Maib recomandă: Trei filme cu și despre bani, care te vor ajuta să însușești mai simplu și plăcut aspectele lumii financiare

Întotdeauna este încântător să ai posibilitatea de a îmbina utilul cu plăcutul, îndeosebi atunci când vine vorba de aspectele educaționale, care necesită timp, efort și dedicație. În cadrul proiectului maib edu, ne propunem să aducem educația financiară mai aproape de oamenii de toate vârstele, făcând-o simplă, ușoară și interesantă.

Astfel, am pregătit trei filme diferite din perspectiva subiectelor abordate, a genului cinematografic și a mesajului transmis, dar care vin să ne învețe lecții importante despre bani, despre gestionarea acestora și despre aspectele etice și psihologice din spatele deciziilor financiare.

The Money Pit (1986)

The Money Pit este o comedie romantică care împletește dragostea și dificultățile finanicare, cu Tom Hanks și Shelly Long în roluri principale. Filmul urmărește un cuplu drăguț, care, după ce a pierdut apartamentul din Manhattan, ajunge să achiziționeze cu reducere un conac care se dărâmă. La scurt timp, tinerii își dau seama că cheltuielile de renovare scapă de sub control și întâmpină dificultăți în tentativele de a face față cheltuielilor și de a prioritiza lucrările necesare.

Filmul este creat în conformitate cu stilul anilor ’80, cu umor specific și imagine corespunzătoare tendințelor din acea perioadă, ceea ce îi oferă un farmec aparte. The Money Pit relatează o poveste care pare a fi destul de tipică și familiară pentru public, care are scopul de a atrage atenția publicului către impotranța deciziilor financiare calculate. Filmul ne învață să luăm în considerare cheltuielile viitoare atunci când facem investiții, să ne planificăm corect bugetul și să ținem cont de faptul că întotdeauna pot avea loc situații imprevizibile. Deși din descrierea filmului se creează impresia că principala linie de subiect a acestuia se rezumă la aspectele financiare, comedia este una ușoară și lipsită de insistență, oferind spectatorilor suficient spațiu de interpretare și concluzii proprii.

 

Margin Call (2011)

Margin Call este un film din anul 2011, care relatează evenimentele crizei financiare globale din anul 2008. Margin Call urmărește un grup de oameni-cheie dintr-o bancă de investiții, care se întrunește într-o ședință cu 24 de ore înainte de începutul crizei. Funcționarii au o noapte lungă de revelații, care dezvăluie o viziune dură asupra lăcomiei și intereselor personale urmărite de către fiecare dintre ei, care duc ulterior la prăbușirea pieței.

Filmul urmărește modul în care oamenii profită de un sistem defect și lipsit de etică și arată cum o cultură dedicată banilor duce la pierderi financiare și personale. Margin Call îndeamnă publicul să învețe din greșelile comise de companiile mari, care dictează piața, dar care pot fi luate în calcul și în cazul deciziilor financiare mai mici și aparent nesemnificative.

 

Confessions of a Shopaholic (2009)

Rebecca Bloomwood este o jurnalistă de modă în devenire, care locuiește și activează în celebrul și modernul oraș New York. Fiind pasionată de lumea modei și având un gust estetic desăvârșit, tânăra devine dependentă de cumpărături și ajunge să acumuleze o datorie financiară imensă.

În tentativa de a scăpa de datorii, Rebecca participă la un concurs pentru o rubrică de sfaturi într-o revistă și ajunge să treacă prin mai multe aventuri pline de lecții de viață. Confessions of a Shopaholic este o comedie romantică ușoară, care abordează materialismul, educația financiară și factorul psihologic din spatele deciziilor financiare. Noi, cei care urmărim conținutul publicat pe maib edu, suntem deja la curent cu faptul că, de fapt, Rebecca face cumpărături compulsive și putem să ne imaginăm care ar putea fi potențiala cauză a comportamentului său. Dacă ți-a scăpat materialul despre cumpărăturile compulsive, îl poți citi aici: Cumpărăturile compulsive și educația financiară | maib.

