Cine poate beneficia de suportul incubatoarelor de afaceri și care sunt criteriile de selecție a candidaților

Incubatoarele de afaceri au numeroase beneficii atât pentru antreprenorii și afacerile care le accesează, cât și pentru comunitate, societate și piață. Însă, pentru a face parte dintr-un incubator de afaceri și pentru a-l alege pe cel mai relevant afacerii tale trebuie să cunoști mai multe aspecte importante.

În materialele anterioare, ți-am povestit ce sunt incubatoarele de afaceri și cum ajută antreprenorii să-și dezvolte afacerile. În acest articol, îți relatăm cine poate beneficia de suportul incubatoarelor de afaceri și care sunt condițiile de acces la acestea.

De regulă, serviciile incubatoarelor de afaceri sunt dedicate anumitor categorii de antreprenori sau afaceri. În același timp, fiecare incubator are criterii și proceduri în baza cărora își selectează rezidenții. 

Întrucât incubatoarele de afaceri oferă suport în dezvoltarea afacerilor la etapele inițiale, rezidenți ai incubatoarelor pot fi:

  1. antreprenorii începători -  persoane care au idei de afaceri, dar încă nu au o întreprindere înregistrată, abia testează ideea, lucrează asupra modelului de business, caută primii clienți etc.;
  2. startup-urile - companii înregistrate aflate în fazele timpurii de evoluție, care au nevoie de sprijin pentru a-și dezvolta produsul și pentru a intra pe piață;
  3. inventatorii și inovatorii - persoane care dezvoltă noi tehnologii sau produse și au nevoie de asistență pentru comercializare.

Care sunt condițiile de acces la incubatoarele de afaceri

Pentru a direcționa resursele către destinația relevantă și cu eficiență maximă, incubatoarele obișnuiesc să selecteze antreprenorii și afacerile cu care colaborează, pornind de la un set de criterii, precum: 

  1. viabilitatea afacerii - candidații trebuie să prezinte modelul de business sau un plan de afaceri, care să demonstreze cum ar urma să funcționeze afacerea, care sunt perspectivele acesteia și cât de viabilă este;
  2. inovație și scalabilitate - incubatoarele caută adesea idei inovatoare cu potențial de scalare;
  3. angajament și motivație - candidații trebuie să demonstreze angajamentul și motivația necesare pentru a munci intens la dezvoltarea afacerii;
  4. relevanța pentru incubator - ideea de afaceri trebuie să se potrivească cu profilul, domeniile de interes și expertiza incubatorului. Astfel, dacă incubatorul este specializat în domeniul fintech sau în antreprenoriatul social, vor fi acceptate doar startup-uri care dezvoltă produse din același domeniu;
  5. evaluarea potențialului: unele incubatoare pot solicita dovezi ale potențialului de piață a afacerii sau un prototip funcțional al produsului la care se lucrează;
  6. profilul antreprenorului sau al afacerii: în unele cazuri, incubatoarele pot pune anumite condiții cu referire la statutul sau profilul antreprenorului sau al afacerii. De exemplu, un incubator universitar poate solicita candidaților să fie studenți ai acestei universități, iar afacerea la care se lucrează să nu aibă o durată de activitate mai mare de un an.

Pentru a se asigura că sunt selectați cei mai buni candidați, de obicei, selectarea rezidenților are loc în bază de competiție, fiind organizate interviuri și evenimente de pitching în acest sens.

Prin suportul acordat rezidenților săi, incubatoarele de afaceri contribuie la dezvoltarea economică a regiunilor în care sunt localizate, prin: stimularea inovării, creșterea afacerilor, atragerea investițiilor și stimularea competitivității.

Pe lângă impactul economic evident, incubatoarele au și un impact social semnificativ, întrucât, prin educația antreprenorilor contribuie la dezvoltarea culturii antreprenoriale în regiune, fac accesibile oportunitățile antreprenoriale pentru mai multe persoane, inclusiv minoritățile și grupurile defavorizate.

Totodată, multe incubatoare se concentrează pe soluționarea problemelor sociale și de mediu, încurajând, astfel, inovația cu impact pozitiv asupra comunității. Un alt beneficiu al incubatoarelor de afaceri este faptul că acestea construiesc rețele de suport pentru antreprenori, reducând izolarea și încurajând colaborarea.

Materialul este realizat în colaborare cu Tatiana Bucos, Directoarea Centrului de Servicii Pro-business și Educație "SMARTLab ASEM" și coordonarea Incubatorului de Afaceri ASEM, fiind în același timp trainer și mentor, contribuind la formarea și dezvoltarea profesională a tinerilor antreprenori. Articolul este elaborat în cadrul proiectului de educație financiară și antreprenorială maib edu.

Câte criterii îndeplinește afacerea ta pentru a colabora cu un incubator de afaceri?

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok