Maib edu: antreprenoriat pas cu pas. Deosebirea dintre gospodăria țărănească, SRL și SA

Antreprenoriatul este un domeniu important pentru societate și economie, însă multe idei de afaceri rămân doar idei, din cauza lipsei de informație accesibilă și simplă. În cadrul proiectului maib edu îți prezentăm informație utilă, inclusiv din domeniul educației antreprenoriale, pentru a te ghida cum să devii un bun antreprenor.

Cu siguranță, ai auzit despre diverse forme de organizare a unei afaceri. Care e diferența dintre fiecare? Explicăm. 

Ce este o gospodărie țărănească și ce afaceri se încadrează în acest statut

Gospodăria ţărănească (GȚ) este o întreprindere individuală, care are ca scop obţinerea de produse agricole, prelucrarea lor, comercializarea propriei producţii agricole. Aceasta este bazată pe proprietate privată asupra terenurilor şi asupra altor bunuri, pe munca personală a membrilor unei familii.

Gospodăria ţărănească se poate constitui şi dintr-o singură persoană fizică, care a atins vârsta de 18 ani, și îi poate purta numele, însă, deseori, aceasta este formată din membrii unei familii, care activează în cadrul GȚ, precum: soţul/soţia, părinţii, copiii, inclusiv adoptivi, fraţii, surorile şi nepoţii lui care au atins vârsta de 16 ani, precum şi alte persoane care sânt membri ai familiei respective.

Un aspect important este faptul că mai mult de 50% din munca efectuată în cadrul GȚ trebuie să fie realizată de membrii familiei, iar, în caz contrar, întreprinderea trebuie să asigure în termen de 3 luni remedierea situației sau să-și înceteze activitatea. În cazul în care un membru al gospodăriei țărănești nu a participat la activitatea acesteia timp de 3 ani consecutivi, acesta urmează să fie exclus, cu excepția situației în care acesta a fost ales într-o funcţie electivă, a făcut serviciul militar, a studiat la o instituţie de învăţământ sau a fost bolnav.

În ceea ce ține de limite de producție, de curând, Guvernul a stabilit un nou cadru legal la acest capitol. Astfel, producătorii de cereale trebuie să nu depășească o suprafață mai mare de 40 de hectare, iar crescătorii de bovine sau porcine vor trebui să se încadreze în 200, respectiv 300 de capete crescute. În caz contrar, nu vor mai putea activa în calitate de gospodării țărănești.

Chiar dacă toate aspectele referitoare la gospodăria țărănească cad sub incidența unei legi separate, aceasta se înregistrează la oficiile teritoriale ale Agenției Servicii Publice (ASP) ca și oricare altă afacere. Astfel, pentru a înregistra o GȚ, trebuie să parcurgi următorii pași:

  1. Depunerea cererii;
  2. Recepționarea și examinarea – etapa la care prezinți toate actele necesare;
  3. Eliberarea deciziei.

Mai multe despre actele necesare, tarifele și termenii prestării serviciului și altele poți citi aici.

De asemenea, mai multe despre drepturile și obligațiunile gospodăriei țărănești poți afla în Legea Nr. 1315, privind gospodăriile țărănești.

Ce este SRL și în ce cazuri se optează pentru această formă de afacere

SRL este o abreviere pentru Societate cu Răspundere Limitată, care este fondată de persoane fizice și/sau juridice, care şi-au asociat bunurile pentru a desfășura în comun o activitate. SRL poate fi creat de o singură persoană, însă numărul angajaților poate ajunge și până la câteva zeci de mii.

SRL nu poate avea un număr de asociații mai mare de 50 și poate desfășura majoritatea genurilor de activități antreprenoriale, iar pentru unele, trebuie să obțină licențele necesare.

Totodată, în SRL nu există un capital minim autorizat, pe când societățile pe acțiuni, de exemplu, au un capital social obligatoriu de cel puțin 600 000 de lei. Societatea cu Răspundere Limitată este cel mai răspândit tip de organizare a activităților de antreprenoriat din Moldova, peste 55% din numărul întreprinderilor fiind înregistrate astfel.

Fondatorii societăţii cu răspundere limitată sunt responsabili pentru obligaţiile întreprinderii numai în limitele valorii acţiunii (cotelor) pe care le dețin. De exemplu, dacă o persoană deține 50% din acțiuni, va fi responsabilă de companie în proporție de 25%.

Un SRL poate fi înregistrat la orice subdiviziune teritorială a Agenției Servicii Publice, la prezentarea buletinului de identitate. Totodată, la această etapă, se verifică dacă nu ai datorii la stat sau în alte întreprinderi, dacă ai amenzi neplătite sau interdicție de a înființa noi afaceri.

Pentru a fonda o societate cu răspundere limitată este nevoie să parcurgi trei etape: înregistrarea afacerii, deschiderea contului bancar/de plăți, luare în evidență.

Un aspect important este denumirea SRL, fiindcă nu este permisă repetarea unui nume existent deja. Totodată, este nevoie de o adresă legală, confirmată la administrația fiscală, care trebuie să fie realizată imediat după înregistrarea afacerii. Astfel, va trebui să furnizezi contractul de închiriere a spațiului sau terenului.

Mai multe detalii despre toate documentele necesare și procedura de înregistrare poți citi la acest link.

Ce este o Societate pe Acțiuni

SA are reputația unei dintre cele mai complicate forme organizatorico-juridice, iar întreprinderile care funcționează cu acest statut sunt, de regulă, cele mari, precum băncile sau companiile de asigurări. În Republica Moldova doar circa 1% din toate întreprinderile au statut de Societate pe Acțiuni.

Capitalul SA are capitalul divizat pe acțiuni și poate fi fondată una sau mai multe persoane juridice și/sau persoane fizice. Comparativ cu SRL, proprietarii SA se numesc „acţionari” şi deţin acţiuni și răspund pentru pierderile societății doar în limita acțiunilor deținute. Administrarea întreprinderii se face de către un consiliu de administrație și de un comitet de directori, iar activitatea Societății pe Acțiuni este reglementată de stat prin Comisia Națională a Pieței Financiare.

Pentru a înființa SA, este nevoie de un capital social minim de 20 000 de lei, iar, conform prevederilor legii, valoarea capitalului social al SA nu poate fi mai mic de 600 000 lei.

Mai multe despre drepturile și obligațiunile Societății pe Acțiuni citește aici.

Pentru a fonda o Societate pe Acțiuni este necesar să parcurgi câteva etape:

  1. Desemnarea deținătorilor de acțiuni;
  2. Înregistrarea Societății pe Acțiuni la Agenția Servicii Publice;
  3. Deschiderea unui cont bancar;
  4. Contractarea unui registrator independent;
  5. Înregistrarea valorilor mobiliare la Comisia Națională a Pieței Financiare.

Mai multe despre etapele legale, costurile acestora și actele necesare poți citi aici.

Care este tipul afacerii care crezi că ți s-ar potrivi cel mai bine?

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok