Pavel Zingan într-un interviu cu Sergiu Caldari, CEO și fondator al companiei Autehton, client maib business.
Sergiu, bună ziua! Cred că ar trebui să începem discuția prin a explica cititorilor cu ce se ocupă compania Autehton...
Bună ziua! Autehton este o companie de inginerie din Republica Moldova, care de 12 ani se specializează în proiectarea, furnizarea, montajul și întreținerea echipamentelor frigorifice. Numele firmei provine de la cuvintele „autohton” și „tehnică”, ceea ce înseamnă „tehnică autohtonă”.
Ce a precedat înființarea propriei companii în 2012?
Obținerea studiilor superioare, experiența acumulată de-a lungul anilor și o pasiune continuă pentru tehnica frigorifică și climatizare.
Cu ce ați început în 2012?
Inițial ofeream servicii de montaj și întreținere a instalațiilor frigorifice. Din 2018 am devenit producători de instalații frigorifice. Ne ocupăm de asamblarea instalațiilor în Chișinău, folosind componente de la fabrici europene. După 2020, pandemia de COVID-19 ne-a determinat să ne dezvoltăm și mai mult producția proprie, deoarece livrările erau întârziate și devenea din ce în ce mai dificil să importăm componente. În prezent producem centrale frigorifice, răcitoare și aparate de congelare rapidă. Producția și depozitele noastre se extind pe o suprafață de 650 de metri pătrați.
Cine sunt clienții dumneavoastră de pe piața locală?
În mare parte, tehnica frigorifică este prezentă în aproape toate domeniile, doar că utilizatorul obișnuit adesea nu o observă. Aproximativ 60% din instalațiile frigorifice pe care le producem sunt pentru sectorul agricol. Moldova este o țară agrară și în ultimii ani am observat o dezvoltare activă a acestui domeniu, ceea ce se reflectă în creșterea cererii pentru serviciile noastre. Producătorii agricoli apelează la noi nu doar pentru calitate și rapiditate, ci și pentru a obține un produs care să corespundă cerințelor lor personalizate.
Pe lângă sectorul agricol, deservim practic toate domeniile legate de industria alimentară, inclusiv producția de lactate, mezeluri, produse din carne, produse de cofetărie, precum și ferme de păsări și producție de pește. De asemenea, printre clienții noștri sunt instituții medicale — spitale, laboratoare, companii farmaceutice.
Lucrăm și cu întreprinderi care au ateliere de producție, unde normele impun menținerea unui anumit climat. În astfel de cazuri, un simplu aer condiționat nu este suficient și este necesară o întreagă sistemă de răcire și ventilație pentru a menține temperatura și condițiile necesare în spațiu.
Prestați inclusiv servicii de deservire și întreținere?
Fără îndoială, aceasta este una dintre cele mai importante componente ale activității noastre, fără de care nu se încheie nici un contract. În compania noastră există un departament dedicat exclusiv întreținerii tehnice. Avem specialiști, un parc auto și un subdepozit, unde se păstrează toate componentele necesare pentru întreținere. Acest departament funcționează în regim 24/7. Deservim clienți din întreaga republică și colaborăm cu companii mici din zonele îndepărtate. În cazuri de urgență, putem contacta rapid partenerii noștri, care se află în apropiere, pentru a rezolva operativ problema. Dacă situația necesită intervenția noastră, ne deplasăm la fața locului cu echipa specializată.
Pe site-ul companiei, la contacte, este menționată o adresă din România, din orașul Brașov. De cât timp activați în țara vecină?
Compania din România a fost înființată în 2018, dar activitatea noastră acolo a început în mod activ din 2020. Am ajuns în România la invitația conaționalilor noștri, care și-au deschis acolo afaceri și, cunoscându-ne experiența în domeniul tehnicii frigorifice, ne-au invitat ca specialiști. Unul dintre avantajele noastre, ca firmă moldovenească, este faptul că Moldova agrară devansează România în ceea ce privește depozitarea de calitate și pe termen lung a fructelor. Nu suntem atât de puternici în partea industrială în comparație cu vecinii, dar în sectorul agrar suntem apreciați ca specialiști mai experimentați, care lucrează conform standardelor europene.
O altă explicație pentru cererea crescută a serviciilor noastre în România este lipsa forței de muncă calificate în țara vecină. În Moldova, această criză există, dar nu se resimte atât de acut ca în România, de aceea angajații noștri sunt foarte apreciați acolo.
Pe lângă prezența pe piața de peste Prut, construim deja al treilea obiectiv în Georgia.
Continuați să lucrați la obiective în calitate de inginer (consultanță, proiectare, supervizare a montajului), deși ați îmbrățișat activitatea antreprenorială?
Da și nu intenționez să renunț la inginerie. În primul rând, aceasta este partea mea preferată a muncii. În al doilea rând, este dificil să găsești un specialist căruia să-i poți încredința toate procesele cap-coadă. În al treilea rând, învăț constant, particip la expoziții și seminare, obțin informații din diverse surse, pentru a transmite noi cunoștințe echipei noastre.
O prezență de succes îndelungată pe piață implică întotdeauna o combinație de mulți factori, unul dintre aceștia fiind un partener bancar de încredere. De cât timp colaborați cu maib?
Inițial, am lucrat cu o altă bancă, dar pentru dezvoltarea companiei noastre am avut nevoie de fonduri suplimentare. Maib ne-a oferit o linie de credit și un întreg spectru de instrumente financiare, ceea ce a contribuit la creșterea și consolidarea afacerii noastre. Din acel moment, Autehton a devenit un client fidel al maib.
Care sunt criteriile cele mai valoroase pentru dumneavoastră în colaborarea cu banca?
Punctualitatea și calitatea serviciilor, calificarea și pregătirea înaltă a managerilor, care ajută la găsirea soluțiilor individuale pentru sarcini specifice. O astfel de cooperare permite companiei noastre să reacționeze rapid și profesionist la cerințele clienților noștri.