Află cum să te protejezi de fraudele cu cardurile de plată din interviul oferit de Natalia Nașco Filimon, redacției pavelzingan.md
Natalia, bună ziua. În ultimul timp am studiat posibilitățile inteligenței artificiale pentru jurnalism și, din curiozitate, înainte de întâlnirea noastră i-am adresat o întrebare: "Ce ar trebui să faceți dacă primiți un telefon de la un escroc care se prezintă ca fiind angajat al unei bănci?"
Și ce a răspuns inteligența artificială?
Vă dau sfatul său. A oferit informații până la cifre.
- Nu dați niciodată informații personale, cum ar fi numărul cardului, parola, codul CVV, data de expirare a cardului sau orice alte informații sensibile.
- Nu dați click pe link-uri și nu descărcați atașamente dubioase.
- Nu răspundeți la nicio întrebare despre informații personale decât dacă sunteți sigur că vorbiți cu un angajat autentic al băncii.
- Încheiați imediat convorbirea telefonică și sunați la numărul oficial al departamentului de carduri al băncii dumneavoastră pentru confirmare.
- Raportați apelul suspect băncii dumneavoastră și solicitați verificarea contului dumneavoastră.
Știți, am putea lua această inteligență artificială ca pe un consultant să lucreze pentru noi și aș recomanda cu siguranță ca fiecare deținător de card bancar să țină cont de aceste reguli.
Pare un sfat elementar și ușor de urmat, dar oare mai cad oamenii în plasa escrocilor cu carduri?
Din păcate, da. Ați dori să vă povestesc experiența mea personală cu escrocii...?
Ce vreți să spuneți? Sunteți șeful departamentului de carduri al băncii...
Sunt o țintă obișnuită pentru escroci. Nu cu mult timp în urmă, am primit un telefon. O fată s-a prezentat ca angajată a unui call center, și-a spus numele.
Și ce v-a spus și cum ați depistat că nu era de la maib?
În primul rând, conversația a început în limba rusă și cu un accent neobișnuit pentru Moldova. În al doilea rând, când mi-a spus că mă sună pentru că am avut o tranzacție suspectă și că are nevoie de numărul complet al cardului meu pentru a-l verifica, am înțeles deja că este vorba de un apel de fraudă și am continuat conversația doar pentru a vedea cum vor acționa.
Și cum au acționat?
A fost foarte insistentă. Scopul apelului ei nu era doar de a afla numărul complet al cardului meu, data de expirare și CVV. Voia, de asemenea, să îi spun numărul de șase cifre al SMS-ului care vine să confirme plata...
Deci avea de gând să vă extragă bani de pe card încă în timpul apelului?
Exact. Iar când am obosit să vorbesc cu ea și i-am spus că sunt angajat al băncii și, în plus, șeful departamentului de carduri, interlocutorul meu a declarat cu convingere că nu se poate și că pot avea probleme dacă refuz să colaborez cu banca pe care ea o reprezintă.
Wow...
Din păcate, sub o astfel de presiune, mulți oameni pot crede și cădea pradă escrocilor, mai ales cei în vârstă.
Da. Merită neapărat să ne amintim de sfaturile inteligenței artificiale pentru această situație. Ce sfaturi ați adăuga?
În primul rând, cele mai multe apeluri, și care pot veni chiar și de la numărul nostru scurt 1313, merg pe messenger. Viber, WhatsApp, Telegram. Niciodată, o să vă rog chiar să scrieți cu litere mari, NICIODATĂ reprezentanții maib nu vă vor suna prin messenger. Doar de pe telefonul oficial al băncii.
În rest același sfaturi. Și mai ales vreau să subliniez că banca nu va cere NICIODATĂ CVV-ul, cele trei cifre de pe spatele cardului. Dacă auziți o astfel de întrebare la telefon, puteți închide și suna la bancă pentru a raporta cazul de fraudă.
Cu apelul telefonic am înțeles. Dar aceasta nu este singura modalitate de "inginerie socială", nu-i așa? Am văzut și eu publicitate pe Facebook, unde Maia Sandu și Giorgi Shagidze promiteau niște munți de aur în numele maib.
Acesta este unul dintre motivele întâlnirii noastre. În 2022 anume maib a devenit una dintre principalele ținte ale escrocilor care încearcă să extorcheze bani de la clienții băncilor folosind numele nostru.
De ce maib, este clar. Banca este lider de piață astăzi, este promovată activ și mereu în atenția publicului. Dar ar trebui să fie evident pentru un utilizator că președintele Republicii Moldova sau președintele băncii nu va suna niciodată.... Apropo, eu nu am citit niciodată aceste anunțuri. Ce oferă escrocii?
Scopul lor este de a te duce pe o pagină falsă a băncii. Acolo, opțiunile pentru ceea ce vi se cere pot varia, escrocii sunt inventivi. Dar întotdeauna se ajunge la un singur lucru. Fie vor încerca să afle din nou toate detaliile cardului dvs., fie se vor oferi să facă ei înșiși transferul de pe cardul dvs.
Mi se va cere să transfer mie însumi banii? De ce ar trebui să fac acest lucru?
Vi se va oferi un depozit extraordinar de bun sau o promoție bancară care vă cere să depuneți bani în avans. Și noi ne-am confruntat cu o astfel de variantă de fraudă, iar un client a transferat peste 100 000 de lei pentru a cumpăra criptomonede, pe care, aparent, banca i le-ar fi oferit ca fiind sigure și profitabile.
Ce se poate face atunci când o persoană este DEJA victima unei fraude?
Doar să meargă la poliție. Aceasta este principala diferență dintre "ingineria socială" și modelele tehnologice anterioare de fraudă bancară. Anterior, atunci când o persoană scria o declarație în care spunea că nu a transferat bani de pe card, puteam, cu ajutorul unui sistem de chargeback, să returnăm banii în cont. Dar aici, persoana transferă fondurile de una singură sau dă singură detaliile cardului. În acest caz, doar o declarație la poliție. Facem tot posibilul să vă ajutăm în astfel de cazuri, vă furnizăm rapid toate informațiile despre fluxul fondurilor și vă ajutăm să pregătiți cererea.
Care este sfatul dvs. despre ce trebuie să facem pentru a evita să devenim victima escrocheriilor de pe rețelele de socializare?
Nu accesați site-uri sau linkuri suspecte. Cel mai important lucru este să gândiți critic și să apelați la serviciul clienți al băncii dacă aveți îndoieli. Acest apel vă poate salva de la pierderi irecuperabile.
Sper că interviul nostru va salva pe cineva de la a acționa imprudent. Doriți să adăugați ceva în încheiere?
Da. Aș dori să îi încurajez pe clienții noștri să utilizeze mai activ tehnologiile moderne de identificare a titularilor de carduri. Maib a fost primul pe piața bancară din Moldova care a implementat serviciul 3D Secure versiunea 2.2. Acum, utilizatorii noștri pot configura confirmarea biometrică a plăților. Chiar și așa, fără implicarea dvs. personală în tranzacție, nu va fi posibilă debitarea cardului dvs.
Plus gândire critică?
Și plus gândire critică.
Sursa: Natalia Filimon. Cum să te protejezi de fraudele cu cardurile de plată (pavelzingan.md)