În cadrul rubricii dedicate educației antreprenoriale, susținută de maib edu, Olga Melniciuc, CEO Startup Moldova, a vorbit cu jurnalistul Pavel Zingan despre primii pași în antreprenoriat, oferind multiple sfaturi utile start-upurilor.
Olga, salut. Cred că sunt primul jurnalist care îți ia un interviu după preluarea conducerii Startup Moldova.
Din 15 ianuarie sunt directorul executiv al Startup Moldova și, într-adevăr, acesta este primul meu interviu în noua funcție, deși este departe de a fi primul cu tine, Pavel.
Startup Moldova este o organizație foarte cunoscută, iar în ultimii ani, în calitate de fondator și director al Investitii.MD ai colaborat intens cu Startup Moldova. Cum vezi organizația?
Startup Moldova are rolul de ambassador, este un reprezentant al start-upurilor moldovenești sau, ca să mă exprim și mai simplu, este o ușă prin care investițiile în start-upuri pot veni în țara noastră.
Și ca o ușă pentru a ieși în lume?
Inclusiv. Trebuie să ajutăm start-upurile să se dezvolte, să adune investiții și să devină cunoscute la nivel mondial. În acest sens văd rolul Startup Moldova și al meu, ca lider.
Ești o femeie de afaceri cunoscută. Compania ta crește de la an la an. De ce ai decis să mergi la Startup Moldova?
Dorința de a crește profesional și curiozitatea personală pentru un domeniu neexplorat. Am deja experiență în gestionarea propriei mele companii (Investitii.MD), iar în cadrul Startup Moldova vreau să realizez ceea ce este posibil doar aici: să atrag investiții, să ajut o generație de antreprenori inovatori să ajungă la nivel internațional și să creez un fond de dezvoltare a start-upurilor. Startup Moldova este locul în care voi putea realiza aceste obiective. Un nou domeniu de oportunități?
Da, este adevărat. Încă nu există căi bine parcurse în domeniul afacerilor de start-up în Moldova. Prima dată am cunoscut start-upurile și ecosistemul acestora în 2019, în SUA. O parte din cunoștințele preluate în state le-am implementat în afacerea mea, dar acum am ocazia să implementez toate cunoștințele. Iar pentru asta am deja tot de ce am nevoie - experiență, rețea, parteneri, înțelegerea modului în care se construiesc procesele de business și cunoașterea modului în care funcționează ecosistemul start-upurilor. În plus, nu pot să nu menționez contribuția excelentă a anteriorului CEO Startup Moldova, Natalia Bejan. Startup Moldova poate fi deja prezentată ca un caz de succes al unei organizații care funcționează bine.
Tema interviului nostru se referă la educația în afaceri. Eu însumi observ că noțiunea de start-up este utilizată incorect de mulți antreprenori. Din ce în ce mai des, orice afacere nou înființată este numită start-up. Două fete au început să facă prăjituri - acesta este un start-up. Toată lumea știe, vreau să sprijin orice afacere. Dar sunt, de asemenea, în favoarea unor definiții și formulări clare.
Din punctul nostru de vedere, un start-up este o companie sau o echipă care dezvoltă, în primul rând, o soluție inovatoare. Nu trebuie să fie neapărat o soluție IT, dar în nucleul său trebuie să existe un centru digital, care va permite acestui proiect să se extindă ulterior inclusiv pe piețele internaționale.
Extinderea este o caracteristică obligatorie pentru un start-up?
În mod esențial. Obiectivul de creștere este însăși esența oricărui start-up.
Cum rămâne cu „exitul”? Un start-up ar trebui să fie construit neapărat ca o afacere de vânzare?
Eu nu aș fi atât de categorică. Ceea ce este categoric este că un start-up trebuie să aibă o strategie de atragere a investițiilor pentru a asigura creșterea și extinderea. În ceea ce privește faptul că proprietarii unui start-up trebuie neapărat să iasă din el mai târziu, în practică sunt multe variante. Poate că start-upul va fi cumpărat de investitori internaționali, iar fondatorii vor rămâne ca manageri ai acestuia. Dar, de regulă, însuși prototipul fondatorilor nu este cel al antreprenorilor clasici, sunt persoane orientate spre lansarea unui nou proiect, captivați și foarte pasionați de idei noi.
Acum definițiile sunt clare. Următoarea întrebare - cum poate Startup Moldova să ajute start-upurile moldovenești? Și ce sfaturi le-ai da celor care deschid un start-up?
Vorbind despre industria de start-up din Moldova, aș vrea să menționez că deja s-a creat un întreg ecosistem. Există acceleratoare, există programe de pre-accelerare, universitățile pregătesc specialiști IT cu un mindset de start-up. Există investitori, există două grupuri de business angel’s și există Startup Moldova, care le promovează pe toate. Pentru cei care sunt la început de drum sfatul meu este să ajungă la unul dintre hackathoanele, care sunt destul de des organizate și pentru câteva zile să se testeze în această atmosferă - atmosfera de idei, de prototipare a produselor, de comunicare între fondatori. Iată un alt sfat pe care vreau să îl dau - dacă vreți să începeți un start-up, începeți să căutați un cofondator sau chiar mai mulți. Forța unui start-up constă în reunirea unor fondatori cu calități și abilități diferite.
Cum vezi implicarea băncilor în susținerea start-upurilor din Moldova?
În ceea ce privește creditarea, nici vorbă. Un start-up este, prin definiție, un nou proiect riscant, iar finanțarea acestuia se bazează pe alte mecanisme. Dar în ceea ce privește alte tipuri de asistență pentru start-upuri, aș vrea să menționez maib, care a creat deja astfel de produse. Este vorba de facilități la deschiderea unui cont, consultanță și condiții speciale pentru serviciile de decontare. La urma urmei, aceiași fondatori de start-upuri, având în vedere că, inevitabil, trebuie să genereze o mulțime de contacte internaționale, sunt interesanți pentru bancă și în calitate de clienți activi și dinamici. În plus, băncile pot deveni și ele însele clienți ai start-upurilor. Există multe exemple cum colaborările dintre bănci și start-upuri au dus la inovare în industria fintech. Astfel de parteneriate duc, cu siguranță, la creșterea competitivității jucătorilor acesteia.
Poate că în viitor...Ce ne așteaptă în viitor?
În străinătate, există bănci care își înființează propriile fonduri de investiție în start-upuri și chiar fonduri sectoriale. Sper că în acest mod industria start-upurilor din Moldova va deveni într-o bună zi interesantă și pentru băncile moldovenești.
Care sunt planurile Startup Moldova pentru viitorul apropiat?
În data de 14 martie vom desfășura Startup Moldova Summit. Din punct de vedere al numărului de invitați, al investitorilor și al evenimentelor, este de două ori mai mare decât Summit-ul din 2023. Asta dacă vorbim despre datele concrete. Dar există încă o direcție în care începem să lucrăm de astăzi.
Despre ce e vorba?
În ultimii ani, așa cum am spus, Moldova a dezvoltat deja un ecosistem pentru start-upuri. Dar totul se concentrează pe primul pas: etapa de idee și MVP. Al doilea pas implică extinderea: intrarea pe piețele străine și atragerea de investitori. Și aici mai este încă mult de lucru. Un start-up, chiar dacă este inovator, este în mod fundamental o afacere. Iar organizarea vânzărilor produsului pe piețe noi și capacitatea de a crește rapid reprezintă cheia succesului în ceea ce privește extinderea.