Tatiana Medvedeva. Despre ceremonii și ritualuri Agile

Într-un interviu pentru Pavel Zingan, Tatiana Medvedeva, Șefa Direcției (Band) Agile și Transformare, a vorbit despre procesul de transformare agile la maib, dar și ce obiceiuri neordinare au devenit parte din cotidianul nostru.  

Tatiana, salut. În ultimul an am auzit atâtea cuvinte noi, neordinare, dar utilizate de maib în contextul Agile. Cum i-ai explica unui copil de cinci ani ce este Agile?
Am un nepot de această vârstă. I-aș spune că Agile este modul în care oamenii lucrează împreună pentru a-i oferi un serviciu sau un produs mai rapid. Dar, având în vedere vârsta lui, îmi pot imagina cum nepotul meu va spune: „Vreau o mașină nouă!”. Însă o asemenea mașină nu este în magazine. Și îi voi răspunde: „Agilе este modul în care mă voi întâlni rapid cu prietenii, împreună vom crea această mașină pentru tine. Iar dacă o dorești poimâine, atunci nu o vom face pentru Anul Nou și nici măcar pentru poimâine, ci pentru mâine.” Poate că nu-si va da seama imediat, cum am interacționat cu echipa, dar când va primi mașina într-o zi sau două, își va da seama că Agile înseamnă rapid si eficient. Deși, desigur, Agile nu este doar despre cum să livrăm rapid și eficient produsul nostru clienților, este și despre modul în care interacționăm unul cu celălalt, despre cultura noastră, despre cum ne mișcăm împreună în același flux.  

Acesta este ca pentru un copil de cinci ani. Dar, ce înseamnă Agile pentru tine?
Agile este despre client. Dar, un client nu este doar cineva care folosește serviciile băncii. „Client” este și angajatul băncii. Prin urmare, atunci când o companie decide să implementeze Agile, trebuie să se gândească la clienții și angajații săi în același timp. Pentru client, Agile este un mod rapid, dar la fel de important, o soluție calitativă. Dar pentru angajat este crearea sentimentului de mândrie, că lucrează într-o astfel de companie. Deci Agile este despre client. Despre clientul-client și despre clientul-angajat. Despre cum să transformi experiența clientului - pentru unul și cultura de a lucra - pentru altul.

Cum ai ajuns în Agile? Bine, pentru companiile IT, dar pentru băncile din Moldova, Agile este ceva ce nu s-a mai întâmplat...  
Am venit la maib de la o companie de telecomunicații, dar nu era vorba despre Agile la acea vreme. Am venit la bancă ca Șef Training & Dezvoltare, iar primul an l-am dedicat unui proiect de training. Acesta ținea de necesitatea creării unui program unitar de pregătire pentru toți angajații. În această primăvară am încheiat acest proiect, așteptam cu nerăbdare să mă relaxez puțin și, în mod neașteptat pentru mine, am primit o ofertă de a conduce echipa de Agile coaching & Transformare. Unsprezece coach, iar eu a doisprezecea.

A fost greu să accepți provocarea?
Îmi plac provocările. Este parte a culturii maib de a crea angajatului oportunități și provocări. Fără provocare nu există creștere.

De când maib a luat direcția Agile, cât de plin a devenit „paharul” Agile? Este deja plin? Este deocamdată mai gol? Sau este plin pe jumătate?
Primele echipe care au îmbrățișat transformarea Agile au fost cele dedicate produselor. Cultura și comportamentul lor s-au schimbat radical. Când trebuie să dezvolte ceva, ei nu mai merg de la manager la manager în căutarea permisiunii de a începe să lucreze la proiect, dar, pur și simplu, se apropie direct de colegul lor și îl roagă: „Ajută-mă” și fac totul rapid. Experiența echipelor de produse nu poate fi scalată mecanic la echipele de operațiuni. Principiile pot fi transferate, dar structura va suferi în continuare modificări. Astfel, pentru a reglementa cultura companiei și comportamentul oamenilor, este foarte important să vorbim despre ceremonii și ritualuri Agile și să le implementăm în mod creativ.   

