Inteligența artificială câștigă tot mai multă popularitate, inclusiv fiind implementată în business. Cum în 2024 sprijinim dezvoltarea afacerilor aplicând instrumentele inteligenței artificiale? Acesta este subiectul abordat în cadrul proiectului maib edu de jurnalistul Pavel Zingan și antreprenorul în IT, Veaceslav Cunev.
Veaceslav, ce pot oferi astăzi tehnologiile de inteligență artificială mediului de afaceri autohton?
Voi începe de unde pornesc întotdeauna când abordez acest subiect. În primul rând, poate crește enorm eficiența personală. Doi - poate crește eficiența afacerii. Și trei - îți poate ruina afacerea.
Oportunitate și amenințare în același timp?
În primul rând, să vorbim despre oportunități. De altfel, și o amenințare poate fi transformată într-o oportunitate.
Revenim ulterior la amenințare, dar, așa cum ai sugerat, să începem cu oportunitățile.
Primul lucru pe care ar trebui să îl facem este să ne întrebăm: „Este important pentru mine să îmi îmbunătățesc eficiența personală?”. Răspunsul este evident - este important pentru toată lumea. Și nu trebuie să mai așteptăm. Inteligența artificială există deja și funcționează pentru toți cei care o utilizează.
Să exemplific. Personal, utilizez ChatGPT în fiecare zi, indiferent ce fac. Recent, pentru un start-up, trebuia să găsesc facilitatori. Aceasta este o practică pe care nu am mai avut-o până acum. Ce fac? Discut cu ChatGPT care ar trebui să fie logica mea de lucru cu consultanții proiectului? Ce clauze ar trebui să fie incluse în contract? Toate neclaritățile sunt elucidate imediat.
În plus, dacă acum un an ChatGPT nu genera imagini, acum face și asta. Acum un an nu lucra cu fișierele pdf, iar astăzi poți lejer încărca informația în pdf și comunica în baza informației incluse. Mai mult ca atât, poți adresa întrebările verbal, poți elabora propriii chat-boți în baza expertizei personale și câștiga bani. Pe scurt, în doar un an au apărut o multitudine de noi dezvoltări.
Cât costă acum versiunea cu plată a ChatGPT?
Doar 20 de dolari lunar. Cu acești bani primești cel mai puternic asistent personal, gata să lucreze pentru tine 24/7. Acesta este un impuls fantastic în eficiența personală, ChatGPT rezolvă o mulțime de lucruri pe care anterior trebuia să le delegi sau să îți petreci mult timp pentru a le face.
Dă-ne un exemplu personal de utilizare a ChatGPT...
Eu și colegii mei am început să folosim ChatGPT la angajarea anumitor categorii de persoane. La interviu, adresam o întrebare în paralel candidatului și ChatGPT. Să spunem că angajez un om din marketing și îl întreb ce strategie de promovare ar propune pentru un anumit produs. Adresez aceeași întrebare ChatGPT fie în paralel, fie în avans. În 99% din cazuri ChatGPT se dovedește a fi mult mai competent. Și atunci ar trebui să ne întrebăm: poate e cazul să angajăm un tânăr mai puțin experimentat, dar mai energic, să-i asigurăm acces la ChatGPT și să rezolvăm problema cu personalul într-un mod diferit?
Desigur, un astfel de algoritm nu va funcționa dacă achiziționezi împreună cu angajatul și relațiile sale personale din industrie. Dar când vine vorba de proiecte internaționale, când nu se pune problema conexiunilor, alegerea devine evidentă.
Tu personal utilizezi doar ChatGPT?
Bineînțeles că nu. De altfel, deși folosesc ChatGPT ca asistent personal, există deja asistenți personali specializați care se bazează pe inteligența artificială. Aceștia îți propun, în general, să le oferi acces la rețelele sociale pentru a înțelege mai bine interesele tale.
Ce folosesc în mod activ? Având în vedere că trebuie să lucrez în mod constant cu volume mari de informații, trei tipuri de rezumatoare sunt ajutoarele mele constante. Primul mă ajută să reduc timpul pe care îl petrec citind informații pe Internet. Trec un text pe care l-aș citi în zece minute prin sumarizator, iar după 20 de secunde am un scurt extras pe care pot decide dacă îl citesc în detaliu sau nu e cazul.
Ai spus „trei tipuri”...
Al doilea este reprezentat de rezumatoarele video. În acest caz, economia de timp este și mai mare. Nu poți viziona un videoclip pe diagonală, dar cu ajutorul unui rezumator poți citi doar un extras din conținut, iar acesta conține nucleul, astfel încât să găsești rapid episodul de interes. Iar al treilea tip este reprezentat de rezumatoarele de text de mari dimensiuni. De exemplu, atunci când este necesar să analizezi rapid o nouă lege de 400 de pagini în ceea ce privește noile riscuri posibile pentru compania ta. De asemenea, folosesc generatoare video și de imagini, traducerile, sisteme specializate de inteligență artificială pentru studiu, educație și cercetare, despre care voi ține o prelegere și pentru profesorii ASEM. La fel, folosesc în mod activ AI, care este în forma Copilot – „al doilea pilot” și este integrat în software-ul pe care îl folosesc de mult timp Coda.io, Perplexity și altele.
Deși, după cum poți vedea, am trecut ușor la subiectul utilizării inteligenței artificiale în afaceri. Aproape întregul oficiu, de la contabili la manageri, sunt conectați la ChatGPT.
Se pare că businessurile trebuie să planifice un nou element de cost - plata accesului la inteligența artificială pentru angajați?
Crede-mă, acesta este exact genul de investiție care se amortizează în mod repetat și imediat. În plus, toți marii jucători mondiali din domeniul software-ului de birou au început să integreze inteligența artificială în produsele lor. Definiția Copilot – „al doilea pilot” - a prins deja rădăcini - este deja utilizată în Microsoft Office. Funcționează pe aceleași principii ca și ChatGPT. Acum poți să dai o sarcină în Excel inteligenței artificiale, iar tu poți să o personalizezi doar dacă este necesar. Programatorii din echipa mea deja folosesc Copilot de la Github în mod regulat - eficiența muncii la noile proiecte crește cu zecile de procente.
De aceea, devine din ce în ce mai important ca angajații să cunoască prompt engineering, să știe cum să pună întrebările potrivite inteligenței artificiale. Pentru a scăpa de practica garbage in - garbage out, atunci când sunt formulate incorect întrebările pentru inteligența artificială și apoi se declară că răspunsurile au fost de proastă calitate.
În plus, principiile de comunicare cu inteligența artificială sunt comune atât în cazul ChatGPT, cât și în Copilot. Funcționează o zicală plină de umor: Cunoașterea principiilor te eliberează de cunoașterea faptelor. Și mai interesant este că principiile unei comunicări eficiente cu inteligența artificială nu sunt diferite de comunicarea cu inteligența naturală, adică cu oamenii...
Am promis să întreb despre amenințări…
2023 a fost anul testării și al definirii modelelor de afaceri pentru jucătorii globali. Din 2024 aceștia vor începe să integreze inteligența artificială în afacerile lor. Aceasta este una dintre cele două posibile amenințări.
Deci există două amenințări?
Conceptual, da. Orice întreprindere ar trebui să treacă acum prin filtrul ambelor tipuri de amenințări. Prima este aceea că afacerea va fi invadată de jucători globali. Un exemplu este industria turismului. Costul utilizării unui chatbot de inteligență artificială scade rapid, iar eficiența acestuia crește vertiginos. Cum se va lupta o companie locală de turism cu un jucător global când tu, ca utilizator, apelezi la un chatbot de inteligență artificială, îi spui dorințele tale, îi spui restricțiile tale, de exemplu, ce fel de pașaport ai, iar chatbotul îți va crea turul, genera biletele, hotelul, transferul chiar mai bine decât un operator local.
Și cea de-a doua amenințare?
Nu toate companiile se află sub presiunea jucătorilor globali. Dar ce se întâmplă dacă concurentul tău local începe să folosească inteligența artificială, iar tu nu? Acesta este cel de-al doilea tip de amenințare.
Dar este important să realizăm că amenințările nu exclud oportunitățile. Nu există vești bune sau rele, ci informații pe care să se bazeze o decizie în timp util. Încă o dată, un check-up sau, să zicem, crash test este acum esențial pentru orice afacere.
Ei bine, subiectul este imens, dar cel puțin am abordat cele mai importante aspecte. Dă-ne câteva dintre cele mai bune practici personale pentru utilizarea inteligenței artificiale...
Este vorba mai degrabă de un algoritm de integrare a inteligenței artificiale în practica obișnuită de lucru. De exemplu, folosesc HeyGen, care traduce înregistrarea video cu discursul meu în alte limbi, inteligența artificială adaptând articularea mea la altă limbă și folosind timbrul vocii mele. Acest serviciu există deja, dar traducerea unei conferințe de două ore este, deocamdată, costisitoare. Mi-am creat un calendar de cecuri pentru costul și calitatea acestui serviciu. De îndată ce va scădea sub 100 de euro, ceea ce se va întâmpla în mod inevitabil, voi începe imediat să îl folosesc și voi putea schimba principiile muncii mele de profesor, de la unul local la unul global, predând chiar și în spaniolă.
Ți-aș sugera să cauți servicii care te pot ajuta în activitatea ta. Dacă acestea sunt deja accesibile și calitatea lor este suficientă, folosește-le acum. Dacă nu, monitorizează și să le folosești fără întârziere când devin accesibile.
Este important să depășești bariera dacă să folosești sau nu inteligența artificială. Iar răspunsul este: „Da și chiar din clipa aceasta”.