Un alt aspect interesant pe care îl abordează filmul este comportamentul consumatorului ușor de influențat și așteptarea că lucrurile noi îi vor face viața mai fericită, chiar și atunci când nu și le poate permite. Totodată, Confessions of a Shopaholic arată fără de filtre sentimentul de regret instantaneu după cumpărăturile compulsive, urmărind întregul circuit al acestei probleme comportamentale.

 

Care sunt filmele care abordează subiectele financiare care te-au marcat pe tine?

другие новости

Pavel Zingan, într-un interviu cu Ana Nicolaescu, fondatoare și administratoare NGA Contabilitate, pentru rubrica „Educație antreprenorială”, susținută de maib edu. Ana, vreau să discutăm despre colaborarea cu maib în ceea ce privește educația financiară pentru antreprenorii din Republica Moldova. În cadrul ultimului seminar despre impozitul pe venit pentru persoanele fizice au participat peste 200 de persoane. Sunt sigur că fiecare participant ar fi interesat să afle mai multe despre compania pe care o administrezi, întrucât ai putea fi un potențial partener. NGA Contabilitate prestează servicii de contabilitate? Da, dar nu numai. Oferim servicii de contabilitate, servicii de audit fiscal, servicii de audit de proces și oferim, de asemenea, un serviciu de externalizare a contabilității. Câți angajați are compania? Douăzeci de specialiști, care prestează servicii pentru 130 de clienți persoane juridice. Vreau să precizez care este legătura dintre serviciile de audit și cele de contabilitate. O companie are nevoie de licență pentru a presta astfel de servicii? Voi face o scurtă incursiune în acest subiect ca parte a procesului de educație financiară pentru antreprenori. Recent, o companie cu cifra de afaceri de 230 de milioane de lei anual s-a adresat la noi pentru efectuarea unui audit fiscal. Pentru noi, auditul fiscal este un serviciu de perspectivă, pe care îl dezvoltăm în mod activ. Totodată, pentru companiile mari este o modalitate de a reduce riscurile unor posibile sancțiuni fiscale - de a face un audit la închiderea exercițiului financiar, întrucât suntem responsabili și din punct de vedere financiar pentru rezultatele auditului. Astfel, lucrând cu această companie, am găsit un raport privind activitatea companiilor de audit din Moldova pentru anul 2022. Datele din raport m-au surprins și m-au făcut să mă gândesc că, ținând cont de parcursul european al Republicii Moldova și alinierea legislației naționale la cea europeană, statul și companiile ar trebui să acorde mai multă atenție acestui domeniu. În prezent, în Moldova sunt doar 190 de auditori autorizați. Companiile nu au nevoie de licențe de audit? Nu. O întreprindere trebuie doar să fie înscrisă în registru, iar licențele sunt obținute de către specialiști, care semnează rapoartele de audit. Astfel, dintre cei 190 de auditori licențiați, 24 nu lucrează, iar 20 și-au suspendat activitatea. Astfel, reiese că sunt aproximativ 150 de auditori care lucrează. Potrivit raportului, veniturile totale ale companiilor de audit au fost de 230 milioane de lei, iar serviciile de audit direct au constituit 90 milioane de lei. Asta înseamnă că un auditor a prestat, în medie, servicii în valoare de 600 000 de lei, adică mai puțin de 3 000 de euro pe lună. Pentru comparație, o singură companie din sectorul agricol are o cifră de afaceri mai mare decât toate companiile de audit din țară împreună. Consideri că serviciile de audit sunt subevaluate pe piața locală? Foarte subestimate. Un aspect negativ este faptul că auditurile sunt în mare parte de ordin formal. Conform legislației, o mare parte din companii, pe lângă bănci și instituții financiare, trebuie să fie supuse auditului. Sunt trei criterii - numărul de angajați mai mare de 50 de persoane, valoarea activelor companiei