Sfatul psihologului: cum să gestionezi emoțiile și să faci față stresului în afacerea ta

Pe lângă libertatea în gestiune și aspectele care faciliteză creșterea profesională și personală de care au parte antreprenorii, aceștia sunt adesea expuși multiplelor surse de stres. Însă, după cum se știe, sănătatea mintală este unul dintre pilonii stării de bine, care asigură creșterea productivității și îndeplinirea scopurilor personale.

Din acest motiv, considerăm important să discutăm nu doar despre modurile în care antreprenorii își pot dezvolta afacerea, dar și despre modul în care ei pot să manifeste grijă față de sine, să gestioneze emoțiile și stresul. Astfel, împărtășim câteva recomandări oferite de Ana Niculăeș, psihologă, psihoterapeută în cadrul consuela.md și co-fondatoarea respiro.md.

Antreprenorii de succes au un statut de erou în cultura noastră. Analogia pe care am putea să o folosim este cea a gladiatorului care luptă cu un leu. Cei din jur se gândesc: „Cât este de curajos!”, iar el se gândește: „De ce am nimerit în această situație și ce să fac ca să mă asigur că voi scăpa cu viață?”

Dacă conduci o afacere, probabil îți este cunoscută senzația. Este o activitate stresantă care îți perturbează starea emoțională. În permanență ceva creează tensiune psihologică: competiție neloială, conflicte cu partenerii, dificultăți în managementul personalului și presiune legată de asigurarea remunerării salariaților la timp. În momentul în care situația se complică, sănătatea este neglijată cel mai mult: consum de mâncare prea mult sau prea puțin, dificultăți legate de somn, insuficiența de timp pentru exerciții fizice și toate împreună reprezintă declanșatori ai vulnerabilității emoționale.

Iată câteva din provocările cu care se confruntă antreprenorii care au apelat la consiliere psihologică:

  1. Stări depresive
    Lucrul peste program afectează starea de bine. Percepția că „Timpul înseamnă bani” îi face pe antreprenori să neglijeze somnul, orele de masă, exercițiile fizice, activitățile de petrecere a timpului liber, care în percepția lor se asociază cu pierderea timpului. Iar resursele lor se epuizează și la un anumit moment corpul cedează. Încep să aibă insomnii, se simt iritați, adaugă sau scad în greutate, acestea fiind simptome ale depresiei, pe care mulți le neglijează, crezând că sunt efecte ale stresului.
    De asemenea, pot resimți stări de izolare fie fizică sau emoțională și maschează disconfortul emoțional prin mai mult lucru, fără să conștientizeze că astfel, de fapt, își agravează situația.
  1. Disconfort legat de percepția valorii de sine
    Unii antreprenori percep că valoarea de sine este dictată de valoarea netă. Nu afacerea este ceea ce fac, ci ceea ce sunt. Când lucrurile merg bine, se simt încrezuți. Dar în momentul în care apar dificultăți și nu reușesc să îți atingă obiectivele propuse, devine o provocare să se simtă bine emoțional. Mulți sunt convinși că dacă vor depune efort maxim, vor reuși, dar rezultatele statistice pentru dezvoltarea afacerilor adeseori sunt sumbre. Într-o lume a afacerilor unde mantra e: „Eșecul nu este o opțiune!” presiunea psihologică poate crea o criză emoțională.
  1. Nivel înalt al anxietății
    Mulți antreprenori sunt într-o permanentă neliniște legată de afacerea lor. Le este dificil să se relaxeze, să îşi ia vacanță, să petreacă timp cu prietenii sau să petreacă timpul în familie fără să se gândească la afacerea lor. 
    Când nu lucrează mereu se dă o luptă în mintea lor, pun la dubii anumite decizii sau își imaginează cele mai grave scenarii în cazul în care lucrurile nu vor merge conform planului. Această neliniște constantă poate duce la ardere profesională, care nu este nimic altceva decât „o rană de atitudine”.
    Simptomele arderii profesionale sunt: extenuare, nivel înalt de insatisfacție, sentiment de neputință și singurătate, productivitate scăzută, îmbolnăviri dese și criza „sensului”. Cauzele arderii profesionale sunt lipsa controlului asupra situației, incertitudine, conflicte, suprasolicitare și frustrare că lucrurile nu sunt conform așteptărilor.
  1. Riscul de creare a unor dependențe
    Persoanele de afacere fac ceea ce fac din multă pasiune, care uneori poate deveni obsesivă. Au o necesitate compulsivă de a continua, chiar dacă este în detrimentul propriei sănătăți sau a relațiilor cu persoanele dragi. Uneori, necesitatea lor de a continua poate depăși limita unei dependențe. Gânduri obsesiv compulsive, perioade ciclice de retragere versus nivel înalt de angajament sunt stări emoționale foarte similare celor care sunt dependenți de jocurile de noroc. Și, astfel, pot fi predispuși riscului de a consuma alcool sau droguri în scop de anesteziere a disconfortului emoțional resimțit, care nu tratează cauza, doar simptomul și creează multe efecte adverse nedorite.

Ce ar putea contribui la tratare? Exerciții cardiovasculare, o dietă echilibrată, somn calitativ suficient, învățarea strategiilor constructive de a face față stresului și crearea unei identități separate de afacerea pe care o dezvoltă. Alte dimensiuni ale vieții ar fi bine să fie parte din identitatea lor. Familia, implicarea comunitară, grădinărit, cursuri de dans, instrument muzical, orice li se potrivește, important este să dețină sentimentul de succes și în alte arii care nu sunt legate de activitatea lor profesională.

Este important să avem o atitudine realistă faţă de antreprenoriat. Dificultățile emoționale și problemele de sănătate mintală nu sunt un semn de slăbiciune. Este doar un fapt că stilul de viața a unei persoane de afacere poate reduce din reziliență și poate avea un impact negativ asupra minții.

Ia o atitudine proactivă în prevenirea dificultăților emoționale. Vorbește deschis despre emoțiile tale, evită să le maschezi. Când te negi pe tine și starea ta, ceilalți observă acest lucru. Când ești dispus să fii deschis emoțional, poți să te conectezi mult mai profund cu oamenii din jurul tău.

Disponibilitatea de a fi vulnerabil este un semn de putere pentru un lider.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok