Maib este cea mai mare și digitalizată echipă financiară din Republica Moldova, cu circa un milion de clienți și peste 2300 de angajați. În 2022 maib țintește spre maximă eficiență și alege o nouă abordare de management: transformarea agile WoW. WoW reprezintă abrevierea de la way of working – stil de lucru.
Zeci de departamente, hârtii, solicitări, mulți șefi și o grămadă de mici probleme care s-ar rezolva mai ușor, dacă nu s-ar adeveri vechea zicală „până ajungi la Dumnezeu, te mănâncă sfinții”. De obicei, așa funcționează metodele clasice de management, iar filosofia agile reprezintă o alternativă pe care echipa maib vrea să o valorifice din plin.
De unde vine agile?
În anii ‘90, industria dezvoltării de software s-a confruntat cu o criză legată de întârzierea livrării produselor. Dezvoltatorii și-au dat seama că, funcționând pe baza regulilor de atunci, nu pot acționa suficient de rapid pentru a satisface cerințele clienților. Din momentul în care apărea o solicitare de dezvoltare a unui sistem sau aplicații din partea unui business, treceau aproximativ trei ani până aceasta era îndeplinită. Iar în industria aerospațială și de apărare specialiștii software puteau lucra și 20 de ani!
De ce le lua atât de mult timp? Pentru că procesul se baza pe metode de management clasice. Exista o abordare cronologică, în care toate procesele unui proiect aveau loc treptat. Produsul era prezentat clienților abia când era finalizat în totalitate, când revizuiri și modificări nu se mai puteau face. De multe ori, când produsul era gata, acesta nu mai era relevant sau util pentru client.
În 2001, liderii comunității software din SUA s-au adunat într-o cabană în munții din Utah și au pus bazele manifestului agile. Acesta venea să schimbe complet modalitatea de lucru în cadrul companiilor dezvoltatoare de software. Manifestul punea accentul pe simplitate, pe munca în echipe multidisciplinare, receptivitate la schimbări, comunicare continuă cu clienții și alte câteva principii cheie. Metodologia a fost adoptată rapid și în cadrul companiilor din alte domenii, devenind un instrument eficient de lucru.
Oamenii agile de la maib
Să ne imaginăm un manager de produse dintr-o instituție bancară care propune dezvoltarea unei funcționalități în aplicația băncii. În mod tradițional, acesta ar trebui să meargă la un business analist, să scrie o solicitare oficială și să completeze chestionare care să fie aprobate de management. Apoi cererea trebuie să ajungă la departamentul IT, să se facă o programare, să se desemneze specialistul care să se ocupe de această problemă și... șirul poate continua. Întregul proces ar putea dura de la o săptămână până la luni de zile, în funcție de complexitatea solicitării managerului de produs.
În spiritul metodologiei agile lucrurile decurg altfel. Doina Fetco este agile coach în cadrul maib și ne explică mai multe despre această nouă abordare a muncii. „Practic, se înlocuiește ierarhia tradițională care presupune departamente, unități, secții, fiecare cu șefi diferiți și cu multă birocrație. Se trece la crearea unor echipe multifuncționale din care să facă parte specialiști din diferite subdiviziuni ale băncii, care lucrează împreună pentru a crea cap-coadă un produs sau un serviciu într-un timp extrem de scurt”, explică ea.
Echipe multifuncționale
În prezent primii angajați maib au început să lucreze în format agile, în cadrul echipelor multifuncționale. „Noi numim cele mai mici echipe banduri, acestea se încadrează într-o orchestră, iar orchestra, la rândul ei, are un dirijor. Am zis să mergem pe linia muzicii...”, face o analogie Doina Fetco, agile coach în cadrul maib
Fiecare echipă este formată din maxim 10 - 12 angajați, specialiști din diferite sfere. Astfel, imediat ce intervine o problemă sau necesitatea de a îmbunătăți procesele dintr-un domeniu sau altul, acești profesioniști discută direct și iau decizii imediat, fără a fi nevoie de intermediari sau timp de așteptare.
