În ultima perioadă s-a constatat o creștere a numărului de tentative de escrocherii de tip social engineering. Escrocii recurg la șiretlicuri și utilizează scheme care urmăresc un singur scop – să afle datele personale și ale cardului de plată și să (să intre în posesia banilor deținătorilor acestora) deposedeze de bani deținătorii acestora. Escrocii utilizează logoul brandurilor de încredere, cum este maib, de exemplu, fotografii ale persoanelor publice (în imagini au apărut și președinta țării Maia Sandu, prim-ministra Natalia Gavriliță, președintele maib, Giorgi Shagidze și diverși angajați ai băncii), promit în mesaje câștiguri de bani din așa-zise „investiții” și îndeamnă internauții să accese linkuri la site-uri (dubioase) și să completeze datele personale, datele cardului de plată. În loc de venituri, oamenii se pomenesc cu conturile golite. Am apelat la maib, cea mai mare bancă din Moldova, pentru sfaturi și recomandări despre cum să nu cazi în plasa răufăcătorilor, iar banii tăi să rămână în siguranță.
1. Cum să nu cazi în plasa escrocilor? Top 5 recomandări din partea maib:
-
Specialiștii maib recomandă să nu accesezi linkuri primite de la persoane necunoscute sau postate pe rețelele de socializare ce conțin oferte atractive de îmbogățire rapidă, chiar dacă sunt afișate persoane publice/cunoscute care vorbesc despre anumite câștiguri, însoțite de logoul băncii. Verifică și fii sigur de toate promoțiile și campaniile organizate de bancă accesând pagina oficială maib.md sau apelând Contact Center 1313.
-
Efectuează tranzacții online doar cu dispozitive protejate cu antivirus, pentru a preveni copierea datelor de card în momentul introducerii acestora pe paginile web. De asemenea, utilizează doar site-uri cu conexiuni sigure care folosesc certificatul securizat SSL (identificat prin https:// sau lacătul verde de siguranță).
-
Nu accesa link-uri primite de la persoane necunoscute sau postate pe rețelele de socializare ce conțin oferte atractive de îmbogățire rapidă, chiar dacă sunt afișate persoane publice/cunoscute care vorbesc despre anumite câștiguri, însoțite de logo-ul maib. Verifică și fii sigur de toate promoțiile și campaniile organizate de bancă accesând pagina oficială maib.md sau apelând serviciul clienți 1313.
-
Înainte de a efectua o cumpărătură online, informează-te despre comerciant din recenziile altor clienți, asigurându-te, totodată, că nu e vorba despre un site fantomă/fals.
-
La introducerea datelor de card în mediul online, atrage o atenție sporită la pagina pe care ești direcționat în momentul navigării, care trebuie să fie una verificată și securizată.
-
Pentru a beneficia de un transfer de bani în schimbul unor bunuri pe care le comercializezi sau servicii prestate, nu accesa careva linkuri recepționate în care se cere introducerea datelor de card, parolelor de unică folosință, inclusiv cu pretextul oferirii serviciilor de curierat și nu expedia poza cardului nimănui. Pentru a primi un transfer oferă doar numărul cardului din 16 cifre și atât. Dacă o persoană cunoscută îți cere să-i transferi o sumă de bani prin intermediul rețelelor de socializare, asigură-te că discuți într-adevăr cu persoana respectivă și nu cu un escroc, de pe un cont fals.
2. În ultimii ani, printre cele mai utilizate scheme ale răufăcătorilor în ceea ce ține de escrocheriile cu bani, sunt:
-
Solicitarea unui transfer de bani din partea unei presupuse rude/cunoștințe prin intermediul rețelelor de socializare, însoțite și de mesaje auditive cu modelarea vocii expediate din profiluri sparte de escroci.
-
Solicitarea de alimentare a cardurilor sau conturilor la ATM-uri, terminale self-service pentru achitarea serviciilor/produselor care ulterior nu sunt prestate/comercializate.
-
Compromiterea datelor de card în urma expedierii de către escroc a linkurilor practic identice site-urilor cunoscute, unde victima introduce datele de card (phishing) și parola de unică folosință expediată la numărul de telefon cu pretextul de confirmare a recepționării unui transfer sau beneficierii de serviciu/produs.
-
Diverse anunțuri și postări cu reduceri foarte mari din partea comercianților, unde, de asemenea, se solicită introducerea datelor de card.
-
Apelurile efectuate de către așa zișii „specialiști bancari” care solicită datele clienților și care insista că acestea sunt necesare pentru prevenirea unor acțiuni/tranzacții suspecte efectuate cu cardurile acestora.
3. Exemple de mesaje primite de către clienții maib, de la escroci:
4. Dacă ai primit și tu sau apropiații tăi mesaje asemănătoare celor de mai sus, în continuare află că:
Angajații băncii contactează clienții doar pentru a confirma anumite tranzacții suspecte, fără a solicita careva date ale cardului sau parole de confirmare. În același timp, aceștia nu sună prin aplicațiile Viber, Whatsapp, Telegram ș.a., ci doar de pe numere staționare.
Angajații băncii expediază email-uri către clienți doar de pe cutiile poștale de serviciu cu extensia @maib.md și nu propun clienților să transfere bani „pentru siguranță” în conturi speciale sau să instaleze programe de acces la distanță și de gestionare a dispozitivelor pentru securitatea mijloacelor bănești (TeamViewer, AnyDesk, RMS, RDP, Radmin, Ammyy Admin, AeroAdmin).
5. Ce nu solicită niciodată maib de la clienți prin mesaje, mail, apeluri etc:
Pentru a-ți ține în continuare banii în siguranță, fii sigur că banca nu solicită niciodată transmiterea/actualizarea datelor personale prin mesaje, email sau apeluri, nu solicită numărul complet al cardului din 16 cifre, data expirării, codul de securitate de pe verso-ul plasticului (CVV2, CVC2), parole de confirmare a tranzacțiilor transmise prin SMS la numărul de telefon înregistrat în sistemul băncii, sau alte parole generate de bancă pentru diverse operațiuni bancare.
6. Cum procedezi în cazul în care, totuși, ai devenit victima escrocilor?
- În cazul în care clientul nu este sigur că discută cu un angajat maib, trebuie să-i rețină numele acestuia, să întrerupă apelul și să revină la numărul de telefon al serviciului clienți.
- Următorul pas este blocarea imediată a cardului prin aplicația mobilă Maibank sau Self Service sunând la 1313.
- Reemite cardul compromis direct din aplicația maibank sau la cea mai apropiată unitate a băncii;
- Informează angajații băncii, printr-un apel la 1313 sau expediind un e-mail la: Infofraud@MAIB.MD şi sesizează poliția.
7. Mihail Beșelea, Șef Grup Securitate Carduri, Departamentul Carduri maib:
„Dacă după blocarea cardului și în urma consultărilor specialistului bancar s-au identificat tranzacții frauduloase, recomandăm clientului să sesizeze organele de drept competente despre incident, furnizând toate detaliile pe care le cunoaște despre escroci. Totodată, specialistul bancar va examina fiecare caz individual și va depune efort pentru recuperarea mijloacelor bănești prin contestarea tranzacțiilor frauduloase și sesizarea băncilor beneficiare”, menționează Mihail Beșelea, Șef Grup, Securitate Carduri, Departamentul Carduri maib.
8. Specialiștii maib îndeamnă populația să respecte recomandările de mai sus și să le comunice și celor apropiați:
„Distribuiți această știre/ postare pentru a vă informa și prietenii. Vorbiți-le apropiaților despre aceste reguli. Prin acest gest, s-ar putea să-i protejați de pierderea unei sume de bani”, se arată în mesajele publicate constant de maib și prin care îndeamnă la vigilență privind datele personale și ale cardului.
Sursa: agora.md