depășește 127 de milioane și veniturile sunt mai mari de 63 de milioane pe an. În cazul în care cel puțin două criterii depășesc aceste plafoane, compania trebuie să treacă un audit anual. În anul 2022, au fost efectuate 3 240 de „misiuni de audit”. Comparând această cifră cu cea de 90 de milioane de euro pentru serviciile de audit, rezultă că o astfel de misiune a costat mai puțin de 1 500 de euro, ceea ce înseamnă că verificările au fost probabil destul de superficiale. Consider că auditul ar trebui să fie un element important al activităților antreprenoriale. O întrebare despre serviciile de contabilitate. Care este volumul acestora în Moldova? Nu există o statistică în acest sens. Fără îndoială, această piață este mult mai mare decât piața serviciilor de audit. Dar mă bucur că există concurența, care contribuie la creșterea calității serviciilor, iar antreprenorii au numai de câștigat. În ceea ce privește NGA, misiunea companiei este creșterea nivelului de educație financiară a antreprenorilor din Moldova. Colaborarea cu maib în domeniul educației financiare a fost inițiată datorită intereselor comune? Exact. Lucrând cu clienții, am trecut de la nivelul de educație financiară a managerului la nivelul finanțelor personale. Practica declarării surselor indirecte de venit a fost introdusă în Moldova deja de 13 ani, iar antreprenorii se confruntă tot mai des cu obligativitatea de a prezenta documente confirmative privind sursele personale de venit. Băncile monitorizează acest aspect, de aceea am decis să organizăm seminare la acest subiect. La ultimul seminar la care a participat și EBA, au fost peste 200 de oameni, iar sesiunea de întrebări a durat mai mult de trei ore, față de o oră și jumătate, planificate inițial. Planifici să dezvolți acest subiect? Cu siguranță, voi reveni la subiect. Dar am pregătit două teme noi pentru viitorul apropiat. Care? Din 2024, în Moldova a fost introdus un nou mecanism fiscal cu privire la prețurile de transfer. Despre ce prețuri este vorba? În cazul unui grup de companii afiliate, pot exista abuzuri, atunci când în cadrul grupului, la calcule, se folosesc prețurile de transfer, în loc de prețurile de piață, care sunt favorabile grupului, dar care conduc la evaziune fiscală. Practica controlului prețurilor de transfer a apărut în anii '60 ai secolului trecut în SUA și s-a răspândit ulterior în Europa. Republica Moldova a fost una dintre puținele țări din Europa în care această practică nu era în vigoare. În prezent, inclusiv la solicitarea Fondului Monetar Internațional, grupurile de companii afiliate care au tranzacții interne între 20 și 50 de milioane de lei pe an, vor depune o declarație specială până la 25 martie a anului următor, iar dacă tranzacțiile depășesc 50 de milioane de lei, va fi deschis un dosar special. Companiile vor trebui să demonstreze că tranzacțiile din cadrul grupului au fost efectuate la prețuri de piață, inclusiv atunci când printre companiile afiliate se regăsesc companii din străinătate. Ai spus „două” subiecte... Un seminar dedicat celui de-al doilea subiect va avea loc probabil la începutul toamnei. Vom discuta despre noua lege privind circulația numerarului, care va intra în vigoare la 1 februarie 2025. Legea impune o reglementare strictă a fluxurilor de numerar. De exemplu, plata dividendelor în numerar către toți fondatorii nu poate depăși 100 000 de lei pe an. Astfel, chiar și persoanele fizice vor fi obligate să facă deconturile prin intermediul unei bănci dacă tranzacția depășește 1 370 000 de lei, adică prețul mediu al unui apartament. Se pare că este mult de lucru în domeniul educației. Îți doresc succes și perseverență pentru a continua. Este un domeniu necesar pentru antreprenorii din Moldova.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok