Pavel Zingan într-un interviu cu Alexei Mațarin, fondatorul SRL „Alanar-Grup”, client maib business.
Alexei, cu ce se ocupă Alanar-Grup și de cât timp sunteți pe piață?
Compania a fost fondată în 2011 și la început se ocupa de importul și vânzarea cu amănuntul a ușilor interioare și exterioare, precum și a furniturii pentru uși. Ne-am început activitatea ca distribuitori oficiali ai companiei „Ușile Belarusului”.
Ce v-a determinat în 2011 să începeți o afacere cu uși?
Studiile și ceea ce am făcut până în 2011 nu au fost legate de acest domeniu. Sunt inginer de profesie. Am absolvit Academia de Stat de Aviație a Ucrainei și am lucrat la o companie aeriană din Moldova. Până în 2011 nu am avut nicio legătură cu afacerile sau activitățile antreprenoriale.
Activitatea în aviație presupunea multe deplasări de lungă durată, în principal în țări din Orient, cum ar fi Irak, Afganistan, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite. La acel moment aveam deja o familie și din cauza unei deplasări nu am putut să-mi întâmpin soția din maternitate, când s-a născut fiica mea, iar situația s-a repetat când s-a născut fiul meu, la fel nu am fost alături. Aceste două situații au fost semnale că trebuie să-mi schimb locul de muncă și să petrec mai mult cu familia.
A fost o decizie destul de dificilă, pentru că schimba radical stilul meu de viață și direcția profesională, dar am acceptat-o și nu am regretat. Am rămas în Moldova, mi-am început propria afacere și, cel mai important, am fost alături de familie.
Cum a evoluat afacerea?
În 2014, am mers la o expoziție, unde m-am întâlnit cu partenerii chinezi cu care am început să colaborăm. Datorită acestei colaborări, în 2015 am lansat propriul nostru brand de furnitură pentru uși, „Zubr”.
Ulterior, am început să dezvoltăm activ rețeaua de retail, avem magazine în Chișinău și în regiunile țării. Am pus accentul pe magazine specializate, care se ocupă cu vânzarea ușilor interioare, exterioare și a furniturii.
Pentru noi este important ca clientul să primească o consultație profesionistă și detaliată. Consultanții noștri sunt bine pregătiți, ei înțeleg toate nuanțele specific domeniului. Avem o gamă largă de uși și pentru clientul obișnuit poate fi destul de dificil să se orienteze în această diversitate și să aleagă exact ceea de ce are nevoie, de aceea am mizat pe consultanți profesioniști și pe magazine specializate, unde clientul să obțină informația maximă despre produsul necesar.
De asemenea, în 2016 am început să lucrăm la o nouă direcție - ușile ascunse sau ușile-invizibile.
Ați început să importați uși ascunse?
Nu, având deja experiență în domeniul ușilor interioare și exterioare, am înțeles că o astfel de poziție, ca ușile ascunse, nu poate fi importată, ci trebuie produsă local în Moldova.
Acestea sunt uși foarte specifice și unice prin design, așa că am decis să le producem în Moldova.
Producția proprie necesită investiții mari, inclusiv financiare...
Desigur, de aceea este foarte important în afaceri să lucrezi cu un partener bancar de încredere. De la înființarea companiei, colaborăm cu maib și nu am regretat nici măcar o dată că am ales această bancă. Avem parte de servicii de calitate și rapide, precum și de condiții convenabile de creditare. Pentru dezvoltarea afacerii sunt întotdeauna necesare fonduri suplimentare, așa că utilizăm activ creditele.
Există particularități în producția ușilor ascunse?
Sunt destul de multe. Una dintre particularități este că aceste uși sunt mult mai înalte și, de obicei, mai largi decât cele standard. Ca inginer, am înțeles că producția acestor uși implică multe nuanțe. Una dintre ele este materialul din care vor fi fabricate aceste uși de dimensiuni neobișnuite. Nu se pot face din lemn, pentru că lemnul este un material relativ moale, care nu ar fi potrivit pentru astfel de modele. Trebuia să găsesc o alternativă. Am participat la multe expoziții, am cunoscut producători internaționali de uși ascunse și unul dintre producătorii care mi-a plăcut cel mai mult și în care am avut încredere a fost o companie italiană, care produce uși de calitate premium.
Ușile mărcii italiene erau făcute din aluminiu, așa că am decis că și noi vom produce uși din acest material. Este un material excelent, care poate dura foarte mult. Nu se teme de apă, nu se teme de umiditate, nu ruginește, este rezistent și ușor. Are foarte multe avantaje, este perfect pentru uși ascunse.
Cum a început procesul de producție proprie?
Începerea producției de la zero este o activitate foarte costisitoare, la scară largă și responsabilă, care ne-a luat aproximativ trei ani. Am făcut eu însumi schițele, apoi a trebuit să achiziționăm toate echipamentele necesare, să formăm o echipă, să găsim un spațiu.
Cea mai bună calitate a aluminiului se găsește în Uzbekistan, așa că am decis că vom lucra cu aluminiul lor. În Uzbekistan se toarnă profilul care apoi este trimis în Moldova.
În primăvara anului 2020 eram gata pentru lansarea oficială a producției.
Exact în acea perioadă când a început Covid-19?
Da, chiar cu câteva zile înainte de pandemie. Pentru noi, acesta a fost un duș rece, pe care nu-l anticipam. Am trecut peste această perioadă și, după o pauză forțată, am reușit, totuși, să lansăm producția și până acum lucrăm cu succes. O parte din uși se exportă în țări precum Turcia, Italia, Irak, Franța, Cehia, Germania, dar suntem orientați în principal pe piața internă.
Pentru sistemele noastre inovative de uși am înregistrat un brand special, se numește IDS (Inovation Doors Systems). Profilul pe care îl utilizăm pentru ușile ascunse l-am patentat, așa că putem vorbi cu toată încrederea că oferim un produs unic pe piața din Moldova.
Iar întrucât produsul nostru este neconvențional și în principal creat pentru proiecte individuale, am decis să deschidem un showroom de design, Design Hub.
Ușile ascunse, după cum înțeleg, sunt o direcție destul de nouă. Cât de populare sunt la noi și cum reacționează piața la ele?
Da, este cu adevărat o noutate și acum câțiva ani practic nimeni din Moldova nu știa despre ele. Am fost primii care au început producția de uși ascunse în Moldova. Și trebuie să înțelegem că vârful de popularitate a acestui tip de uși încă nu a fost atins în țara noastră. Ne așteptăm ca în câțiva ani, aproximativ 3-4 ani, popularitatea ușilor ascunse să crească. Conform calculelor mele, până în 2027 procentul vânzărilor de uși ascunse față de cele clasice va fi de aproximativ 50 la 50.