De altfel, una dintre valorile filosofiei agile presupune ca munca asupra produsului sau serviciului propriu-zis să aibă prioritate în fața documentației complexe. Asta nu înseamnă că aspectul birocratic este ignorat, ci doar că între a scrie o documentație detaliată sau a repara rapid o inconveniență, angajatul trebuie să aleagă a doua opțiune.
Bankingul - în primul rând despre oameni
Este important de înțeles că manifestul agile nu definește pași concreți cu privire la organizarea lucrului pentru proiecte, ci mai degrabă trasează un mod de gândire pentru a le coordona. Echipa maib consideră că bankingul este, în primul rând, despre oameni, sprijin, înțelegere și încredere. „De regulă, angajații sunt obișnuiți să se subordoneze și să execute ordinele superiorilor. Dar, odată cu adoptarea filosofiei agile, angajații decid în cadrul echipelor modalitățile de lucru. De fapt, acesta reprezintă și cel mai mare impact al metodologiei agile: schimbarea modului de gândire a oamenilor”, explică Marcel Teleucă, vicepreședintele maib.
Agile creează un mediu unde schimbarea este dorită și așteptată. „Schimbarea este binevenită, pentru că fără ea nu poți face față cerințelor și dinamicii lumii din afară. În cadrul marii echipe maib, noi am început să schimbăm inclusiv anumite norme de comportament, atitudine și comunicare. De exemplu, ne adresăm unul celuilalt direct, fără apelative de tipul «domnule director». Ședințele noastre se desfășoară într-o atmosferă cordială, programul de muncă este flexibil. În curând, vom implementa un instrument de măsurare a nivelului de satisfacție a angajaților. Acest aspect este foarte important, pentru că oamenii trebuie să se simtă bine la locul de muncă. Ei sunt cheia către rezultate frumoase”, adaugă vicepreședintele maib.
Adaptare constantă
Tocmai pentru că oamenii sunt motorul fiecărui proiect, necesitățile lor trebuie să se afle în centrul atenției. Potrivit metodologiei agile, dacă de exemplu ședințele zilnice nu mai sunt folositoare, acestea nu ar trebui impuse doar pentru că regula spune așa.
De asemenea, angajații sunt încurajați să rezolve problemele prin colaborare și să pună pe primul loc rezultatele, în defavoare procedurilor învechite și a politicilor interne riguroase. Așadar, în cultura agile flexibilitatea în procesul de coordonare a muncii este extrem de importantă. „Se muncește în echipă, așa că în cazul în care cineva întâmpină dificultăți, ceilalți sunt pregătiți să ajute. Până la urmă rezultatul final al muncii depinde de efortul fiecăruia din membrii echipei. Într-o ambianță în care predomină respectul și dedicația, pur și simplu nu-ți permiți să nu faci tot ce e posibil!”, spune Sergiu Groza, șeful departamentului dezvoltare produse retail din cadrul maib și Orchestra Lead în una dintre primele Orchestre lansate în format Agile.
Relația cu clientul - primordială
Metodologia agile pune un mare preț pe relația cu clienții. Aceștia trebuie să fie informați constant despre schimbările din procesele de lucru și să-și expună punctul de vedere, iar feedbackul lor să fie luat în considerare pentru îmbunătățirea continuă a serviciilor și produselor. Agile favorizează și livrarea proiectului în mai multe etape, față de metoda clasică de lucru când se semnează un contract în care termenii sunt bătuți în cuie. Contractele sunt extrem de utile, însă pot avea și o latură mai puțin pozitivă. Oamenii tind să fie mai preocupați de finalizarea proiectului în limitele de timp și bani prestabilite, decât de crearea unui produs/serviciu cu adevărat util și calitativ. Așadar, filosofia agile, prin schimbările pe care le propune, simplifică și readuce în atenția oamenilor ceea ce este mai important: capacitatea de adaptare constantă și valorizarea clienților.