Ceremonii și ritualuri?
De exemplu, daily meeting. Echipa se întâlnește zilnic pentru a-și sincroniza munca. Sarcinile sunt definite, blocajele sunt identificate și fiecare participant de la întâlnire pleacă cu o conștientizare clară a planului său de lucru pentru ziua respectivă. Ne propunem să extindem acest tip de ritualuri și ceremonii în întreaga bancă, deoarece ajută la sincronizarea eforturilor și contribuie la transparență. Fiecare știe ce face colegul lui și se poate conecta oricând pentru ajutor sau poate oferi feedback. Cultura ritualurilor și ceremoniilor va fi implementată la nivelul întregii bănci, deoarece transformarea culturii este o sarcină strategică. Concentrați-vă pe această transformare și o vom scala la nivelul întregii bănci!

Sună grandios și serios. Dar Agile nu este despre un nod strâns la cravată. Există ritualuri și ceremonii care au ca scop odihna sau relaxarea?
Nu știu despre relaxare, dar probabil că ai fi interesat să asiști la „ceremonia de fuck up”.

Care?
Ah! Este cool. La școală am fost învățați că ar trebui să fim elevi eminenți, iar greșelile nu sunt bune. Prin urmare, suntem obișnuiți să ne ascundem greșelile, ceea ce adeseori nu ajută la corectarea acesteia și nu îi învață pe alți membri ai echipei să nu repete această greșeală.

Și a apărut o ceremonie pentru a discuta despre greșeli?
Da. Nu este descrisă în Agile. Prima dată o asemenea discuție a fost provocată de Giorgi, președintele băncii. Am avut o întâlnire generală cu toate orchestrele, am discutat despre viziune și strategie, iar la sfârșitul întâlnirii Giorgi ne-a povestit o „poveste de fuck up” din practica sa. Această deschidere din partea conducerii arată clar că toți avem dreptul să facem greșeli. Nu poate exista cale de dezvoltare fără greșeli. Așa că acum echipele au un „clopoțel pentru fuck up”. Poți suna din clopoțel și povesti echipei despre greșeală, să găsești împreună cu echipa o soluție de a o rezolva și să îi previi pe alții despre posibilitatea unei astfel de greșeli. Deci Agile nu este stresant. Agile este minunat.

Ce este mai mult în munca ta: management sau instruire?
„Managementul” este numai la început, când adunăm oameni din diferite echipe și îi ghidăm prin transformarea Agile. Apoi vine coachingul. Ne străduim să facem echipele noastre cât mai independente, ca în planul ceremoniilor și rolurilor să poată face totul singure, iar noi, ca Agile coach, să le ajutăm să se dezvolte mai mult.

Ce te-a învățat Agile?
Nu-ți fie teamă să ai încredere chiar dacă în fața ta este o persoană nouă pe care nu o cunoști. Va fi o greșeală? Nu îți face griji, o vom repara împreună și vom deveni mai puternici.

În sfârșit îmi asum rolul unui coach clasic. Ce întrebare importantă nu ți-am pus?
Cât va dura rolul meu ca Șefa Direcției (Band) Agile și Transformare?

Cât va dura rolul tău de Șefă a Direcției (Band) Agile și Transformare?
Peste câțiva ani, acest rol nu va exista. Misiunea noastră de Agile coach se va încheia. Aștept cu nerăbdare această zi. Îmi imaginez, cum ne invită Giorgi și ne spune: „Misiunea voastră s-a încheiat, ați făcut tot ce era necesar.”

Și ce va urma?
Lucrul la maib. Este fain să realizezi că ai făcut transformarea Agile nu pentru zece persoane, ci pentru mai mult de 2000 de oameni. După aceasta vor mai fi și alte provocări și aș dori să răspund provocărilor aici, la maib.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok