Dionisie Comerzan: maib înseamnă digital first

Dionisie Comerzan, Tribe Tech Lead, Orchestra Payments maib, într-un interviu pentru jurnalistul Pavel Zingan.

Dionisie, salut. Desigur, m-am obișnuit deja cu "triburile" și "bandurile" care au apărut în maib odată cu transformarea agile. Totuși, mi-ar plăcea să aflu ce se ascunde în spatele funcției tale de „Tribe Tech Lead”. Cu ce te ocupi în cadrul maib?

Sunt responsabil de partea tehnică.  În cadrul maib există mai multe orchestre, iar eu sunt dedicat Orchestrei Payments. Tot ceea ce ține de partea tehnică a Orchestrei Payments este aria mea de responsabilitate. E vorba de arhitectura soluțiilor noastre, de instrumentele pe care le folosim pentru dezvoltare, de standardele de securitate implementate și, bineînțeles, sunt responsabil de echipa de dezvoltatori, analiști, în general, toți cei care sunt responsabili de aspectele tehnice ale activității noastre.

Ai venit în maib din sectorul IT? Cât de mare este echipa pe care o ai în gestiune?

Actualmente echipa este formată din 20 de colegi. Referitor la experiența mea anterioară, aceasta ține mai degrabă de domeniul financiar. Am absolvit specializarea „Finanțe și Bănci”, am obținut un masterat în investițiile în hârtiile de valoare, iar subiectul tezei mele de doctorat a vizat, la fel, domeniul financiar. Aceasta m-a ajutat să dezvolt curiozitatea pentru procesele de digitalizare în domeniul financiar, iar în maib am avut ocazia să mă concentrez pe ceea ce mă pasionează cel mai mult.

În ultima perioadă, când zici bancă, mai ales clienții persoane fizice se gândesc în primul rând la aplicația mobilă și doar mai târziu la rețeaua offline de sucursale. Activitatea ta are legătură cu dezvoltarea maibank? 

Dezvoltarea aplicației maibank este una dintre sarcinile mele de bază. Aplicând principiul „Digital First”, ne concentrăm în primul rând pe dezvoltarea de noi funcționalități ale aplicației maibank ca principal canal de comunicare cu clienții. Echipa Payments se ocupă în mod special de partea din aplicație legată de plăți. Aceasta include transferurile P2P, T2C, A2A, prin IBAN, plățile pentru  utilități și plățile prin biometrie.

Deci se poate spune că aplicația maibank este dezvoltată de mai multe echipe?

Da. Există un Acord Lead care gestionează aplicația în ansamblu și patru Product Owners, fiecare având propria lor sferă de responsabilitate. Am renunțat la practica de a externaliza dezvoltarea aplicației și lucrăm in-house, în cadrul echipei noastre.

Cum a fost pentru tine tranziția la modul agile de lucru?

Tranziția la stilul de lucru agile a fost una firească, iar echipa noastră este încă în procesul de transformare agile. Personal, mi-aș dori ca tranziția să fie mai rapidă pentru a putea să ne concentrăm pe colaborarea agilă în loc de poziționarea strictă de la „punctul A la punctul B”. Dar înțeleg că acest lucru necesită timp. Cu toate acestea, consider că agile este unul dintre instrumentele cheie pentru succesul nostru corporativ. Am experiența de a lucra în alte organizații, cu o ierarhie rigidă care restricționa orice autonomie. La maib, totul este diferit și agile este unul dintre instrumentele care ne asigură continuitatea și flexibilitatea atât de necesare.

La ce proiecte lucrezi în prezent, dacă, firește, informația nu este confidențială?

Lucrez la dezvoltarea unei noi direcții, respectiv la crearea unui ecosistem privind plățile prin intermediul QR-codului. Costul tranzacțiilor este un factor important în dezvoltarea comerțului electronic și poate fie să încetinească, fie să accelereze această evoluție.

Deci plățile utilizând QR codul vor fi mai ieftine pentru comercianți în comparație cu tranzacțiile efectuate prin intermediul cardurilor?

Exact. În asemenea caz, câștigul chiar și a unui procent din rulaj este deja destul de semnificativ.

Ne putem aștepta la actualizări în maibank?

Acestea întotdeauna se întâmplă. Ne dorim să le oferim clienților noștri o experiență mai bună și funcționalități inovatoare. În curând vom lansa o nouă interfață pentru toate serviciile, funcționalități noi precum plățile prin QR cod pentru comercianți și servicii utilitare, precum și noi sisteme de transfer rapid. Sunt și alte funcționalități pe care le pregătim și pe care le vom anunța un pic mai târziu. Tot ceea ce facem acum se concentrează pe plățile instant și Open Banking. Odată cu migrarea la Open Banking, calitatea aplicației va determina avantajele competitive ale băncii și suntem conștienți de asta.

Ai menționat „trecerea la Open Banking"... În Moldova a fost deja luată o decizie în acest sens?

Da, Banca Națională a Moldovei a anunțat oficial pregătirea pentru Open Banking în Republica Moldova, iar împreună cu întregul sistem financiar vom implementa acest concept în 2024.

Astfel, „Digital First" devine un factor tot mai important, întrucât clienții unor bănci pot utiliza aplicațiile mobile ale altor bănci fără a deschide conturi noi? Am dreptate?

Exact. De aceea, toate aspectele legate de transformarea digitală sunt prioritare în strategia de dezvoltare a maib. Viitorul succes al băncilor în competiția acestora cu companiile fintech, care vor apărea inevitabil pe piață, depinde de componenta digitală și de experiența comodă a clienților. Va câștiga cel care va pune clientul în centrul atenției nu doar prin vorbe, ci și prin fapte.

Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.

Ok