Noi piețe de desfacere pentru produsele moldovenești – soluții prezentate în cadrul conferinței maib

Conferința „Noi piețe de desfacere pentru produsele moldovenești”, organizată de maib, a adunat experți de top și lideri din industrie, care au dezvăluit informații prețioase despre cum producătorii locali pot accesa pieța europeană, comercializa producția pe rafturile din rețelele locale și cum să efectueze tranziția către comerțul electronic.

Printre speakerii evenimentului s-au numărat: 

  • Vladimir Bolea, Viceprim-ministru, Ministru al Agriculturii și Industriei Alimentare;
  • Veronica Arpintin, secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării;
  • Rodica Crudu, director adjunct, Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului;
  • Iurie Fala, director executiv, Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct”;
  • Mariana Rufa, director executiv, Asociației Businessului European Moldova;
  • Liliana Busuioc, director executiv, Alianței Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova;
  • Maria Movileanu, director comercial, Rețeaua locală de supermarketuri Linella.

Aceștia, alături reprezentanți USAID FTA, producători agricoli și nu doar, dar și membri de top ai managementului maib au oferit informații valoroase și perspective unice cu privire la oportunitățile și provocările întâlnite în contextul extinderii afacerilor.

„Provocările cu care se confruntă fermierii în ultima perioadă ca urmare a războiului din Ucraina demonstrează încă o dată cât de vulnerabili suntem atunci când exporturile țării sunt orientate doar pe două sau trei piețe de desfacere sau atunci când peste 80-90% din exporturile unui produs sunt orientate pe o singură piață. Calitatea produselor autohtone este foarte înaltă, însă la capitolul identificării piețelor de desfacere și valorificarea producției avem mai multe carențe. Astfel, diversificarea piețelor de desfacere este sarcina numărul unu a MAIA.

Spre regret, abia de ceva timp, atunci când vorbim despre sectorul agricol facem referire la importanța lanțurilor valorice, cu toate că anume lanțurile valorice complexe pot genera valoare produselor. Ne vom orienta spre crearea oportunităților pentru a accesa noi piețe de desfacere și vom stimula asocierea și dezvoltarea lanțurilor valorice în întreprinderile agricole din țară”, a menționat Vladimir Bolea, Ministrul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.

În cadrul discuțiilor de tip panel, reprezentanții maib au oferit mai multe recomandări producătorilor prezenți la eveniment.

„Scopul evenimentului a fost de a ajuta clienții maib să se orienteze mai ușor în condițiile unei crize generate de război, prețurilor scăzute la produsele finite și costurilor mari de producere. Am avut trei subiecte relevante: Cum putem înlocui producția importată cu cea autohtonă și ce putem face în acest sens; Exportul produselor și E-commerce. Am relatat despre oportunitățile pe care le oferă banca, iar reprezentanții lanțurilor de retail și ai autorităților au avut un dialog deschis cu producătorii, ultimii obținând mai multe informații relevante”, a relatat Andrii Glevatskyi, vicepreședinte maib.

În contextul provocărilor actuale, Andrii Glevatskyi a menționat rolul investițiilor făcute rațional pentru dezvoltarea afacerilor.

În ciuda faptului că în această perioadă nu prea se fac investiții, aș recomanda anume orientarea spre investiții făcute inteligent, pentru întărirea punctelor slabe. Spre exemplu, dacă unele dintre principalele costuri sunt generate de aprovizionarea cu energie – diversificarea surselor de aprovizionare cu această și optimizarea ar trebui să fie un obiectiv major.

 

Al doilea aspect important ar fi necesitatea înlocuirii utilajelor sau echipamentelor neproductive, învechite, ce, pe lângă costuri mai mari, pot genera și o calitate mai proastă a produselor finite. Apoi, un alt aspect important este desfășurarea comerțului online. Acest lucru împiedică nu doar accesul marilor jucători externi pe piață, dar și prezentarea corectă a produselor și accesul la acestea a unui număr mare de potențiali clienți. La moment, există proiecte ce oferă suport în acest sens producătorilor, astfel încât costurile suportate de aceștia să fie reduse la maxim”, a conchis Andrii Glevatskyi.

 

Prin acest eveniment, producătorii locali au împărtășit experiența unii cu alții, și-au consolidat poziția, și-au îmbunătățit cunoștințele despre accesul pe diferite piețe de desfacere și și-au crescut capacitățile de a face față schimbărilor rapide de pe piață.

„Am rămas foarte mulțumită de calitatea evenimentului, la care am avut ocazia să interacționez cu importanți reprezentanți ai sectorului de retail, ba chiar să stabilesc cu aceștia baza unor colaborări. Având o experiență vastă de activitate, pot spune cu siguranță că având produse de calitate și în cantitățile necesare este mai ușoară stabilirea parteneriatelor.

 

Am obținut răspunsul la mai multe întrebări, iar în câteva zile urmează chiar să discutăm mai multe despre condițiile unui parteneriat. În plus, suntem orientați spre export, spre ajustarea produsului în acest sens, iar la eveniment am găsit și pentru această direcție câteva idei relevante. Sunt foarte recunoscătoare pentru ocazia participării și sper mult să fie organizate și altele pe subiecte la fel de relevante”, a specificat Natalia Gogu, director comercial SRL Olium-Gogu, companie specializată în producerea uleiului de floarea-soarelui.

 

„Reprezint Asociația Crescătorilor de Prepeliță și Păsări Exotice din Moldova. Avem o afacere cu prepelițe cu ciclu închis de producție la fermă, dispunând de abator, cât și implementând o tehnologie de prelucrare a deșeurilor rezultate. A fost un eveniment interesant în cadrul căruia am avut ocazia să discutăm cu Ministrul Agriculturii despre necesitatea elaborării unei legi care să reglementeze activitatea de creștere a prepelițelor, astfel încât activitatea crescătorilor să fie facilitată. Sper mult, acest lucru va fi realizat, pentru că sectorul se confruntă cu mai multe probleme de ani buni, iar soluționarea acestora nu trebuie să întârzie”, ne-a relatat Ilia Guzic, președintele asociației.

 

„Noi piețe de desfacere pentru produsele autohtone” a fost nu doar o oportunitate de învățare, ci și un spațiu de networking și colaborare între participanți, ce a favorizat împărtășirea de idei și strategii de succes pentru dezvoltarea durabilă a afacerilor.

Înregistrarea conferinței poate fi urmărită aici:

Pentru a afla mai multe despre următoarele evenimente maib, urmăriți pagina Maib Business

Sursa: agrobiznes.md

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok