneficia de o stagiere la maib?

În prezent și până pe 30 septembrie se desfășoară procesul de aplicare la internship. Am creat un site dedicat acestei inițiative student.maib.md, unde există informații detaliate despre procesul de stagiere și tot acolo studenții pot depune o cerere. Internshipul din acest an va fi centrat pe multe din domeniile IT, precum: QA Automation, UI/UX design, Core Banking Development, iOS/Android Development. După analiza aplicărilor recepționate, invităm candidații la un interviu și facem selecția finală a stagiarilor. Aceștia, la rândul lor, pe lângă experiența pe care o dobândesc în timpul lucrului în subdiviziunile noastre, aceștia beneficiază de programe speciale de instruire, organizate de colegi din alte departamente, pentru a le dezvălui pe deplin toate aspectele activității băncii.

Frumos proiect…

Al doilea orientat către studenți este Dual Education, desfășurat în parteneriat cu ASEM. Acesta este primul astfel de proiect din Moldova în domeniul învățământului superior. Până la implementarea acestuia, un prototip al lui a existat doar la nivelul învățământului secundar de specialitate.

Care este scopul Dual Education?

Dual Education este o formare modulară, în cadrul căreia studenții studiază la universitate timp de două luni, iar ulterior două luni lucrează la maib. Astfel, pe durata anului universitar, studenții activează în bancă timp de patru luni și aceasta este o modalitate excelentă pentru ei de a combina cunoștințele teoretice cu cele practice, de a se forma și pregăti mai bine pentru viitorul job.

Un mare avantaj pentru studenți...

Este și un mare avantaj pentru noi, odată ce avem privilegiul și oportunitatea de a oferi feedback universității cu privire la curriculum, astfel încât acesta să rămână relevant într-o economie în schimbare și raportată modurilor de a gestiona afaceri.

Acestea au fost inițiativele anului trecut? Ce inițiativă este implementată în acest an?

Inițiativa anului curent se bazează pe integrarea noilor angajați ai băncii. În cadrul acestei inițiative, am creat o tradiție faină: o dată la două luni organizăm un eveniment pentru toți angajații noi și acest eveniment se numește Ziua Noilor Angajați, în care noii colegi se întâlnesc cu TOP managerii noștri, învață despre strategia, misiunea, valorile și aspirațiile noastre și, cel mai important, care este rolul angajaților noștri în atingerea obiectivelor băncii. În plus, noii noștri colegi au posibilitatea de a avea un dialog deschis cu liderii băncii.

Cum derulează implementarea acestei inițiative?

Mă declar mulțumită de succesul echipei noastre. Feedbackurile pe care le-am primit în urma evenimentelor au confirmat utilitatea practică a acestora. Mai mult, efectul pe care îl vedem dintr-o comunicare atât de deschisă între toate departamentele ne-a inspirat către o altă inițiativă – Customer Day. Aceasta este o practică pentru departamentele bancare care interacționează constant între ele. De exemplu, un nou angajat HR este trimis pentru o zi la o unitate de afaceri cu care interacționăm constant. Acesta se familiarizează cu munca lor, procesele de afaceri și termenele limită, ceea ce îi permite apoi să interacționeze mult mai eficient cu liniile noastre de afaceri. Un astfel de schimb între departamente optimizează semnificativ procesele de interacțiune între acestea. Ne-am inspirat pentru această inițiativă din metodele de lucru ale companiei Zappos. În general, ei au implementat practica de a trimite toți angajații noi să lucreze la Call centrele companiei timp de două săptămâni, acesta fiind mediul ideal pentru ca un nou angajat să înțeleagă tot spectrul de sarcini ale companiei.

N-am omis nimic?

O inițiativă importantă, a cărei implementare mi-a fost încredințată și care pe 9 septembrie împlinește un an este deschiderea – Student Lab by ASEM & maib. Aceasta reprezintă un „laborator bancar” dotat cu instrumente și aplicații moderne, care sunt utilizate în sucursalele maib. Spațiul este o simulare a unei adevărate sucursale bancare, înființată în incinta ASEM, unde studenții desfășoară cursuri practice legate de sectorul bancar.

De asemenea, menționez înființarea unei academii IT în maib, datorită căreia angajații noștri au posibilitatea de a dobândi noi cunoștințe și abilități în sectorul IT. Inițiativa este concepută nu doar pentru angajații noștri, ci și pentru „lumea exterioară” și cei mai talentați reprezentanți ai domeniului IT.

Adică, la academia IT a maib pot veni nu doar angajații băncii?

Da. Am organizat deja 4 grupe care studiază Data Analytics și câte o grupă interesată de învățarea în domeniile QA Automation și Front End Development. 

Și accesul la aceste grupe este gratuit?

Bineînțeles. Odată cu încheierea studiilor le facem și o ofertă de angajare la maib. Cursul durează trei luni, profesorii sunt angajații noștri care le predau, în primul rând, cunoștințe practice. Acest curs a ilustrat excelent că poți lucra în IT nu numai cu o diplomă de studii superioare, căci abilitățile practice sunt prioritare.

Te ascult și cred că, la fel cum banca și-a stabilit drept obiectiv de a-și face clienții fericiți, la rândul său HR Business Partner are grijă de angajații băncii...

Pot afirma, în concluzie, că unul dintre scopurile HR este de a face angajații fericiți, pentru că angajații sunt în centrul atenției noastre...

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok