Vadim Culea, șef orchestra lead Business Banking Segment la maib, a relatat într-un interviu pentru Pavel Zingan, din cadrul inițiativei maib edu, despre principiile generale în alegerea unei bănci, ținând cont inclusiv de viziunea sa din interior asupra procesului în sine.
Vadim, salut. Avem o sarcină mai neobișnuită - să ajutăm în mod obiectiv un antreprenor cu sfaturi despre cum să aleagă banca potrivită, la ce să atragă atenția atunci când alege o bancă.
Să încercăm.
Deci, sunt antreprenor și mă gândesc la criteriile care sunt importante atunci când aleg o bancă. La ce să acord atenție în primul rând?
În primul rând, trebuie să decidem dacă sunt un antreprenor cu o companie înființată recent sau dacă reprezint o afacere bine stabilită, deoarece unele dintre criteriile de alegere a unei bănci vor fi destul de diferite între cele două.
Să începem cu afacerile care deja există, pentru că acestea sunt o mare parte din publicul meu.
În calitate de antreprenor cu experiență, atunci când aleg o bancă, voi analiza mai multe aspecte. Primul lucru este dacă banca îmi poate oferi exact produsele de care am nevoie și în volumul de care am nevoie.
Să clarific dacă am înțeles corect. De exemplu, eu produc sau import produse alimentare și le vând prin lanțuri de magazine. Nu am nevoie de un împrumut, dar factoringul mi-ar prinde bine, pentru că uneori am nevoie de bani în circulație pe neașteptate, însă nu pot grăbi lanțul de magazine cu achitarea, pentru că există o perioadă de așteptare pentru plată. Deci caut o bancă care are servicii de factoring? Corect?
La asta m-am referit când am vorbit despre orientarea către produsele băncii. Îți cunoști activitatea, înțelegi deja de ce ai nevoie și, în mod rezonabil, alegi o bancă în funcție de capacitatea acesteia de a-ți satisface nevoile în materie de produse bancare.
Ce alte criterii ar mai fi?
Aș pune serviciile și tehnologia pe locul doi. În al treilea rând, dinamismul și ecosistemul. Și abia apoi - costul produsului. Deși este aproape primul lucru pe care îl întreabă un client și nu poate fi altfel într-un mediu concurențial, diferențele dintre bănci în ceea ce privește prețul serviciilor sunt nesemnificative. La ce aș acorda mai multă atenție este viteza de acces la produse și servicii. Pentru aceeași plată a creditului, termenul de procesare poate fi un factor critic.
Care este diferența dintre servicii și tehnologie?
Într-o anumită măsură, aceste concepte sunt relaționate între ele. Dar eu m-aș referi la servicii ca factor uman, iar la tehnologie drept canalele de comunicare cu banca și nivelul de digitalizare a acestora.
Cum se dezvoltă maib în ceea ce privește digitalizarea pe segmentul Business Banking în special? Folosesc zilnic aplicația pentru persoane fizice și, cu siguranță, te obișnuiești rapid cu aceasta. Mi-ar plăcea să am la îndemână și o aplicație bancară pentru persoane juridice.
În viitorul apropiat, intenționăm să surprindem cu vești noi și interesante pe tema digitalizării serviciilor Business Banking la maib. Deși detaliile se află încă în culise, suntem încrezători că inovațiile viitoare vor avea un impact semnificativ asupra confortului și eficienței interacțiunii clienților persoane juridice cu banca. Echipa noastră lucrează activ la aceste schimbări și așteptăm cu nerăbdare să le anunțăm. Urmăriți actualizările noastre pentru a fi la curent cu toate noutățile.
Cu siguranță sunt vești îmbucurătoare, însă ne-am îndepărtat de la criteriile generale de alegere a unei bănci pentru afacerile nou înființate. Să revenim.
Revenim. Nu o să subliniez faptul că, pentru a sprijini întreprinderile nou înființate, oferim pachetul de servicii gratuit timp de șase luni, iar unele dintre serviciile din pachet sunt, de asemenea, gratuite. V-aș sfătui să fiți atenți la ecosistemul pe care o bancă îl poate oferi unei afaceri nou înființate.
Ce vreți să spuneți prin intermediul ecosistemului?
Voi vorbi despre maib. Ecosistemul nostru este cel pe care îl cunosc cel mai bine. Să luăm, de exemplu, serviciul „Contabilitate de la parteneri”. Am selectat o serie de companii de încredere care oferă servicii de contabilitate. Și, nici măcar nu aș accentua reducerile pe care aceste companii le oferă clienților maib pentru serviciile prestate. Pentru un antreprenor în devenire, atenția acordată problemelor sale, indiferent de mărimea companiei sale, este primordială. Iar partenerii noștri oferă această atenție, așa că mă refer la un ecosistem în care noi, ca bancă, facem ca acest lucru să se întâmple. Aș include, de asemenea, programele de parteneriat pe care le-am inițiat cu sectorul agroalimentar.
Clienții pot achiziționa utilaje, semințe și îngrășăminte în rate fără dobândă?
Da. În prezent, lucrăm la extinderea listei de parteneriate privind achiziționarea în rate fără dobândă și pentru alte sfere de activitate economică, cum ar fi electronicele sau serviciile de dezvoltare a site-urilor web și digitalizarea afacerilor. De asemenea, organizăm periodic sesiuni de formare gratuite pe teme de antreprenoriat.
Nu este valabil doar pentru întreprinderile noi înființate. În cadrul unei conferințe de e-commerce am aflat că se aplică deja tuturor afacerilor.
Aș mai adăuga și despre împrumuturile pre-aprobate. Analiza informațiilor din surse deschise permite unei bănci să genereze o ofertă de credit pentru o întreprindere chiar ÎNAINTE ca aceasta să solicite un împrumut. Nimeni nu este obligat să ia un împrumut, dar există întotdeauna posibilitatea de a beneficia de un astfel de împrumut. Iar dacă întreprinderea decide să solicite un împrumut, dacă suma se încadrează în limita preaprobată, acesta este acordat într-un timp mult mai scurt.
Toate băncile oferă credite preaprobate?
În cazul maib, ceea ce ne definește este asigurăm oferta preaprobată în mod constant. Softul pe care l-am dezvoltat procesează informațiile în mod constant și actualizăm în mod continuu limitele creditelor preaprobate, nu doar pentru clienții maib, ci pentru întreaga piață. Așadar, orice companie ne poate contacta pentru a afla care este limita unui credit preaprobat pentru aceasta.
Spre final, ce sfat ai oferi antreprenorilor privind criteriile de alegere a unei bănci?
Să analizeze nu doar serviciile pe care banca le oferă deja, ci și dinamica cu care banca introduce noi produse pe piață. Nu alegeți o bancă pentru o zi sau o lună. Este important ca și peste un an să vă fie util și profitabil să rămâneți client al acestei bănci și să continuați să formați o relație de încredere cu aceasta.