Într-un interviu oferit recent de Suzana Robu, HR Business Partner la maib, jurnalistului Pavel Zingan, au fost dezvăluite detalii despre oportunitățile de avansare în carieră, importanța culturii corporative în transformarea continuă a maib și a nivelului de implicare a angajaților. Te invităm să o descoperi pe Suzana Robu, omul HR care ține mâna pe pulsul nivelului de implicare a angajaților.
Suzana, salut. Fiecare HR Business Partner la maib este responsabil pentru unul dintre segmentele echipei companiei. Care este segmentul de care ești responsabilă?
Sfera mea de responsabilitate include segmentul Retail, Marketing și Finanțe. Însă, prioritar este Retail. Eu și echipa mea suntem responsabili nu doar pentru sediul central, ci și pentru sucursale.
Intuiesc că jumătate dintre angajații întregii bănci fac parte din aceste segmente, nu?
Cam așa stau lucrurile. Peste 1000 de colegi, pentru care ne propunem să fim un partener de încredere care îi însoțește din momentul angajării la fiecare pas care urmează în creșterea profesională.
Ai o echipă mare?
Trei colegi, însă actualmente căutăm încă un „super star" în echipa HR.
Poate candidatul potențial citește acum acest interviu. Ce experiență de lucru și ce background ar trebui să aibă pentru a se alătura echipei HR maib?
Dinamica activității noastre demonstrează că principalele criterii de care ne orientăm sunt drive-ul, determinarea și concentrarea pe rezultate. Dar, totodată, și disponibilitatea de a îmbrățișa cultura corporativă a maib și de a deveni parte integră a acesteia. Accentul activității noastre este îndreptat către sucursale. Oamenii care lucrează acolo sunt „imaginea” maib, cei care întâmpină zilnic clienții noștri. Și dacă sarcina lor este să facă clienții băncii fericiți și să-i pună în centrul atenției, atunci „clientul" nostru este chiar angajatul băncii. La rândul nostru, trebuie să-l facem fericit. Și asta înseamnă că noul nostru recrutor trebuie să fie capabil mereu să păstreze aceste valori în minte, utilizându-le ca pe un fir roșu în cadrul fiecărui interviu.
Atunci când comunici cu candidații pentru un post la maib, discuți cu ei și despre oportunitățile de avansare în carieră. Ce oportunități de avansare în carieră și dezvoltare personală există în echipa HR?
Trăim într-o epocă în care așa-numitele abilități flexibile devin tot mai importante pentru orice profesionist. Și în acest sens, colegii noștri dobândesc experiență valoroasă în comunicare, fiecare interviu cu un candidat fiind o mică școală a vieții. Chiar și atunci când ne referim la recrutarea angajaților din prima linie. De menționat că noi petrecem interviuri și cu viitorii product manageri și product owneri, iar fiecare întâlnire de acest fel ne aduce noi cunoștințe și informații prețioase. Mai mult decât atât, avem proiectele noastre, inițiativele strategice unde sunt implicați nu doar partenerii HR, ci și recrutorii. Ei, de asemenea, pot deveni lideri ai unei anumite sarcini cap - coadă, ceea ce învață un nivel total diferit de stabilire și atingere a obiectivelor și sarcinilor.
Am vorbit despre calitățile pe care trebuie să le aibă un membru al echipei tale. Însă, probabil, nimeni nu poate formula ce este cel mai important pentru orice candidat pentru un job la maib decât HR Business Partner?
În ultimii trei ani, maib a trecut printr-un șir de transformări culturale. Valoarea noastră principală este clientul nostru, pus în centrul atenției tuturor produselor, serviciilor și proceselor băncii. Aceasta pune în prim-plan nu doar calitățile profesionale ale candidaților, ci și calitățile lor personale, cultura lor internă și disponibilitatea de a accepta noua noastră cultură corporativă. Dacă o persoană este toxică, dacă nu are o atitudine pozitivă și dorință de a aduce fericire celor din jur, nu va putea deveni parte a echipei noastre, unde inspirația și împărtășirea valorilor băncii noastre au o importanță majoră.
Respectiv, pentru un HR Business Partener este important nu doar să evaluezi o persoană la interviu, dar și să menții o comunicare permanentă cu aceasta pentru a înțelege cât de bine se încadrează în transformarea culturală a băncii.
Este o parte indispensabilă a activității noastre. Pentru noi este foarte important ca angajații noștri să știe și să simtă că noi, echipa HR, suntem mereu aproape. Pe parcursul activității am reușit să vizitez practic toate sucursalele maib din țară. Suntem foarte mândri de echipele noastre din sucursale și depunem toate eforturile pentru ca acestea să lucreze ușor și comod cu clienții. Echipele respective reprezintă „fața” băncii noastre, iar feedbackul lor este foarte important pentru noi. La sediul central, echipele noastre dedicate creează noi servicii și aranjează procesele astfel încât colegii din sucursale să lucreze foarte ușor cu clienții, să le rezolve orice dificultate și să îi inspire să fie mai fericiți.
Mai mult decât atât, o inițiativă strategică la care sunt implicată este Employees’ Engagement. Pentru noi este extrem de important ca angajații să fie maxim implicați în ceea ce fac, în viața și obiectivele băncii. Nivelul de implicare trebuie înțeles nu doar în cuvinte sau senzații, ci în cifre. Pentru aceasta, efectuăm cercetări pentru a evalua nivelul de implicare.
Ultima cercetare a demonstrat rezultate foarte bune, mai bune decât media din cadrul domeniului nostru. Însă nu ne oprim aici. Pentru acest an sunt planificate nu unul, ci două sondaje. Le-am elaborat astfel încât acestea să fie cât mai confortabile și să nu ia mai mult de 30 de minute. Feedbackul respectiv este necesar pentru noi, deoarece nivelul de implicare este un indicator vital pentru organizațiile care își plasează clienții și angajații în centrul intereselor sale.
Dacă vorbim despre implicarea ta, ce accente în cadrul activității le consideri cele mai importante în 2024?
Este o întrebare dificilă. Pentru mine, fiecare pas în cadrul activității mele este semnificativ. Totuși, voi încerca să evidențiez două priorități. Prima este middle managementul. Eu însămi învăț să fiu manager și știu cât este de dificil să iei decizii corecte și calitative. Rezultatele activității noastre au un impact direct asupra rezultatelor întregii companii. La fiecare nivel, fie că ai doi subalterni, douăzeci sau două mii, calitățile de lider sunt foarte importante. Abilitatea de a inspira și motiva echipele - aceasta este prima prioritate. Cea de-a doua, despre care am mai vorbit anterior, este gradul de implicare, care la rândul său reprezintă acea inițiativă strategică pentru care sunt responsabilă. Respectiv, voi tinde ca rezultatele sondajelor la sfârșitul anului să arate că nivelul de implicare a angajaților noștri a continuat să crească, iar aceasta este datorită acțiunilor continue și constante de îmbunătățire a tuturor proceselor.