Expert maib: fii vigilent mai ales de sărbători! Protejează-te de fraude

Perioada sfârșitului de an este cunoscută nu doar datorită spiritului festiv și atmosferei magice, dar și pentru faptul că în această perioadă, în ultimii ani, crește numărul cazurilor de escrocherii cu implicarea cardurilor bancare.

De exemplu, doar în luna noiembrie, Poșta Moldovei a înregistrat peste 450 de plângeri din partea persoanelor care au avut de suferit în urma escrocheriilor de tip phishing. Tentați de ofertele atractive, plasate pe pagina de phishing din numele Poștei Moldovei, utilizatorii și-au introdus datele personale, fiindu-le sustrași banii.

Irina Prisăcari, Șefa Grupului Securitate Carduri maib, a fost invitată în cadrul buletinului de știri, difuzat la Moldova 1, pentru a oferi detalii despre modalitățile prin care ne puteam proteja de escrocherii.

Experta a menționat că una dintre metodele de fraudă utilizate constă în faptul că persoane plasează anunțuri de vânzare a bunurilor, iar escrocii îi contactează în calitate de potențiali cumpărători. Aceștia invocă faptul că se află în altă localitate și că ar dori livrarea bunului prin intermediul Poștei Moldovei, expediind persoanei linkul de phishing, pentru ca aceasta să-și introducă datele de card pentru confirmarea livrării. Astfel, are loc extragerea frauduloasă a surselor financiare de pe cardul persoanei.

„Îndemnăm clienții să fie vigilenți în legătură cu linkurile pe care le accesează, la denumirea acestuia, fiindcă un semn al linkului neconform este faptul că acesta este foarte sofisticat. De asemenea, îndemnăm oamenii să fie foarte atenți unde introduc și cui oferă datele de card”, menționează Irina Prisăcari.

Printre multitudinea de metode de fraudă cunoscute în prezent menționăm și spargerea conturilor rețelelor de socializare și expedierea mesajelor alarmante rudelor și prietenilor persoanei, solicitând bani.

„În asemenea cazuri, recomandăm clienților să contacteze personal prietenul și să confirme necesitatea, pentru a se asigura de veridicitatea acesteia”, spune experta.

O altă metodă de escrocherie este contactarea clienților de către persoanele care pretind a fi angajați ai băncii, care afirmă că doresc să confirme o anumită operațiune bancară. Pentru a face acest lucru, ei solicită datele cardului și ulterior are loc tranzacția frauduloasă. Specificăm faptul că reprezentanții bancari nu solicită niciodată datele cardului sau parola OTP, recepționată prin SMS.

Totodată, în perioada sărbătorilor este foarte răspândită și schema de fraudă care implică cumpărăturile. Pe rețelele de socializare sunt plasate anumite anunțuri prin care se comercializează produse la un preț foarte atractiv, iar pentru a le primi, se solicită achitarea unui avans sau chiar suma integrală. Ca rezultat, pagina dispare, iar bunul nu mai este livrat.

„Recomandarea noastră pentru oameni este să dea dovadă de cât mai multă vigilență și să pună la îndoială fiecare potențială achiziție online. Dacă ai dubii, contactează banca la care te deservești și asigură-te că într-adevăr te-a contactat un angajat al băncii anterior, verifică site-urile de unde intenționezi să cumperi ceva. Caută recenzii și informează-te dacă alți cumpărători într-adevăr au primit produsele respective, familiarizează-te cu termenii și condițiile site-ului și nu crede în reducerile foarte mari”, concluzionează experta Irina Prisăcari.

Fii prudent și păstrează-ți în siguranță datele tale bancare!

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok